Zarábanie cez internet

Ako sa dá zarobiť cez internet? A dá sa to? V tomto pomerne dlhom článku nájdete prehľad možností. Hneď na úvod by som rád zdôraznil: Na internete sa dá zarábať dlhodobo tak, že spôsobíte, aby zarobil niekto iný.  

Ach! Koľko spamov na tú tému som už vymazal. Koľko je podvodných webov je napísaných o tom, že zarobiť je možné a jednoduché. No ak ste sa lepšie pozreli na podmienky, alebo na podrobnosti, vždy ste narazili na nejaký háčik, ktorý v tom bol. No a hlavne – väčšina ponúk bola zo zahraničia. Neznalosť jazyka neospravedlňuje. No ak chcete zarábať, väčšinový jazyk je veľkou výhodou. Nemčina, angličtina… Znalosť týchto jazykov otvára dvere.

Ale zostaňme pekne “na zemi”, v Slovenčine. Ak viete po anglicky, asi zarobíte násobky toho, čo v našich lokálnych podmienkach. No tento web píšem skôr pre ľudí, ktorí nemajú priveľa skúseností, hľadajú si prácu a možno ani nevedia jazyky.

Tip: pozrite si článok koľko stojí písanie. Ak sa chcete živiť copywritingom, tu sú moje skúsenosti ako to funguje.

Áno, dá sa zarobiť na internete. Dokonca spôsobov ako na to je pomerne veľa. Ani všetky nespomeniem. To by bol materiál tak na hrubšiu knihu. Stačí pár na ukážku. Ale najskôr by som chcel upozorniť, že:

Zárobok nikdy nie je bezpracný

Ono sa to totiž často chce tváriť tak, že vy nespravíte nič a peniaze sa k vám začnú hrnúť. To je síce možné, ale je tu háčik. Ak niečo spravíte, začnú vám naozaj prichádzať peniaze. No niečo musíte spraviť. A to je tá práca. Možno to chce nápad. Alebo si niečo o veci naštudovať. Písať. Skúsiť.

Takže ako na to?

Máte v podstate 3 cesty. Môžete ísť s “davom” a siahnuť po spôsobe zárobku, ktorý už funguje. Môžete dostať nápad a spraviť si niečo ako monopol. Tretia možnosť je pracná – pripravujete si pôdu pre budúce zárobky.

Sú regióny, kde je objektívne veľmi náročné nájsť si prácu. Ak v takom regióne žijete, potom je nezamestnanosť strašiakom a možno každý vám hovorí, ako sa nedá zohnať žiadna práca. Pokiaľ však máte pripojenie na internet, máte možnosť pracovať z pohodlia svojho domu a ponúkať svoje služby celému svetu. Z pohodlia domu, ale oveľa menej pohodlné to je na rozmýšľanie. To vám sľubujem už na úvod.

Ani náhodou totiž nechcem vyvolať ilúziu, že to je ľahké. Alebo nebodaj rýchle. Ak ale máte aspoň nejakú kvalifikáciu, potom je reálne možné, že ak prekonáte vstupné prekážky (naučiť sa to) potom je práca cez internet príjemnejšia, než dochádzanie do nejakého blbého zamestnania. Možno nezarobíte majland. Ale budete mať viac času na seba a svojich blízkych.

V tomto článku vám popíšem niekoľko konkrétnych tipov a príležitostí, ktoré fungujú. Upozorním, na čo všetko je dobré myslieť už od začiatku. Toto nie je článok o podvodných ponukách práce cez internet, ale rokmi overený postup. Napísal som to tak, aby som oslovil tých, čo nič také ešte nerobili. Sú tu preto rady pre začínajúcich. Ak sa už na internete dlhší čas živíte, tak v tomto článku nenájdete nič zaujímavé :-)

1. tip – Ak to funguje, potrebujete živnosť

V našom prostredí je potrebné každý príjem z obchodnej činnosti, alebo z poskytnutých služieb zdaniť. Preto vo chvíli, kedy niekto chce začať podnikať, musí byť zaregistrovaný ako živnostník, alebo firma. Od tej chvíle je potrebné štátu platiť výpalné, rôzne odvody a to aj v prípade, že nemáte žiaden príjem. Tento fakt je celkom slušná barikáda. Ak chcete začať podnikať a nemáte žiaden príjem, odvody nemáte z čoho platiť.

