Práca cez internet

Dosť častá je už dnes možnosť práce cez internet. Na internete sa už dne s dá pracovať a to rôznymi spôsobmi.

7 spôsobov, ako zarobiť na internete

Internet je sieť, ktorá spája ľudí z celého sveta do nových a nečakaných vzťahov. Pozrime sa na niekoľko tipov na to, ako je možné zarábať na internete.

Začnime tým, že internet je nové prostredie.

  • Ruší geografické rozdelenie planéty a vytvára nové. Jazykové. Ak neviete, napríklad, čínsky tak potom váš internet v tejto reči prakticky neexistuje.
  • Spája ľudí, ktorí by bez neho nemali možnosť spolupracovať. Teleworking, on-line písanie, vysielanie.
  • Umožňuje ponúknuť svoje služby pre celkom iný trh. Môžete zarobiť peniaze v krajine, kde ste veľmi lacní a zároveň na naše pomery zarobíte oveľa lepšie.
  • Predaj pre „celú planétu“ umožňuje znížiť ceny až na centy. Pri masovom predaji z toho môžu byť veľké čísla.

Z týchto príkladov sa potom dajú zložiť aj prvé príklady situácií, ako môžete zarábať na internete. Tu je 7 tipov, ako zarobiť na internete:

  1. Ponúknuť prácu, alebo služby nadiaľku.
  2. Predávať tovar formou e-shopu.
  3. Zarábať na fotografiách, alebo kresbách.
  4. Predávať reklamu na internete a zarábať na nej.
  5. Využívať affiliate zárobok.
  6. Investovať.
  7. Vyučovať, napríklad, jazyk.

Tieto príklady si teraz prejdeme podrobnejšie. Vopred však chcem upozorniť, že ak plánujete na internete zarábať, ošetrite si to legislatívne. Väčšina z uvedených príkladov je totiž príjem, ktorý je potrebný zdaniť. Inými slovami povedané, potrebujete mať živnosť, alebo firmu.

Je jasné, že ak za rok náhodou niekde zarobíte trebárs 10 eur, asi nikto vás nepoženie pred súd. Preto štart môžete začať bez nejakej živnosti. Ak by sa neskôr ukázalo, že zarábate, potom už bude potrebné ošetriť si to aj legislatívne.

Zarábať sa teda dá, je tu však ešte druhá bariéra. Na rovinu: málokedy nájdete oblasť, kde by sa dalo rýchlo a bezpracne získať nejaké väčšie majetky. Ak po niečom takom túžite, počítajte skôr so sklamaním. Aj zarábanie cez internet má svoje špecifiká. Kým sa naučíte pravidlá hry, nejaký čas to potrvá. Spravíte chyby. Časť práce bude zbytočná a veľa vecí sa budete musieť naučiť.

Keby to tak robili všetci…

Niektorí ľudia spochybňujú zarábanie na internete. Používajú osvedčený rodičovský nezmysel: keby to robili všetci, kam by to viedlo?“. Tento blud im strčte za klobúk. Nikdy to nebudú robiť všetci. Zarábať na internete peniaze nie je tak jednoduché. Veľké množstvo ľudí chce zarobiť rýchlo a lacno. Ak to nejde, radšej sa na to vykašľú. Neveria si, nechce sa im učiť. Často ani nevedia, že nevedia. Nechajme ich pekne sedieť pred televízorom s pivom v ruke sledovať hokej.

Čo potrebujete aby ste mohli začať?

Pozrime sa aspoň telegraficky na predpoklady, ktoré vám umožnia, alebo uľahčia začiatok. Aj bez nich to je možné, ale bude to problém.

