Voľné pracovne miesta

Ostro sledované sú voľné pracovné miesta. Ako dostať prácu? Ako nájsť vhodné pracovné miesto? Kde si, práca pre mňa?

Mnoho ľudí bez práce sa snaží nájsť si nové uplatnenie. Hľadajú si pracovné miesto, ktoré by sa im páčilo, s dobrým platom a zaujímavou náplňou práce.

Osobné hľadanie voľného pracovného miesta

Asi prvé, čo človeka napadne je obehnúť pár firiem a spýtať sa, či nemajú voľné pracovné miesta. Tento prístup je však časovo veľmi náročný. Preto je lepšie osobne navštíviť len tie firmy, na ktorých vám veľmi záleží. Niekedy majú voľné miesta uvedené aj na internete a tým si ušetríte čas.

Inzeráty a voľné pracovné miesta

Druhý spôsob je sledovanie inzerátov. Na internete je mnoho webov s ponukami práce. Prejdite si databázy firiem, ktoré ponúkajú voľné pracovné miesta a vyberte si. Počítajte však s tým, že ak ide o lukratívne pracovné miesto budete mať asi veľkú konkurenciu. Nikto nie je nenahraditeľný a to čo práve chcete dosiahnuť, pokúša sa práve dosiahnuť aj mnoho iných, rovnako vzdelaných a možno aj lepších ľudí.

Pracovné agentúry a voľné miesta

Pracovné agentúry sa dajú využiť hlavne na kvalifikované pracovné miesta. Môžete sa v niektorej zaregistrovať. Poviete im o aký druh práce máte záujem, akú máte kvalifikáciu a prax. Pracovná agentúra vás potom drží v evidencii. Sama hľadá voľné pracovné miesta a ak sa na niektorú pozíciu hodíte, sprostredkuje vám kontakt, ak sa objaví vhodná práca.

Pracovné miesta po známosti

Veľmi často sú voľné pracovné miesta obsadzované po známosti. Neznamená to, že by sa rozhodovalo za úplatok, alebo „cez posteľ“. No prax je taká, že hlavne dobré pracovné miesta, ak sú voľné, nedostanú sa často ani do inzercie. Firma sa často najskôr pokúsi „rozhodiť siete“ po známych. O voľnom pracovnom mieste sa dozvedia známi a pokúsia sa nájsť naň vhodného zamestnanca.

Je to celkom normálne – ak sa voľné pracovné miesto obsadí človekom po známosti, často je to človek s dobrými referenciami. Dá sa predpokladať, že jeho práca bude úspešná.

Preto je dobré, ak sa dostanete do styku s ľuďmi, ktorí by vás vedeli odporučiť hneď, ako sa v ich firme objavia nejaké voľné pracovné miesta. Príkladom môže byť účasť v internetových diskusiách na konkrétne témy. Ak sa pravidelne zúčastňujete diskusie a ostatní vidia, že sa vyznáte, neraz vám príde ponuka typu „vidím že sa vyznáš, v našej firme sú práve voľné pracovné miesta. Neskúsiš to s nami?“. Preto je dobré dostať sa aj do nepracovného styku s ľuďmi, ktorí pracujú v oblasti, v akej chcete dostať pracovné miesto.

Mimochodom – tu a tam sa stane aj to, že ak so svojimi známymi hovoríte o svojej kvalifikácii a záujme, môžete ich priviesť ku nápadu. Možno vo svojej firme nemajú podobné pracovné miesta. No vaša ponuka im dá nápad skúsiť vytvoriť pracovnú pozíciu práve pre vás.

Ako vyťažiť maximum z veľtrhov práce?

Nech už je súčasná doba akokoľvek individualistická, takmer vo všetkom platí zásada, že bez kontaktov a známostí sa ďaleko dostať nedá. Asi vám neprezradíme žiadne extrémne ukrývané tajomstvo, keď napíšeme, že toto pravidlo má mnohonásobnú platnosť predovšetkým v dvoch oblastiach života – v podnikaní a pri hľadaní práce.

Na našich stránkach riešime aj otázky podnikania či živnosti, no na nasledujúcich riadkoch necháme vlastný biznis bokom a zameriame sa na hľadanie závislej práce.

Ako je to teda s budovaním siete kontaktov pri hľadaní adekvátneho pracovného uplatnenia pre ešte vhodnejšieho zamestnávateľa? Odpoveď opäť zdupľujeme: kontakty sú nesmierne dôležité!