Preto vám odporúčam, aby ste si internetové podnikanie začali v malom a podľa možností dokonca aj bez príjmu. Alebo s minimálnym príjmom. Prečo? Na skúšku. Aby ste si vyskúšali, či vôbec dokážete zarábať. To je v podnikaní kľúčová vec. Ak zistíte, že reálne môže začať prichádzať príjem, môžete odvážnejšie zakladať aj živnosť.

  • Vždy, keď to bude možné, podnikajte radšej ako spoločnosť s ručením obmedzeným. Nie ako živnostník. Žiaľ, s.r.o. je pomerne drahý špás už pri zakladaní a aj neskôr pri prevádzke. Veľmi malý biznis to nezaplatí.
  • Ak si zriadite živnosť, nikdy na ňu neviažte žiadne pôžičky (auto, dom…)! Ak by ste prosperovali, aby sa vám ľahko zmenila právna forma na s.r.o.
  • Ak v začiatku podnikania nemáte ani na živnosť (vďaka odvodovej povinnosti je to bežná vec) požiadajte niekoho zo známych, kto živnosť má. Platby môžu prichádzať jemu, on nech ich zdaní. Ak zistíte, že zarobiť viete, osamostatníte sa.

Akékoľvek budete teda mať z internetu príjmy, vždy to musíte zdaniť a vždy to štát považuje za podnikanie. Či už pre niekoho máte kresliť obrázky, alebo predávate reklamný priestor, je to jedno.

2. tip – Začnite pod cenou a naučte sa

Skúsený profesionál asi nezačína na internete pod cenou a dávno má veľa práce. Ak s niečím len začínate, v prvej fáze vám radím, začnite na nižších cenách. Skúste svoje služby ponúknuť na serveroch ako je fiverr.com, kde sa za bagateľ dá predať mnoho služieb. Prečo ísť pod cenu? Pretože ak začínate, asi ani kvalita nebude prvotriedna. Je lepšie ponúknuť férovú cenu a nejaké mesiace pracovať na zákazkách možno aj zadarmo. Naučíte sa veľa, získate prax. Akonáhle už budete vedieť robiť takpovediac virtuózne, zmeníte trhovisko a nasadíte reálne, konkurenčné ceny.

Pozor však pri ponúkaní nízkej ceny! Nerobte to nikdy doma. Ak začnete s nízkymi cenami vo svojom priamom okolí, nepodarí sa vám ich neskôr zdvihnúť.

S tým som mal problémy aj ja. Keď som pred rokmi začínal, ponúkal som služby hlboko pod reálnymi cenami. Našiel som síce zákazníkov, ale akonáhle som chcel neskôr ceny zvýšiť, zákazníci zmizli. Robí to jednoducho viac škody, ako úžitku.

Ak by ste pre niekoho predsa len robili za nižšiu cenu, veľmi jasne vysvetlite, že

  • cena bude nízka, uvádzacia, pretože začínate
  • oznámte, aká je normálna cena tej práce nabudúce
  • trvajte na tom, že zákazník vám za odmenu napíše odporúčací list – ak bude s prácou spokojný

Tým zákazníci budú vedieť, že nízka cena je len krátkodobá a ich odporúčanie je tak trocha súčasťou platby. Neskôr, vďaka kladným referenciám a skúsenostiam ľahšie získate nové zákazky.

3. tip – Na začiatku diverzifikujte prácu, potom sa špecializujte

Zarábanie na internete je rovnako neisté, ako v bežnom svete. Môžete si vymyslieť ten najrafinovanejší plán a on nemusí vôbec fungovať. potom skúsite len tak ledabolo niečo nahodiť a stane sa z toho hit.

Ak už píšete články na blog tak sami viete, že väčšinou sú priemerné. Občas je niektorý veľmi populárny a možno jeden zo sto je hit. Najhoršie je, že pri písaní sa nedá odhadnúť, ktorý článok bude prepadák a ktorý hit.

Podobne je to aj so zarábaním na internete. Keď začínate, rozhoďte čo najširšiu sieť. Vytvorte rôzne ponuky. Pozorujte, či sa niektorá “chytí”. Príkladom môže byť grafik, ktorý ponúkne kreslenie portrétov, tvorbu logotypov, výrobu kaligrafických prác, vizitiek, návrhy webov. Je to dosť široká ponuka a je jasné, že grafik s tak širokými službami asi nebude dobrý v ničom, ak ponúka všetko. Alebo je to génius. Je to však váš úvod – čakáte, čo vám bude fungovať.

Keď zistíte, čo vám ide najlepšie, špecializujte sa. Pojmom “ide najlepšie” rozumiem

  1. že to viete robiť fakt dobre
  2. že je dosť zákazníkov, ktorí to od vás kúpia
  3. že cena umožňuje aby ste robili len pár hodín denne
  4. že vás to baví aspoň tak, aby ste pri práci nenadávali, že musíte pracovať

Ak totiž nesplníte všetky štyri podmienky, máte problém. Buď málo peňazí, alebo priveľa práce, alebo trvalý pocit frustrácie a stresu…

Príklad. Pred rokmi, keď začínali počítače, bol ešte problém vyrobiť niektoré tlačivá. Od vizitiek cez rôzne oznámenia. Laserové tlačiarne mal málokto. Skúšal som sa živiť návrhmi a kópiami rôznych tlačív, nebola to dobrá práca. Za solídny grafický návrh vizitky vám málokto zaplatí. Pritom spraviť profesionálne čistú typografickú záležitosť s elegantnou grafikou zožerie dosť času. Ľudia to neocenia a radšej si dajú spraviť za bagateľ hocijakú vizitku. Podnikateľský plán “návrh elegantných vizitiek” mi teda v našich končinách nefungoval. Cez internet však túto službu môžete ponúkať pre celý svet a ak ste dobrí, získate veľa zákazníkov, ktorí za kvalitu dokonca aj radi zaplatia.

4. tip – Ak neviete, nemáte. Učte sa novinky

S tým ako zarobiť na internete súvisia znalosti. Väčšina ľudí si roluje Facebook, ale inak toho na internete veľa nespravia. Odlíšte sa. Naučte sa čo potrebujete vedieť a začnite sa živiť tým, že cez internet predáte svoju prácu, alebo služby.

Je pravda, že je nepohodlné učiť sa, ale ak si vytvoríte návyk, potom to už nie je tak ťažké. Ako vo všetkom, najhoršie je začať. Potom to už ide.

Zvyknite si na fakt, že noviniek bude stále viac. Doba sa mení. Momentálne je tak rýchla výmena informácií, že to mení aj celé prostredie. To čo platilo pred pár rokmi je dnes minulosť. Bude to stále rýchlejšie a stále “horšie”. Čím menej viete, tým skôr vás nahradí nejaký stroj. Výroba sa presúva do oblasti lacnejšej pracovnej sily. Lacná pracovná sila sa časom automatizuje – ak niečo viete naučiť zle kvalifikovaných robotníkov, presnejšie to zvládne robot. Ak teda pracujete na pomerne stereotypných úlohách, počítajte s tým, že vaše pracovné miesto môže v pomerne krátkom horizonte zaniknúť.

Príklad: kedysi väčšina ľudí pracovala na výrobe potravín. Na poliach, okolo dobytka. Za posledné storočie sa tento podiel zredukoval. Dnes v poľnohospodárstve pracuje možno 5% ľudí a nakŕmia všetkých. Sú odhady, podľa ktorých v horizonte niekoľkých desaťročí podobne klesne počet pracovných miest aj v iných oblastiach. Akurát sa nevie čo s ľuďmi bez práce.

Preto rátajte s tým, že treba trvale naberať nové vedomosti, učiť sa a prispôsobiť sa tak zmenám. Aby vás nenahradil stroj.

5. tip – Hľadajte v čom sa líšite od iných

Ak plánujete zarábať na internete rýchlo zistíte, že nie ste sami. To, čo chcete robiť už dnes robia iní a veľmi dobre. Preto hneď na začiatku rozmýšľajte, čím sa budete líšiť. Čo ponúknete iné, lepšie, smiešnejšie, čudnejšie, presnejšie…

Jediné, čo vám nebude fungovať, ak sa pokúsite odlíšiť tým, že znížite cenu.

Hľadajte niečo v čom ste iní a kvôli tomu si vás zákazníci vyberú.

6. tip – Predvídajte, čo bude. Neriešte problémy včerajška

Už som to naznačil v tipe číslo 4. Všetko sa mení. Vašou úlohou bude stále tak trocha pozorovať dianie vo svojom odbore. Uvažujte o tom, čo sa deje a kam to celé zhruba smeruje. Je to podobné, ako strieľanie na pohyblivý terč. Musíte mieriť tam, kde terč bude v čase, kedy tam priletí guľka. Takže mierite “do prázdna” a pri výstrele len predpokladáte.

Aj v podnikaní sa prostredie mení. Menia sa záujmy a potreby zákazníkov. Tie menia ich správanie.

Príklad: Keby ste si boli pred 20 rokmi otvorili obchod v Bratislave na Obchodnej ulici, dosť pravdepodobne by ste zarobili. Vtedy “sa” chodilo nakupovať “do mesta”. Prešli ste pár ulíc, navštívili pár obchodov a nakúpili ste. Dnes sa na nákupy chodí do obchodných centier. Obchody v uliciach mesta sú prázdne a neraz krachujú. Centrum mesta je často vyľudnené, pretože všetci sú v nákupákoch. Kto sa neprispôsobí, môže mať problémy.

Ak chcete zarobiť cez internet, uvažujte, čo asi budú robiť ľudia o pár mesiacov. O pár rokov. Čo ich môže zaujímať? Čo sa stane, keď ich omrzí trčať na sociálnych sieťach? Aká ponuka ich zaujme natoľko, aby vám otvorili peňaženky?

Toto je najťažšia časť vašej práce. Aj najmenej predvídateľná. Tu potrebujete nielen rozmýšľať, ale aj mať veľa šťastia. Určite však máte väčšiu šancu na úspech tu, ako v bločkovej lotérii.

7. tip – Diverzifikujte príjmy spojené s internetovým podnikaním

Aj keď som už napísal, že je dobré špecializovať sa, na internete sa dá zarábať viacerými spôsobmi naraz. Vždy hľadajte také zdroje príjmu, ktoré sú možno aj malé, ale nevyžadujú veľa vašej pozornosti. Ak také príležitosti objavíte, využite ich.

Internet je neisté a vysoko premenlivé prostredie. To čo fungovalo minulý rok a zarobilo vám, dnes nemusí fungovať vôbec. Ak sa ľudia zaujímali o nejakú službu, rýchlo ich to omrzí a začnú sa zaoberať niečím iným.

Myslite na to a ak sa dá, nech sa váš finančný príjem skladá z čo najväčšieho počtu malých finančných tokov, ktoré idú na váš účet. Ak potom niektorý z príjmov vyschne, nemusí to byť taká pohroma, ako keby vyschol jediný príjem.

Oplatí sa preto súčasne mať spustených niekoľko rôznych projektov. Jednému sa venujte naplno a ostatné udržiavajte pri živote. Nie je otázka či vám váš hlavný príjem prestane zarábať. Otázka je len kedy sa to stane? Ako rýchlo. Dôvody sú druhoradé.

  • Možno vaša služba publikum omrzí.
  • Možno sa na trhu objaví niekoľko nových, lepších a lacnejších konkurentov.
  • Možno vyhľadávače zmenia stratégiu a vašu ponuku z noci na ráno už nikto nenájde.
  • Možno príde veľký hráč a to čo vy draho predávate ponúknu lepšie a zadarmo.
  • Možno sa zmení móda a váš produkt prestane ktokoľvek chcieť.

To všetko sa dnes a denne na internete deje. Počítajte s tým.

8. bonusový tip – príklady ako zarábať peniaze na internete

Nuž a poďme do záveru. Ak začínate, môžu vám byť užitočné aspoň niektoré tipy, ako sa dá zarobiť peniaze na internete seriózne, teda nie podvodom.

  • Píšte články pre odborné redakcie internetových magazínov. Ak sa v niečom vyznáte a viete to napísať, budú ich od vás radi kupovať. Na toto nemusíte mať živnosť, ide o honoráre.
  • Píšte články na svoj web, alebo na blog. Ak budú mať dobrú čítanosť a reakcie, môžete neskôr uvažovať o tom napísať knihu a predávať ju cez internet.
  • Ak máte stránky na internete môžete na nich predávať reklamu.
  • Predávajte fotografie, alebo kresby či hudbu, alebo video pomocou fotobánk.
  • Ponúknite svoje služby na weboch ako fiwerr.com, alebo u nás jaspravim.sk. Ak ste profesionál, zapojte sa do projektov na elance.com. Ak ste grafik tak 99designs.com – podobných služieb je veľmi veľa.
  • Náročnejšou formou môže byť otvorenie e-shopu. Tam už treba dosť skúseností a znalostí.
  • Ak viete o niečom, čo chýba, skúste tomu vytvoriť priestor. Môžete potom vytvoriť priestor, ktorý využijú tí, ktorým to pomôže. Tak vznikol úspešný projekt sashe.sk kde sa zaoberajú ručnými prácami. Podobné projekty sa pri troche šťastia a marketingu môžu stať veľmi úspešné.

Dúfam, že som vám dal nejakú tú inšpiráciu. Ak ste nezamestnaní, potom máte v smole aj šťastie. Máte čas na to, aby ste začali premýšľať, ako veci zmeniť.

Overené spôsoby zarábania

Asi najviac ľudí sa pustí do činností, ktoré už fungujú, ktoré už vyskúšali iní občania. Zárobok v tomto prípade ponúka predovšetkým:

  • reklama
  • obchod
  • SEO linky
  • médiá

Chcete predávať reklamu? Potrebujete zhromaždiť ľudí. Potom môžete predávať. Napríklad si spravíte web o niečom, čo ľudí zaujíma. Napríklad ja som vytvoril web digi-foto.sk. Napísal som stovky článkov. Denne ich chodí čítať veľa ľudí. Ak pri takom článku vystavím reklamy predajcu fotoaparátov, uvidí ju veľa ľudí. To sa predajcovi oplatí a rád mi časť zo svojho zisku zaplatí za to, že tam tú reklamu môže mať. Keby tam ľudia nechodili, reklama by nemala účinnosť. Týmto spôsobom sa síce nedajú zarobiť “veľké” peniaze, ale je to príjem, ktorý vráti peniaze, ktoré investujete do výroby a prevádzky webu. Zvyčajne vám zostane aj pár korún navyše.

Obchod – tu je asi najviac možností. Môžete si vytvoriť vlastný elektronický obchod a zarábať na internete predajom tovaru, alebo služieb. Konkurencia už začína byť veľká, takže to nie je tak jednoduché, ako pred pár rokmi. Ale dá sa. Ľudia na internete nakupujú, takže ak im dáte dobrú ponuku, zarobíte.

Zárobok - peniaze sa dajú sporiťAk chcete, môžete zarábať na intenrnete tak, že budete dohadzovať obchody. Nazýva sa to affiliate programy. Je to podobné, ako reklama. Na svojej stránke zobrazíte nejakú ponuku, aby ľudia šli kúpiť tovar. Napríklad na webe píšete recenziu na dobrú knihu. Na konci uvediete linku na kníhkupectvo, napríklad martinus.sk. Tá linka bude obsahovať špeciálny identifikačný kód. Keď niekto klikne a knihu si kúpi, elektronický obchod to eviduje. A obchodník vám na účet rád pošle napríklad 5% z ceny knihy. Možno si poviete – to je len pár korún mesačne. Áno. Ale nespravte to a nebudete mať nič. Z drobných pramienkov sa môže zložiť veľká rieka.

SEO linky sú trocha odbornejšia a dlhodobá vec. Musíte si najskôr vybudovať pomerne úspešný web. Potom vám občas začnú chodiť ponuky, že nejaká iná stránka by chcela mať na vašej stránke uvedený odkaz, linku. Za to vám sú ochotní zaplatiť. Ani tu nejde o veľké peniaze, ale ak to prirátate k iným zdrojom, zarábanie vás možno začne baviť. Aj tu platí zákon zlatého vajca. Dajte si na web veľa takýchto platených liniek a asi o všetko prídete. Tu platí: nemajte veľké oči. Berte málo a spravte to poriadne. Priveľa liniek totiž zníži význam každej z nich. Tí čo vám platia potom prestanú, lebo to pre nich nemá zmysel.

Pri reklame všeobecne mnoho ľudí skončí na vlastnej chamtivosti. Niečo zarobíte. No vy začnete chcieť viac. A hneď sa pokúsite vyžmýkať z danej možnosti maximum. Aj za cenu podvodu. A tým tú možnosť často celkom zrušíte.

Napríklad na internete sa dá zarobiť, ak ku niekomu na stránku privediete návštevníka. Zárobok je len pár centíkov. Ale ak privediete stovky návštevníkov, sú to už zaujímavé čísla. No a niektorí experti nájdu spôsob, ako vykázať, že na stránku poslali desaťtisíce ľudí. Podvedú to. Pustia na ňu nejaký automatizovaný skript, alebo požiadajú ľudí o kliknutie. Čo sa stane? Ten, kto platí za ľudí na stránke, má spravidla zrátané, koľko mu priemerne zarobí jeden návštevník. Skutočný človek. Časť z tejto ceny rád zaplatí za nového klienta. No ak mu na stránku naženiete 100 tisíc falošných návštevníkov, nezarobí nič. Iba zaplatí. Neoplatí sa mu to a celú reklamu vypne. A ste aj bez tých pár peňazí, ktoré vám systém mohol dlhodobo generovať.

Automatizovaný predaj je ďalší spôsob. Máte napríklad nafotografované pekné krajinky. Umiestnite ich do niektorej databanky. Ak si v budúcnosti niekto od vás kúpi fotku, dostanete za ňu pár korún. Možno len halierov. Ale o nič sa nestaráte. Proste tam občas nejaké fotky pošlete. A občas vám príde šek. Asi nebude na vysokú sumu. V čase, kedy ste vy robili niečo iné, alebo odpočívali.

Nové spôsoby ako na zárobok na internete

Ak opustíme overené spôsoby ako zarábať na internete, asi zbohatnete rýchlejšie a poriadne. Chce to však nápad. Nájdite niečo, čo je schopné zarobiť, vy to viete urobiť a nikto to ešte nemá. Niečo, čo chce dosť ľudí a budete v tom mať tak trocha monopol. Chce to nápad.

Neporadím ako na to. Keby som ten nápad mal, realizujem ho. Premýšľajte, možno vás napadne niečo, čo nikoho ešte nenapadlo. Za premýšľanie nič nedáte.

Médiá – rýchly spôsob zárobku

Nuž a ešte tu máme médiá. Internetové noviny, časopisy, e-ziny… Zatiaľ čo redakcie papierových novín spravidla naplnia vydanie bez vážnejších problémov, časopisy sú studňou bezo dna. Pociťujú trvalý hlad po obsahu. Dokonca nemusí byť ani tak kvalitný, ako “na papier”. Viete písať? Píšte. Médiá po vás chňapnú.

Písať pre niekoho je jeden z najrýchlejších a pritom bezpečných spôsobov, ako zarobiť. No je to zárobok jednorazový, na rozdiel od všetkých ostatných spôsobov, ako sa dá zarobiť na internete.

Niečo napíšete a asi za mesiac máte na účte pár korún. Nie veľa, ale v celkom dohľadnom čase. Písanie je platené pomerne zle. Ale ak máte voľný čas a viete písať, je určite pohodlnejšie napísať pár článkov, ako ísť niekam upratovať, alebo nosiť tovar do skladu. Na internete totiž ako autor textu asi nezarobíte viac, ako upratovačka. Skôr menej. No mnoho ľudí má zamestnanie v ktorom si môžu popri inej práci dovoliť písať. Potom to už je zaujímavé. V práci sú platení napríklad za to, že sú v službe a čakajú, či sa niečo nestane. Napríklad lekár na pohotovosti v noci. Kým sa nič nedeje, môže písať pre nejaký web o medicíne.

Viem, možno si budete ťukať na čelo – kto by už písal za 1€ či 2€ za stránku textu. Pozrite si však blogy. Denne vznikajú stovky článkov. Zadarmo. V slovenčine. Ľudia majú čas a kapacity na písanie. No mnohí si zvolia radšej písať zadarmo, ako za almužnový honorár. Inými slovami: “ak mi majú zaplatiť málo, tak to radšej nechcem nič a napíšem to inde zadarmo”. Zaujímavý postoj u človeka, ktorý pôvodne chcel niečo zarobiť…

Občas som hľadal autorov textov. (Už nehľadám, neposielajte mi, prosím, ponuky.) Aj medzi blogermi. Klasický priebeh:

Záujemca o zárobok: Ahoj, potrebujem zarobiť, mohol by som pre teba písať?
Ja: Jasné, poď. Ponúkam napríklad 1€ za článok. Ak sa osvedčíš, naučíš, tak čoskoro aj viac.
Záujemca o zárobok: To je málo.
Ja: Viem. Ak máš lepšiu ponuku, choď písať tam.
Záujemca o zárobok: Nemám, ale ja radšej budem ďalej písať zadarmo, ako za málo.

Na blogu napíše denne jeden článok. Nemá z toho nič (finančne). Píše na niektorý z “veľkých” blogov, takže tam nikdy nebude môcť dať reklamu. Keby si aspoň budoval vlastný web. Ale muruje web niektorého mediálneho impéria. Za dobrý pocit.

Ale to je špecifikum niektorých ľudí. Chceli by peniaze. Ale rýchlo a veľa, inak nič. Detinský, nerealistický postoj.

Zarábanie na internete je pomalé

Zároboksa spravidla viaže na nejaké skúsenosti. Ak chcete začať, nepočítajte s tým, že to pôjde rýchlo. Alebo samo. Bez skúseností toho veľa nezmôžete. Musíte sa učiť. Musíte budovať vlastný web, elektronický obchod, alebo fotografovať. Alebo niečo iné, čo sa dá predať. Získať znalosti, skúsenosti. Až potom, po pár mesiacoch (niekedy až rokoch) sa začnú tvoriť prvé pramienky vášho zárobku.

A práve to, že zárobok prichádza tak pomaly to mnoho ľudí proste vzdá. Nechcú čakať. A tak nedostanú nič.

Prečo sa to vlastne oplatí? Pretože zárobok o ktorom tu píšem je spravidla síce oneskorený, ale potom už nevyžaduje od vás veľa ďalšej energie. Je to podobné, ako pasívny príjem. Rozbehnutie internetových aktivít je namáhavé, chce čas, znalosti. Ale potom už stačí v kotli kúriť len s malou námahou. A voľný čas môžete venovať do iného zdroja finančného príjmu. Ten internetový zárobok však zostane.

Hľadanie práce cez internet

V súčasnosti je najbežnejším a najviac využívaným spôsobom hľadania práce ale aj ponuky voľných pracovných práve internet.

Svoje pracovné ponuky umiestňujú zamestnávatelia v prípade väčších firiem aj na vlastných web stránkach alebo častejšie na pracovných portáloch zameraných na sprostredkovanie práce. Na týchto web stránkach inzerujú aj rôzni ďalší sprostredkovatelia práce ako napríklad pracovné agentúry.

Na pracovných portáloch si môžete vyberať voľné pracovné pozície podľa oblasti zamerania, špecializácie, pozície, praxe, mesta, benefitov, prípadne výšky platu. Väčšina takýchto portálov ponúka možnosť uverejniť svoj životopis, na ktorý môžu zamestnávatelia reagovať a kontaktovať vás. Taktiež si môžete zvoliť určité kritéria, na základe ktorých vám automatický systém bude posielať nové pracovné ponuky priamo do vašej osobnej e-mailovej schránky.

Najväčšími výhodami internetu sú jednoduchosť, prehľadnosť, veľký výber a najmä rýchlosť.

Je to však neraz i nevýhoda. Priveľká rýchlosť môže znamenať aj povrchnosť.

  • Na strane personalistu – ak má veľa ponúk, nebude asi priveľmi hlboko skúmať práve vašu žiadosť, že chcete nájsť prácu.
  • Na strane záujemcu o zamestnanie – poslať e-mailom nezáväznú otázku zvádza spraviť to narýchlo. Odfláknutá žiadosť málokedy má zmysel.

Odporúčam preto, aby ste sa na hľadanie práce cez internet pozerali vždy len ako na spôsob získania informácií. Ak zistíte, že práca, ktorú chcete je k dispozícii, nespoliehajte sa len na internet. Uchádzajte sa o zamestnanie tak, ako je zvykom v danej oblasti. Môže to znamenať skutočný list, nie len e-mail. Internet môžete použiť, ako zdroj, odkiaľ o pracovnej príležitosti vlastne viete.