  1. Na prácu cez internet potrebujete v prvom rade istú inteligenciu. Netreba žiadne revolučné čísla, ktoré by omráčili akademikov. Stačí ľahko cez 100. Ak si viete dať dohromady veci a súvislosti, ste na dobrej ceste.
  2. Je potrebná slušná digitálna gramotnosť. Jednoducho musíte byť zorientovaní. Musíte vedieť, ako veci fungujú, ako sa ovládajú. To potom môže vaša inteligencia využiť ako materiál pre kombinácie.
  3. Potrebujete vedieť, na čo máte talent. No talent sám nestačí. To, na čom chcete cez internet zarábať peniaze musíte ovládať veľmi dobre. V ideálnom prípade by ste v tom mali vynikať. To však nestačí. Musí to zároveň byť niečo, čo vás aj baví robiť. Nie je dobré zarábať na niečom len pre prachy. To vás dlho baviť nebude. No a do tretice to musí byť aj niečo o čo má dosť veľa ľudí až taký záujem, že vám za to budú ochotní zaplatiť.
  4. Potrebujete aspoň trocha sebaistoty. Nízke sebavedomie je problém. Musíte si veriť, inak sa nepohnete z miesta a nezačnete.

Z týchto komponentov sa môže skladať vaše podnikanie. Dva príklady:

  • Správny príklad: ste výborný grafik. Rozhodnete sa, že budete maľovať obrázky s motívom finančnej krízy. Baví vás to a kreslíte dobre. Taký zámer má nádej na úspech. Vo svete je veľa časopisov či redakcií, ktoré po dobrej ilustrácii radi chňapnú. Inými slovami robíte produkt o ktorý je záujem. Veľmi pravdepodobne ho zmeníte na peniaze.
  • Príklad chybnej stratégie: Venujete sa nejakej málo známej oblasti. Trebárs píšete básne o kvetinách. Vzhľadom na to, že ste skôr priemerný básnik, nebude o vaše texty veľký záujem ani v prípade, že ich dáte svetu zadarmo. Finančný úspech je pri malom publiku vždy otázny. No ak vám publikum nechce platiť a ešte je aj malé, tak to je recept na lektvar zvaný neúspech.

Ostatne tento princíp platí všeobecne, netýka sa len snahy zarobiť na internete. Základom je venovať sa oblasti, ktorá je schopná zarobiť.

Príklad chybnej stratégie: Keď som začínal so živnosťou, ponúkal som aj službu retušovania starých rodinných fotografií. Baví ma retuš, najmä ak z úplne zničenej fotografie vznikne nakoniec celkom vydarený obrázok. Predstavoval som si, akú radosť tým spravím ľuďom. Službu som veľmi rýchlo zrušil. Nebol veľký záujem, už to ma mohlo varovať. Čo horšie, záujem mali skôr seniori. Ich predstava o cene bola nereálna. Už cena za výrobu fotografie v laboratóriu (rádovo v desiatkach centov) bola vysoká. Akokoľvek by ma taká práca bavila, nezarobil by som na tom.

Takže tento princíp si dobre zapamätajte. Predtým, než začnete o práci na internete uvažovať, musíte splniť tri podmienky:

  1. Musíte to vedieť robiť a to priemerne, alebo radšej lepšie. V ideálnom prípade by ste mali byť najlepší, ale to nie je vždy ľahké splniť.
  2. Musí vás baviť to, čo robíte. Inak vás to bude ťahať smerom ku flákaniu a prokrastinácii.
  3. Musí to byť oblasť kde sú peniaze. To znamená venujte sa oblasti kde sú ľudia ochotní zaplatiť vám aspoň toľko, aby ste prežili a nemuseli robiť nič iné.

Teraz sa teda pozrime na niektoré bežné spôsoby ako si môžete privyrobiť, alebo pri troche šikovnosti a šťastia aj zarábať.

Ponúknuť prácu, alebo služby nadiaľku

Najmä ak ovládate angličtinu, môžete svoje služby ponúknuť zahraničnému trhu. Ak si nájdete klienta z USA, alebo Anglicka, obaja budete spokojní. Vy budete z jeho pohľadu pracovať takmer zadarmo a on z vášho pohľadu bude platiť kráľovsky. Súvisí to s nastavením. Bežná hodinová mzda u nás je iná, než v zahraničí.