Job fair nie je fér? Ale je, len treba zmeniť očakávania!

Jednou z možností, ako sa k nim dopracovať a využiť ich vo svoj prospech sú aj známe veľtrhy práce. Názory zo strany ľudí hľadajúcich pracovné uplatnenie – či už ide o študentov alebo ľudí s viacročnou praxou vo svojom odbore – sa rôznia.

Medzi nimi sa ozývajú aj kuvičie hlasy, že ide o dopredu stratený čas, keďže firmy sa síce prezentujú ako „otvorení“ zamestnávatelia, no v konečnom dôsledku si skôr robia reklamu a potenciálnych kandidátov z radov návštevníkov veľtrhov zvyčajne vôbec nekontaktujú!

Ak náhodou takto uvažujete, skúste sa na chvíľu stopnúť! Uvoľnite sa a choďte na najbližší job fair (alebo akýkoľvek iný názov bude niesť) preladení na pohodovejšiu frekvenciu! Ak na veľtrhy práce chodíte len s cieľom zaistiť si čo najviac pracovných pohovorov, nie je to práve najideálnejšia cesta!

Skúste sa na to pozrieť trochu inak: zavítajte na pracovný veľtrh skôr so zámerom stretnúť sa so zaujímavými ľuďmi a získať od nich nevtieravou formou dôležité kontakty. Z nich sa môže vďaka vášmu aktívnemu prístupu a schopnosti predať sa nakoniec vykľuť oficiálne pozvanie zo strany vašej vysnívanej spoločnosti.

Nepodceňujte prípravu na veľtrh práce

Ešte pred veľtrhom si vyhraďte dostatok času na to, aby ste boli počas dní jeho konania riadne pripravení na svoju misiu za prácou svojich snov. V prvom rade si zistite, aké spoločnosti sa na ňom budú prezentovať a následne si z nich vyberte tie, ktoré vás zaujali a práca v nich spĺňa vaše predstavy o budúcej kariére.

Pre týchto potenciálnych zamestnávateľov si pripravte niečo ako ponukový list. Zámerne neuvádzame slovné spojenie „žiadosť o zamestnanie“, pretože ak chcete zvýšiť svoje šance umiestniť sa na dobrej pozícii, nemali by ste nikoho žiadať, aby vás zamestnal.

Práve naopak: zamestnávateľovi musíte prezentovať a ponúknuť svoje znalosti, schopnosti a prípadnú prax. A v ideálnom prípade by to mala byť ponuka, ktorá sa neodmieta!

V našich zemepisných šírkach stále pretrváva tento dosť nešťastný „folklór“ okolo „žiadostí o zamestnanie“, hoci v skutočnosti ide skôr o relikt z komunistických čias.

Vtedy ste skutočne mohli žiadať o to, aby vás zamestnali. A ak vašej žiadosti nevyhovel prvý či druhý zamestnávateľ, ten posledný nakoniec musel, pretože nikto zo zákona nemohol byť bez práce.

Dnes už takáto deformácia na pracovnom trhu neexistuje. Platí jednoduchý zákon: subjekty navzájom súťažia a zvíťazí ten, ktorý sa vie najlepšie predať. Nič viac, nič menej.

Takže: nežiadajte, ale ponúkajte! S dobre pripraveným ponukovým listom (môžete ho napísať napríklad ako „ponuku spolupráce“, ale vašej kreativite sa medze nekladú), ktorý chytrým spôsobom preukáže vaše predpoklady naplniť potreby a plány vami vybraných spoločností, sa potom môžete smelo vybrať na najbližší veľtrh práce.

Na veľtrhu buďte cielene aktívni

Keď sa už teda budete prechádzať medzi stánkami jednotlivých zamestnávateľov, predpokladajme, že už máte svoje „ponukové listy“ vo svojej aktovke či taške. Je, samozrejme, dobré mať pripravené aj viaceré kópie vášho profesionálneho životopisu. Pre prípad, že by oň zamestnávateľ prejavil záujem.

Teraz však prichádza to najdôležitejšie: namiesto obchádzania stánkov a podávania svojho životopisu sa radšej pristavte na dlhší čas pri tých, ktorých máte vybraných ako svojich favoritov.

