Kreslenie ako zdroj príjmov?
Výtvarné umenie je oblasť, v ktorej sa zarába o niečo ťažšie, ako v iných oblastiach. Samozrejme, táto veta neplatí, ak ste prvotriedny a podľa možnosti aj známy umelec. Potom je záujem o vaše kresby či maľby. Ale na rovinu: takých je málo. Pozrime sa teraz, aké šance máte, ak sa chcete živiť kreslením, alebo maľovaním.
- Problém číslo jedna: nie je to nevyhnutnosť. Nákup umenia zaujíma len pomerne malú časť ľudí. Väčšina je rada, že prežije od výplaty po výplatu. A tak vám asi mnohí povedia „pekné“, ale nekúpia. Buď pôjdete pod cenu, alebo musíte byť svetová trieda.
- Problém číslo dva: konkurencia je surová. Teraz nemyslím iných umelcov. Ale to, že ak si niekto chce kúpiť obraz na stenu, tak ide do Ikey, Kiky, Hornbachu, Bauhausu a podobných. Za zlomok ceny sa dá získať pekný obraz na stenu.
- Problém číslo tri: umelci často nie sú marketingoví ľudia. Veľa z umelcov je jednoducho nastavených inak ako predavači. Jednoducho vedia maľovať, tlmočiť emócie, alebo vymyslieť niečo, čo vás zaujme. Ale dosť často nevedia, ako by svoju prácu predali.
Tieto problémy teda budú rámcovať vaše rozhodovanie, ak sa chcete stať umelcom. Alebo už ste a možno chcete dosiahnuť to, aby vás vaša kresba či maľba živili. Ako teda začať?
Určite sa uistite, že kvalita vašej práce v niektorej zložke stojí za pozornosť. Áno, ideálne by bolo mať vyštudovanú VŠVU a ako akademický maliar zháňať kšefty s vedomím, že aspoň niektoré oblasti máte ošetrené. Ale ani vyštudovaní umelci si často nenájdu prácu vo fachu. Niekedy učia na školách, inokedy sa živia niečím iným.
Pokiaľ školu nemáte, asi ste samouk. Možno ste absolvovali nejaké kurzy, alebo proste máte talent. Paradoxne to nemusí byť problém – aj o isitné umenie stále je záujem. Niekto ocení, ak kresba je viditeľne od neškolenej ruky. Máva to inú atmosféru.
Pripravte sa však na to, že trvale musíte pracovať. Budete mať vychodenú cestu medzi vami a obchodom s umeleckými potrebami. S tým sa nedá nič robiť, musíte mať materiál na kreslenie.
Kde sa dajú predávať kresby alebo maľované obrazy?
Začať môžete na viacerých miestach a postupne uvidíte, ako to funguje. Odkiaľ by vám mohli prísť nejaké zákazky?
- Vydavateľstvá, redakcie, webstránky. Tieto inštitúcie ilustrácie potrebujú. Nie však tak často maľby či kresby. Ak áno, tak buď majú vlastného grafika, alebo kupujú vždy podľa potreby. Týmto subjektom asi najľahšie predáte hotové práce cez fotobanky, ako Dreamstime a podobné. Výhoda: predávate pre celý svet aj opakovane. Nevýhoda: konkurencia je zničujúca.
- Individuálne objednávky. Ak niekto chce kúpiť obrazy do bytu, môže osloviť priamo umelca. To ale chce mať fungujúci web – čiže marketing a hlboké znalosti. Popisujem to v článku o tom, koľko stojí vyrobiť web.
- Predaj pomocou prostredníka. Sú stránky, ktoré predávajú rôzne ručné práce, u nás napríklad Sashe. Príklad stránky na Sashe, kde môže umelec predávať svoje obrazy či obrázky. Výhoda: dôveryhodnosť a záruky dodá obchodník. Nevýhoda: neskutočná konkurencia, šanca že vás nájdu je dosť malá.
- Inzeráty. Môžete ponúkať službu ako napríklad kreslenie portrétu podľa fotografie. Žiaľ, ceny za aké sú ľudia bežne ochotní taký obraz kúpiť sú mizerné. Ako koníček to je fajn. Ale ako spôsob obživy to zaváňa, že sa čoskoro pôjdete do lesa húpať na pevnom povraze.
Je dobrý nápad skúsiť sa živiť tým, čo vás najviac baví. Vždy je lepšie spraviť test a ak to nefunguje, tak neskôr to skúsite zas. Nevzdávajte sa po prvom neúspechu. Ale nechystajte sa na to, že by ste načmárali zopár ťahov štetcom a všetci popadajú na zadky. Skôr to dopadnete tak, že vy budete maľovať pre radosť a dohromady nikoho iného to nebude zaujímať.
Práca na voľnej nohe v umení je dosť náročná oblasť. Ak sa do nej chcete vrhnúť, určite začnite sledovať aj marketing. Dnes totiž nie je problém vyrobiť (namaľovať, nakresliť, vymodelovať…) ale predať. A predávanie to chce úplne iné zručnosti. Nadobudnite ich. Potom je šanca, že dokážete predať aj vaše vlastné diela.