Najjednoduchšie je začať tým, že svoje služby ponúknete na niektorom zo serverov pre mikropráce. Napríklad fiverr.com, alebo gigzon.com. Neskôr môžete skúsiť elance.com a desiatky podobných serverov. Zárobok na týchto službách je možný, ale nenechajte sa odradiť počiatočným neúspechom. Je tam veľa takých, čo chcú začať, takže máte tvrdú konkurenciu. Najskôr si prečítajte návody a odporúčania.

Platí to ostatne o všetkom. Potrebujete byť kompetentní, ak niečo chcete robiť.

  • Ak neviete ako na to, tak aj na tak jednoduchej veci, ako nákup tovaru na eBay sa dá skaziť. Ak neviete ako na to, zaplatíte nezmyselne veľa peňazí.
  • Zbehlí špecialisti sú schopní na ebay draho predať nejakú službu. Tú si obratom dajú od niekoho vyrobiť cez Fiverr za 5 dolárov a rozdiel si ponechajú.

Preto je dobré predtým, než na internete začnete zarábať, najskôr trocha sledovať čo je možné a ako sa to robí. Viem, zdá sa, že stačí na Fiverr dať ponuku. Ale v praxi po nej nebrechne ani pes. Potrebujete aspoň základy marketingu, aby ste vedeli, ako na to.

Predávať tovar formou e-shopu

Ďalšia možnosť je otvoriť si predajňu. Ideálne je predávať vlastný tovar. Ak niečo viete vyrobiť, je dobré to predávať. Maximalizuje vám to zárobok.

Na druhej strane eshop je dosť pracná záležitosť. Vyzerá to ľahko, posielať balíky. V praxi sa ale na to nabaľuje veľa problémov, ktoré nevidíte, kým nezačnete. Navyše v mnohých segmentoch je obrovská konkurencia. To ceny tlačí až na dno. Najmä zľavové portály a vyhľadávače tovaru sú problém. Vo vašom eshope zákazník môže dostať chuť kupovať, ale potom kúpi v najlacnejšom.

Neodporúčam ísť na trh, kde je cenová vojna. Zárobky sú malé, práce veľa. Určite to nie je nič pre človeka, ktorý s podnikaním len začína a nemá veľa skúseností. Takí bývajú prevalcovaní. Ak to skúsite, aspoň do toho nenalejte veľa peňazí.

Zarábať na fotografiách, alebo kresbách

Ďalšia možnosť je predávať vlastnú tvorbu. Fotografie, kresby, hudbu, videozáznamy, 3D objekty… To všetko sa dnes dá ponúkať pomocou rôznych serverov. Napríklad Dreamstime, Shutterstock, Fotolia, iStockphoto, Depositphotos a mnoho iných. Tip: ak vás baví filmovanie, pozrite si článok ako strihať video.

Aj tu treba počítať s tým, že v poslednom čase je v tomto segmente preplnené. Keď som tento tip písal vo svojej knihe Ako dosiahnuť úspech, bolo veľmi jednoduché rýchlo sa umiestniť na dobrých pozíciách a zarábať veľmi pekné peniaze. Aj slabšie fotografie boli cenné. No už dávno nie je rok 2008. Do fotobánk dnes prispievajú tímy. Fotograf sa spojí s pár ľuďmi, ktorí robia hercov a tí potom vytvárajú prvotriedne zábery v rôznych témach. Viem, je to tvrdé klišé, ale predáva sa to.

Preto dnes neuspejete, ak tam chcete posielať nejaké banality, ako západ slnka. Ani v prípade, že fotíte nejakým, hoc aj veľmi kvalitným, kompaktom.

Naproti tomu ostatné segmenty tvorivej činnosti sú obsadené o niečo menej. Preto môžete zarábať peniaze ak tvoríte grafiku, alebo pekné videoznelky. Ľudia stále potrebujú takéto mikropráce.

Princíp tohto biznisu je veľmi jednoduchý. Nafotíte bežný obrázok. V bežných novinách by vám za obrázok dali trebárs 15 eur. Ale to sa nestane, nie ste fotograf a nefotíte až tak skvele. No ak ten obrázok ponúknete fotobanke, tá ho ukáže miliónom záujemcov. Najlacnejšia verzia takej kúpy môže stáť pár centov. Ak niekto chce váš obrázok na web, kúpi si ho za bagateľ. Bagateľ aj dostanete. Lenže ak si ten obrázok za bagateľ kúpi 10 až 20 ľudí, už ste na cene, akú by ste dostali v redakcii.

V ďalšej fáze sa obrázok, ktorý už kúpilo pár ľudí, dostáva do vyššej cenovej hladiny. Tým, že ste vo vyššej cene vám to dáva aj istú kredibilitu… Inými slovami, ak vo fotobanke máte pár sto slušných obrázkov, môže vám to zarábať peniaze, ktoré na príjme pocítite. Ak sú ich tisícky, je možné, že vám to už vytvorí normálny zdroj príjmu.

Predávať reklamu na internete a zarábať na nej

Ďalšia klasika je reklama. Môžete tvoriť webové stránky. Ak budú úspešné, oplatí sa na ne umiestniť reklamy. Tie vám potom môžu zarábať.

V praxi to je veľmi jednoduché, ak viete písať a baví vás to. Žiaľ výška zárobkov už bude trocha tvrdší oriešok.

  • Sú témy, kde zárobok je reálny a tučný. Veľmi často však ide o ťažkú tému, ktorú nie je ľahké spracovať. Ako rastie náročnosť prípravy webu, tak potom klesá aj zárobok. Ak totiž musíte zaplatiť autorovi textu, to sa musí zo zisku odrátať.
  • Iné témy zas produkujú len malé zárobky. Spravidla sa robia ľahko. Napríklad poézia, beletria, bežné osobné témy.

Preto ak plánujete takúto prácu, vyberte si vhodnú oblasť.

  1. Mali by ste o tom vedieť, aby ste písali sami. Je to lacnejšie ako platiť autorov.
  2. Musí vás to aj trocha baviť, inak sa nedonútite k písaniu.
  3. Mala by to byť hľadaná téma. Aby to ľudí bavilo. Slabá návštevnosť takmer vždy znamená aj slabý zárobok.
  4. Mala by to byť lukratívna téma. Musia sa v nej točiť reklamné peniaze inzerentov.

Potom ešte drobnosť: počítajte radšej s tým, že na nejaké zárobky si siahnete až s pomerne značným oneskorením. Kým začínate, zvyčajne máte malú návštevnosť. Ak napíšete denne jeden článok, za rok ich môžete mať na webe nejakých 300. To sa zvyčajne dá po pár rokoch premeniť na pár desiatok až stoviek eur ročne. Nič moc, väčšinou. Preto som na začiatku vravel, že vás to musí aj baviť.

Poznámka: tu hovorím o slovenskom trhu. Ak by sme písali o článkoch v angličtine, alebo v nemčine, tak to je iná situácia. Tam sú zárobky lepšie.

Využívať affiliate zárobok

Ďalšia oblasť je affiliate biznis. V zahraničí skvelá vec. Na Slovensku trocha problém. Sme príliš malý trh. Zárobky sú, ale nemusia byť tak uspokojivé, ako by sme potrebovali.

Ide o to, že na webe popíšete nejaký produkt. Ak svojich návštevníkov presvedčíte aby klikli a kúpili, predajca vám dá určitú províziu. Nebývajú to veľké čísla. Napríklad ak robíte reklamu knihám, môžete tak získať zhruba 5% z ceny. Napríklad ak predajca predá knihy za 100 eur, na vaše konto poputuje 5 eur. Nie je to veľa, ale ako príklad to stačí.

Rôzne firmy ponúkajú rôzne vysoké provízie. Preto je dobré zorientovať sa v ponuke a veľa skúšať.

Aj tu platí, ak môžete pracovať so zahraničnými webmi, provízie budú lepšie. Žiaľ aj konkurencia je tvrdšia.

Z praxe môžem povedať, že veľa affiliate programov u nás sa zvyčajne neoplatí. Dôvody sú rôzne. Ak máte stránku, môžete na nej vytvoriť nejaké okienko, v ktorom môžete umiestniť reklamu. Potom môžete skúmať, aký vám to prinesie zárobok. Zistíte, napríklad, že reklama na určitom mieste vám zarobí napríklad 10 eur mesačne. Ak na rovnaké miesto umiestnite affiliate reklamu, zarobí jedno euro, alebo nič. Záver je jednoduchý – neoplatí sa.

Ide o to, že mnoho firiem ide s cenami takmer na dno. Potom aj provízie pre affiliate partnerov sú nízke. A teda aj zárobok. Lenže ak sa pozriete na svoju stránku, tak vidíte, že ich pozícia tam je. Inými slovami affiliate je jedna z najlacnejších reklám, aké existujú. Preto sa na bežnom webe nevyplatí.

Ak chcete ísť do tohto biznisu, musíte vytvárať celkom iný druh webov. Taký kde priamo píšete o produktoch, ktoré plánujete predať. Najúčinnejšie je, ak predávate trebárs knihy, písať o knihách recenzie. To predá viac kníh, ako affiliate reklama na bežnom webe.

Investovať

Ďalší spôsob, ako sa dajú zarobiť (ale aj prerobiť) peniaze na internete je investovať. Online prostredie na to je pripravené. S touto oblasťou skúsenosti nemám, preto vám ani nebudem dávať rozumy. Čokoľvek by som napísal, bolo by neoverené.

Každopádne, internet je ideálne prostredie nielen na získavanie informácií, ale aj na okamžité reagovanie.

Vyučovať, napríklad, jazyk

Iným príkladom je ponúknuť službu online. Pomocou Skype, či inej technplógie môžete pomôcť s doučovaním, vyučovaním, koučingom. Ak máte ľuďom čo ponúknuť, môžete to skúsiť.

Okrem riešenia osobnej konzultácie formou zákazky môžete neskôr vytvoriť aj program, alebo kurz. Najmä ak už máte nejaké skúsenosti, môžete svoje lekcie nahrať na video a predávať. To už však patrí do predaja služieb.

U nás tento druh podnikania poznáme aj pod pojmom infomarketing a dosť úspešne ho tu už znechutilo dosť veľa babrákov. Podľa jednej mustry ponúkli svoje infoprodukty vyberane mizernej kvality. Preto dnes, keď vidíme podobnú schému, menej ochotne to skúšame. Keby šlo o menej rýchlokvasené zlátaniny, človek by platil ochotnejšie.

Syntéza, recyklácia

Nakoniec ešte môžete zarobiť peniaze inde ako na internete a to aj v prípade, že ste na internete možno začali. Napríklad ak píšete blog, vycvičíte sa. Neskôr si môžete dovoliť vydať knihu. Internet vám tu mohol poslúžiť nielen ako „školiace pracovisko“, ale aj ako marketingový kanál. Ak máte navštevovaný blog, dosť ľudí vás pozná. To je pri predaji knihy veľmi výhodné. Ľudia kúpia radšej knihu od autora, ktorý im je nejako známy.

Referencia a overenie

Nuž a nakoniec – môže sa stať, že vám to s tým zarábaním veľmi nepôjde. Stane sa. Možno máte výborné články, alebo skvelé fotky, ale neviete ako ich predať.

Môžete ich použiť ako ukážky svojej práce a pomocou siete LinkedIn sa začať uchádzať o prácu. Človek s výsledkami je vždy veľmi zaujímavý. Možno ste tvorivý typ, ktorý vie skvelo produkovať, ale proste sa nevie predať. Potom je zamestnanie výhodnejšia pozícia ako podnikanie.

Práve internet vám aj tu môže pomôcť.

Ďalšie tipy ako na zárobok prostredníctvom internetu

Klasickým príkladom môže byť práca cez firemnú sieť. Pripojíte sa ku serveru zamestnávateľa a máte prístup k dátam, s ktorými môžete pracovať. V skutočnosti robíte rovnako, ako keby ste sedeli v kancelárii a boli pripojení k sieti. Internet tu teda slúži len ako sieťový kábel ku vášmu počítaču.

No pod pojmom práca cez internet sa dá rozumieť aj široká škála pracovných príležitostí – napríklad internetový obchod, alebo internetový časopis. To všetko sú oblasti, kde internet sprostredkováva kontakt vás priamo s vašim zákazníkom. Výhodou takejto práce – predaja – je hlavne jej nezávislosť na priestore. Mnoho ľudí si zriadi internetový obchod. Investícia nie je vysoká. Je to pritom práca zaujímavá – ak sa vydarí. No a ak sa nevydarí, tak straty nie sú tak veľké, aby človek skrachoval a išiel sa obesiť.

Tip: pozrite si článok koľko stojí písanie. Ak sa chcete živiť copywritingom, tu sú moje skúsenosti ako to funguje.

Ďalším, veľmi zaujímavým faktom je, že práca cez internet umožňuje priestorovú nezávislosť. So svojím klientom sa nemusíte nikdy v živote stretnúť a pritom pre neho môžete robiť celé roky. To je výhodné pre obe strany – vy sa nachádzate v „hladovej doline“, váš klient môže byť trebárs ropný šejk. On dostane lacnú pracovnú silu. Vy vynikajúceho klienta, ktorý vám dá prácu, často za lepšiu cenu, ako keby ste sa šli postaviť niekam na úrad práce…

Samozrejme, ak sa dá, nabádam vás skôr k podnikaniu, ako ku závislej práci. Ono to je prepojené. Ak chcete dobre zarábať, malo by medzi peniazmi a vami stáť čo najmenej sprostredkovateľov… Navyše ak chcete pracovať cez internet, asi už tušíte, že to bude znamenať od vás určitú disciplínu. Práca cez internet totiž neznamená, že sa môžete flákať – nikto predsa nekontroluje čo práve robíte. Naopak! Neraz to je práca oveľa ťažšia, ako sedieť niekde od ôsmej do štvrtej. Ak chcete mať výsledky, musíte si dokázať sadnúť a začať robiť, to čo treba.

A hlavne ak začnete pracovať cez internet, často ani nebudete vidieť výsledky. Môžete celé týždne pracovať na nejakom projekte a neviete, či sa to celé podarí, či vám zarobí. V tom má podnikanie nevýhody. Nič nie je isté. No ak uspejete, výsledok býva príjemný. Pocit zadosťučinenia je príjemný. Ak máte prácu hotovú a ona vám začne zarábať, potom ste so sebou spokojní.

Takže práca na internete je v súčasnosti celkom bežná a reálna šanca nielen pre podnikateľov, ale aj pre zamestnancov. Umožňuje široké spektrum rôznych zamestnaní. Nebojte sa jej. Buďte medzi tými, ktorí s týmto druhom práce začínajú. Získate solídny náskok. Za pár rokov sa práca cez internet stane celkom bežným spôsobom obživy. Bude väčšia konkurencia. V nej vám skúsenosti dajú náskok, ktorý novoprišelci mať nebudú. Kým iní stoja v rade pred úradom práce, vy sa už učte pracovať cez internet. O pár rokov prídu na internet aj tí ľudia zo šóry z pred úradu práce. Ktovie? Možno im vy dáte prácu. A ešte nedávno ste s nimi stáli v jednej rade.