A následne komunikujte. Profesionálne, ale – ak to čo i len trochu pôjde – aj uvoľnene a pokiaľ možno nezáväzne. Ukážte svoj záujem o spoločnosť, o pozície, ktoré ponúka, a pýtajte sa na všetko, čo vás zaujíma.

Vaše otázky by mali byť cielené a prezradiť, že ste si našli čas zozbierať všetky dôležité informácie o zamestnávateľovi.

Ak môžete, veďte rozhovor s čo najviac zástupcami spoločnosti, ktorí sa na veľtrhu prezentujú. Dajte im najavo, že by ste mali záujem v spoločnosti v budúcnosti pracovať a stručne a nenásilnou formou odprezentujte, čo by ste mohli ako zamestnanec ponúknuť.

Môžete tak urobiť slovne, ale niekedy stačí podať do rúk spomínaný „ponukový list“. Ten môže personalistu, či manažéra zaujať ďaleko viac ako suchopárne CV-čko.

A to sa už dostávame k ďalšiemu dôležitému kroku: ak je reprezentant spoločnosti, s ktorým práve hovoríte len radový zamestnanec, popýtajte si kontakt na niekoho, kto má moc rozhodovať o výbere vhodných kandidátov na pozíciu, o ktorú máte záujem. Kontakty si, samozrejme, pýtajte pokiaľ možno od všetkých, nikdy neviete, kedy sa vám zídu!

Rozlúčte sa vždy s poďakovaním za čas, ktorí vám všetci zúčastnení venovali a nezabudnite sa spýtať, či a kedy by ste sa mohli znovu ozvať.

A ešte jedna rada: o všetkom si robte poctivé krátke poznámky! Verte, či neverte, bez nich by sa vám mohol na konci hektického veľtrhového dňa veľmi ľahko urobiť v hlave poriadny galimatiáš! A pokračovať v ťahu na bránku bez toho, aby ste vedeli, s kým všetkým ste vlastne hovorili, nemá žiadnu cenu…

Po veľtrhu nezostaňte sedieť v rohu

Napriek tomu, že ste sa poďakovali osobne na tvári miesta, nič nepokazíte, ba práve naopak, keď pošlete reprezentantom spoločnosti aj krátky ďakovný e-mail.

Následne pozrite do svojho notesa s poznámkami, aby ste zistili, kto mal záujem o ďalší kontakt s vami. Plus kto je v pozícii „decision makera“ a vaša „ponuka spolupráce“ spolu s bezchybne napísaným životopisom by ho mohla zaujať.

A potom už posielajte podľa hore uvedenej postupnosti: prioritne tým, čo o vás prejavili záujem už na veľtrhu, následne „veľkým rybám“, ktoré o vás ešte nevedia, ale vy ste presvedčení, že ich posadíte do stoličky a… Nakoniec to skúste naslepo aj so spoločnosťami, na ktoré vám na veľtrhu nezostal čas.

Nezabudnite: zasielajte predovšetkým svoju „ponuku“, až následne . Zabudnite na staromódnu „žiadosť o prijatie do zamestnania“ a nerobte ani tú chybu, že pošlete len svoje CV!

Ponúkajte sa zaujímavo a možno budete prekvapení, koľko dverí sa pred vami otvorí. Veľa šťastia!

Ako napísať dobrú ponuku?

Skúste ju napísať tak, aby odpovedala na tieto dôležité otázky vášho potenciálneho zamestnávateľa:

  • Prečo by som mal investovať čas na bližší rozhovor s vami?
  • Akú pridanú hodnotu môžete ponúknuť našej spoločnosti?
  • Viete, s akými výzvami v súčasnosti bojuje naša spoločnosť?
  • Viete, aké máme plány do budúcnosti?
  • Ako nám môžete konkrétne vy pomôcť čeliť výzvam a napĺňať plány?
  • Čím ste osobitý, čím sa odlišujete od iných kandidátov na spoluprácu?

Ďalšie tipy:

  • Používajte krátke vety a text prehľadne čleňte do krátkych odsekov.
  • Píšte konverzačným tónom a zaujímavo, aby ste udržali pozornosť čítajúceho.
  • Uveďte aj konkrétne dôkazy vašich slov, ktoré zvýšia vašu kredibilitu.
  • Text by nemal byť dlhší ako 150 slov.

Ponuka práce

V období krízy celkom prirodzene ľudí začína viac zaujímať nové . Zvyšuje sa nápor na úrady práce, servery s inzerátmi.

  • Zamestnanci často poškuľujú po tom, či iný zamestnávateľ nemá lepšie platenú prácu, ako ich súčasný.
  • Nezamestnaní sa snažia nájsť si robotu.

Na ponuke zamestnania je nepríjemné to, že čím menej atraktívna je, tým ľahšie ju nájdete. Miesta, ktoré sa obsadzujú ťažko nájdete hneď. Naopak zaujímavé pozície sa často nedostanú ani na verejnosť, pretože miesto sa obsadí po známosti. Nemyslím tým po protekcii, ale tak, že niekto pozná vhodného kandidáta…

Aká ponuka zamestnania sa vás týka?

V dnešnej dobe je stály trend zvyšovania kvalifikácie. Aj do robotníckych profesií v továrňach začína akosi samozrejme pribúdať potreba znalosti práce s počítačom. Ak sa v počítačoch nevyznáte, je to hendikep. Ponuka zamestnania bez znalostí smeruje do nízkorozpočtovej kategórie. Slabo platené miesta a miesta ktoré neraz majú aj krátku životnosť.

Oplatí sa vám preto zvážiť, v akom smere sa vám oplatí zvýšiť si kvalifikáciu. Je celkom bežné vidieť ľudí, ako si po večeroch dorábajú maturitu. To je fajn, tabuľkovo sa človek s vyšším vzdelaním môže v niektorých firmách dostať na lepší . Pre praktický efekt však vždy zvážte, čo sa vám oplatí naštudovať. Niekedy by dobrá znalosť počítačov rozšírila vaše možnosti, na aké ponuky práce môžete reagovať. Inokedy prehĺbenie odborných znalostí. Asi vždy zlepšenie komunikačných schopností. Tieto znalosti a zručnosti zvyčajne posunú vašu pozíciu na trhu práce oveľa vyššie, ako maturita.

Keby ste sa vo firmách popýtali, aké pracovné pozície je najťažšie obsadiť, odpoveď by bola všade rovnaká. Niet najlepšie platených ľudí. Schopného manažéra, či predajcu je veľmi ťažké zohnať. Výborného grafika, inžiniera… Jednoducho tí najlepší sa ťažko hľadajú. Berte to ako tip. Nečítajte ponuky zamestnania len tak, čo dnes viete robiť a na čo môžete zareagovať. Zvážte, či nie je možné pár týždňov tvrdo študovať a stať sa odborníkom na nejakú konkrétnu oblasť. Potom by ste totiž mohli ašpirovať na ponuky zamestnania na vyššej úrovni.

Podvodné ponuky zamestnania

Smutné je, že (nielen) internet je doslova prešpikovaný podvodnými ponukami zamestnania či brigád. Už sme tu o nich na viacerých miestach písali. Doba je krutá a niektorí podnikatelia si postavili biznis na tom, že zneužívajú naivných a neinformovaných ľudí. Predkladajú im lákavo znejúce príležitosti. No tie sú v skutočnosti buď podnikanie (MLM), alebo podvod.

Ako rozpoznať podvod? Stručne povedané: v prvom rade sa uistite, že ide o zamestnanie a nie o podnikanie. Podnikanie a podvodné ponuky majú spoločnú črtu – vyžadujú od vás vstupnú investíciu.

  • Pokiaľ hľadáte prácu, schéma je jednoduchá. Vy robíte, zamestnávateľ platí. idú k vám, služba od vás. Tento princíp musí platiť od začiatku. V ponuke zamestnania sa preto uistite, že ide o zmluvný vzťah tohto druhu.
  • Podnikanie zvyčajne vyžaduje vstupný kapitál. Vy musíte niečo zaplatiť, investovať do vstupného poplatku, alebo do tovaru. Až potom môžete začať vlastnú činnosť na ktorej možno zarobíte. Ak je živnosť medzi požiadavkami a nie je to zvýraznené, je to vždy veľmi podozrivé. Niektoré firmy tak verbujú nové dušičky.
  • Podvod má tiež jednoduchú schému. Peniaze idú od vás a všetko ostatné je druhoradé. Takže ak nájdete ponuky na prácu, ktoré vyžadujú od vás nejakú finančnú iniciatívu, vždy je to podozrivé.

Je škoda, že takéto podvodné lákadlá na trhu sú, ale nedá sa s tým dohromady nič robiť. