6 krokov, ako zostať v pohode po strate zamestnania

…alebo strata práce nemusí viesť k zúfalstvu

Medzinárodné výskumy z oblasti psychológie a psychiatrie unisono potvrdzujú, že nezamestnanosť je hlavným rizikovým faktorom vzniku klinickej depresie, a to aj u jedincov, ktorí nemajú na rozvinutie tohto chorobného stavu genetickú predispozíciu. Je to dané predovšetkým dobou, ktorú žijeme – našu identitu a integritu určuje do značnej miery práve naša práca a sebarealizácia.

Dobrou správou je, že existujú triky, pomocou ktorých sa dá pomerne úspešne predísť rozvoju obávaných a bolestných príznakov, ako sú prehnaný a dlhotrvajúci smútok, pesimizmus, spomalené myslenie a konanie, strata záujmu o okolie a motivácie k bežným činnostiam, pocity menejcennosti a prázdnoty vedúce niekedy až myšlienkam na samovraždu.

Ak by ste sa totiž dostali do takéhoto psychického stavu, pri hľadaní práce a plánovaní krokov pre úspešné odštartovanie vašej budúcej kariéry by vás to mohlo značne hendikepovať! V horšom prípade dokonca – na dlhší či kratší časový úsek – celkom zablokovať!

Poďme sa spoločne pozrieť na niekoľko psychológmi odporúčaných „grifov“, ktoré vám nedovolia padnúť do začarovaného kruhu „nezamestnaneckého blues“.

  1. Rozpoznajte znaky začínajúcej depresie

Toto je prvý, ale veľmi strategický krok! Je dôležitý tak pre vás, ako aj pre vašich rodinných príslušníkov prípadne priateľov. Pre nich možno ešte viac, pretože sa vás vidia objektívnejšou optikou, ako vy sami seba. Niekedy dokážu oveľa skôr rozpoznať, že to s vami ide z kopca a zatiahnuť za záchrannú brzdu!

Aké sú teda varovné signály nastupujúcej depresie? Predovšetkým treba zobrať do úvahy, akého ste pohlavia. Symptómy u mužov sa totiž pomerne dosť líšia od tých, ktoré sa prejavia u nežnejšej polovičky ľudstva.

Z hľadiska diagnostikovania depresie sú na tom horšie muži, pretože oproti ženám sa podstatne zriedkavejšie venujú svojmu vnútru a ešte ojedinelejšie vyhľadávajú odbornú pomoc.

Ak aj na sebe spozorujú, že niečo nie je v poriadku, väčšinou zvíťazí „chlapský“ prístup a snažia sa emocionálne vybalansovať na vlastnú päsť a ešte k tomu neveľmi rozumnými spôsobmi.

Koniec koncov, posúďte sami! Ženy sa snažia „liečiť“ nastupujúcu, ale aj rozvinutú depresiu jej „zajedaním“, s pomocou kamarátok či dožadovaním sa všetkých možných prejavov „lásky“, ktoré sú v ich bezprostrednom dosahu.

Muži? Sťažovať sa známym nebudú, a to ani pri pive! Nariekať už nebudú vôbec, česť výnimkám! Skôr zvolia pár pohárikov „na uvoľnenie“ nad svoj bežný štandard, v horšom prípade siahnu aj po iných „relaxačných“ látkach. Medzi obľúbené mužské „vytesňovače“ zlých pocitov patria aj bezduché pozeranie televízie a sex, niekedy aj v nadmormatívnych dávkach.

Mužom, na rozdiel od žien, robí výrazné problémy hovoriť o vlastných pocitoch zúfalstva a pochybnostiach o sebe. Ešte lepšie vyjadrené: podobné emócie majú ťažkosti si vôbec pripustiť. Nesprávne si ich totiž interpretujú ako prejav slabosti a prehry.

Ženy depresia skôr spomaľuje, u mužov sa väčšinou prejavuje skôr naopak: pociťujú nepokoj, nervozitu a prejavujú sa horlivým správaním. Ženy sa snažia vyhnúť konfliktom za každú cenu, muži ich vytvárajú!

Ženy sú skôr smutné, apatické a málovravné. Muži sú podráždení, výbušní a stoj čo stoj sa snažia obhájiť svoje zranené ego pred celým svetom. Ženy sa obviňujú, muži majú tendenciu viniť z nepriaznivej situácie druhých ľudí či neblahé okolnosti.

Dámy majú lepšie fungujúci „varovný systém“, vďaka ktorému oveľa rýchlejšie prídu na to, že sa nad nimi zaťahujú mračná s názvom depresia. Páni sa budú, naopak, donekonečna sťažovať na závraty, bolesti hlavy a problémy so spánkom, o ktorých príčine ani len nezauvažujú.

Z pochopiteľných dôvodov sú muži, u ktorých sa rozvinuli viaceré príznaky depresie v omnoho vyššom riziku potenciálneho samovražedného správania.

  1. Doprajte si pauzu

Či už sa vám to páči alebo nie, pravda je taká, že vám život prihral čas na pauzu. Prípadne, neplánované neplatené voľno, nazvať si to môžete, ako len chcete.

Skúste sa na celú situáciu pozrieť pozitívnou optikou: napríklad tak, že aj keď ste to možno nečakali a určite ste to nechceli, váš šéf vám dal padáka vlastne v direkt vhodnom čase. Lepšie povedané, o päť minúť dvanásť!

Už aj tak ste boli z toho neutíchajúceho kolotoča natoľko unavení a vyhorení, že keby ste potiahli ešte chvíľu, s najväčšou pravdepodobnosťou by ste sa minimálne nervovo zrútili.

Vynikajúco funguje, keď si v mysli predstavíte všetko, čo ste na svojej predchádzajúcej práci skutočne z duše nenávideli.

Boli to unavujúce a z vášho pohľadu nič neriešiace pondelkové porady? Arogantné jednanie vášho šéfa s poruchou správania, ktoré si vôbec neuvedomoval?

Otravné telefonáty, ktoré vás pravidelne vyrušovali a vyvádzali z koncentrácie? Neprajní kolegovia s postojom „do očí med, za chrbtom jed“?

Nezaplatené nadčasy? Stres vyplývajúci z nedokončených úloh, ktorého ste sa nevedeli striasť ani cez víkend?

Nech už vás v práci hnevalo, deprimovalo a frustrovalo čokoľvek, napíšte si to na papier. Takýto zoznam negatív vám, kedykoľvek sa k nemu vrátite, aby ste si ho prečítali, pomôže vidieť stratu vášho zamestnania z tej svetlejšej, pozitívnej perspektívy.

Ak budete dostatočne aktívni a chytíte svoj osud za pačesy, pravdepodobne už čoskoro sa ocitnete v hektickom kolotoči u svojho nového zamestnávateľa. Tak prečo si nevychutnať chvíľu odpočinku?

Má to svoje výhody. Konečne máte dostatok času na to, aby ste si utriasli svoje myšlienky a opäť sa dostali bližšie k svojim plánom a nápadom, ktorých realizáciu ste museli odložiť kvôli „krysím pretekom“, ktorých ste boli doteraz priamym účastníkom.

  1. Pustite sa do práce

Skôr než sa začnete cítiť príliš pohodlne pobehujúc bezmyšlienkovite vo svojom župane či pyžame po byte a začnete pociťovať nevysvetliteľné výčitky svedomia, keď v televízii vynecháte jeden diel svojho obľúbeného seriálu alebo talkshow, urobte jednu zásadnú vec: zamestnajte sa zmysluplnou činnosťou!

To, že momentálne sa na váš bankový účet nepripisuje mesačná výplata, ešte neznamená, že nemáte prácu! V skutočnosti ich máte viacero a čím skôr sa do nich pustíte, tým lepšie pre vás. Aj vaše duševné zdravie!

V prvom rade oprášte svoj životopis a skúste v ňom vyzdvihnúť tie skúsenosti, znalosti a kvalifikáciu, ktoré považujete za svoje plusy, svoju potenciálnu konkurenčnú výhodu oproti iným uchádzačom.

Aspoň štyri hodiny denne sa venujte aktívnemu hľadaniu práce, či už telefonicky, osobne, alebo prostredníctvom internetu. Ak je momentálne trh práce doslova „zamrznutý“, ani tak nepoľavte z tejto svojej „štvorhodinovky“.

Ak práve nereagujete na dostupné pracovné ponuky, prehľadávajte internet a hľadajte iné možnosti zárobku. Prípadne si čítajte články o hľadaní práce, pracovnom trhu alebo psychologicko-motivačné texty venujúce sa tejto tematike.

Vyhnite sa skĺznutiu k čítaniu bulváru. Pamätajte, ste v práci! Aj hľadanie práce a vlastné sebazdokonaľovanie je teraz vaše zamestnanie! Zamestnávateľ by vám nedovolil v pracovnej dobe len tak si klikať na webe. Nedovoľte si to ani vy sami: buďte v tomto na seba prísni!

Prehodnoťte svoju doterajšiu kariéru a zamyslite sa nad tým, či by ste nemohli začať robiť na niečom inom, možno atraktívnejšom. Napríklad aj na vlastnú päsť, ako živnostník! Učte sa stále niečo nové, čím vyšším cenzom vedomostí budete disponovať, tým vyššia je šanca, že prerazíte! Budete mať totiž čo ponúknuť!

Dajte o sebe vedieť na sociálnych sieťach a hľadajte vhodné kontakty aj prostredníctvom týchto komunikačných kanálov. Ľudia, ktorí by vám mohli pomôcť, alebo vás niekam nasmerovať, sú na dosah doslova pod vašimi prstami ťukajúcimi do klávesnice – na Facebooku, Twitteri, Google+ či na profesionálnej sieti LinkedIn.

Ďalšiu časť dňa vyplňte starostlivosťou o domácnosť, o rodinu, prípadne sa angažujte v lokálnej charite. Zabezpečí vám to kontakt s ľuďmi a v životopise to tiež bude vyzerať dobre: v očiach zamestnávateľa sa ukážete ako aktívny človek, ktorý nenávidí nečinnosť.

  1. Začnite žiť zdravšie

Spomeňte si teraz na jednu zo svojich obligátnych výhovoriek, ktorú ste často používali na ospravedlnenie svojich pribúdajúcich kilogramov ešte počas obdobia, keď ste boli zamestnaní: „Som natoľko vyťažený v práci, že nemám čas, ani energiu cvičiť.“

Nuž, situácia sa zmenila: teraz už toho času máte dosť! Tak sa prekonajte a začnite sa hýbať! Nemusíte to hneď preháňať, na začiatok vám celkom postačí, keď budete napríklad na nákupy chodiť pešky alebo na bicykli s ruksakom na chrbte.

Alebo si doprajte denne aspoň hodinovú prechádzku. Vyvetráte si hlavu a zároveň urobíte niečo pre svoje zdravie. A nielen to fyzické, ale aj duševné! Nie je žiadnym tajomstvom, že pohyb pomáha udržiavať správnu hladinu hormónov zodpovedných za dobrú náladu. Pohyb je najlepšie antidepresívum!

Vedci sú v tomto smere jednohlasní: život je pohyb a pohyb vás ochráni nielen pred depresiou, ale odstráni aj úzkosť a sklony k prehnaným až agresívnym reakciám a zvýši vašu frustračnú toleranciu na zdravú úroveň.

Už starí Rimania hovorili, že v zdravom tele je zdravý duch a mali stopercentnú pravdu! Skúste si okrem pohybu dopriať aj zdravšie a menej kalorické jedlá. Verte, že s ubúdajúcimi kilami sa budete cítiť čoraz lepšie a vaše sebavedomie tiež výrazne porastie.

Budete tak hrdí nielen na to, že sa aktívne snažíte presunúť na novú kariérnu dráhu prostredníctvom sebavzdelávania (pozrite si predchádzajúci bod), ale aj na to, že sa po rokoch opäť dostávate do tej správnej fyzickej formy.

  1. Urobte si režim dňa

Už ste iste počuli niečo o cirkadiánnom režime, čiže vnútorných hodinách nášho organizmu, ktoré v presne určených intervaloch počas celého 24-hodinového cyklu riadia kolísanie telesnej teploty, vylučovanie niektorých hormónov a dokonca aj náš metabolizmus.

Ak si nechcete tieto svoje perfektne fungujúce hodiny „rozštelovať“, dodržiavajte pravidelný denný režim. Vstávajte pravidelne ráno v určitú hodinu a „dochvíľni“ buďte aj večer pri ukladaní sa na spánok.

Interval medzi týmito hraničnými časťami dňa si dobre zorganizujte. Inými slovami: urobte si denný harmonogram činností a striktne sa ho držte. Berte to tak, akoby ste pracovali z domu. Koniec koncov, vlastne aj pracujete!

Po raňajkách si môžete zacvičiť, alebo ísť von na prechádzku. Keď sa vrátite, dajte si svoju „štvorhodinovku“ určenú na hľadanie pracovných príležitostí a sebavzdelávanie.

Nasledovať môže ľahký obed a práca okolo domácnosti, popoludní sa môžete venovať deťom alebo blízkym príbuzným, na ktorých ste predtým mali žalostne málo času.

Večer sa snažte zrelaxovať seba aj manžela/manželku, druha/družku a pokiaľ môžete, namiesto sledovania televízie sa radšej venujte jeden druhému a tento čas využite na vzájomnú komunikáciu. Prípadne aj brainstorming o tom, čo a ako ďalej.

Ak bez televízie neviete vydržať, tak sa aspoň snažte pozerať pohodovejšie programy. Žiadne násilie, prestrelky, naháňačky, trilery, ani horory. Tie vám budú iba podvedome zhoršovať náladu a tú si predsa chcete zachovať bodrú. Čo tak prepnúť na neškodné dokumentárne kanály?

Ak ani to nezvládate, tak sa snažte dodržať aspoň jedno základné pravidlo: televízia len večer a najviac na dve hodiny! V žiadnom prípade ju nezapínajte cez deň!

S vysokou pravdepodobnosťou by „rozladila“ váš režim, ktorý ste si dali záväzok dodržiavať. A to nie je výmysel, ale empiricky potvrdený fakt, pred ktorým varujú všetci psychológovia.

  1. Strážte si myšlienky a zostaňte pozitívni

Pozitívne myslenie je dnes „in“ a všade sa o ňom veľa píše. Niekedy aj nezmysly a polopravdy. Nejde o žiadne čáry-máry, ktoré vám pomôžu vyjsť z každej situácie ako víťazom, ale… Jedno je isté: ak ste naladení na to dobré a dokážete odfiltrovať zbytočné negatívne myšlienky, vaše šance na úspech sa výrazne zvyšujú!

Dobrým príkladom sú v tomto smere športovci. Od nás, „obyčajných“ ľudí sa odlišujú jednou dôležitou vlastnosťou – svoju pozornosť takmer bezvýhradne zameriavajú na budúce úspechy bez toho, aby sa zbytočne ocitali v stave, ktorý je nám mnohým dôverne blízky.

O akom stave je reč? Zvykne sa mu hovoriť paralýza z analýzy! Inými slovami, čím viac všetko dopodrobna rozoberáme a obraciame zo všetkých možných strán a uhlov, tým viac zatemňujeme vlastnú predstavu úspechu a dovoľujeme, aby naše myslenie a správanie ovplyvňovali nežiaduce toxické myšlienky.

Každá cesta k úspechu je dláždená drinou a je celkom samozrejmé, že nie každý pokus musí zákonite hneď končiť triumfom. Nežijeme predsa v rozprávke, ale v realite!

Dôležitá je však práve tá spomenutá drina: treba skúšať, skúšať, skúšať… a nevzdávať sa! Ak dovolíme, aby nás ovládli myšlienky typu „ktovie či sa to vôbec oplatí“, „v tomto mám mizivé šance“, „čo keď sa to pokašle a celé moje snaženie vyjde nazmar“, prípadne „toto nemám šancu nikdy dokázať“, docielime len jedno: už v zárodku sa vzdáme akýchkoľvek pokusov!

Videli ste už niekedy napríklad skokana do diaľky, ktorý sa dopredu vzdal tréningu vedúceho k prekonaniu svojho osobného rekordu len preto, že by si povedal „tak toto je zbytočné vôbec skúšať, aj tak nemám šancu“? S takouto myšlienkovou výbavou by to asi ďaleko nedotiahol…

A je to možno trochu trúfalé, ale treba to napísať na rovinu: ak si neustrážite svoje myšlienky a nepreladíte sa na pozitívnu frekvenciu, nikam to nedotiahnete ani vy!

Bola by škoda nechať zapadnúť prachom potenciál, ktorým disponujete a môžete ho využiť na vlastnú sebarealizáciu pri budúcich výzvach: či už u nového zamestnávateľa, alebo pri budovaní vlastnej podnikateľskej nezávislosti!

Komentáre k článku: 6 krokov, ako zostať v pohode po strate zamestnania

  1. Martina 15. mája 2015

    Týmto článkov ste “trafili klinec po hlavičke”. Je napísaný s citom, pravdivo a schematicky. Môže pomôcť mnohým ľuďom a to je na ňom to skvelé. Ja sama mám skúsenosť s nezamestnanosťou, ktorú som zažila na vlastnej koži dvakrát. Prežívanie nezamestnanosti bolo v oboch prípadoch iné. Som vďačná za túto skúsenosť. Momentálne pracujem v oblasti, kde dennodenne prichádzam do kontaktu s ľuďmi, ktorí o prácu prišli a s ich prežívaním. Je to zložitý proces, ale zvládnuteľný :-). Vďaka za článok, je inšpirujúci.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: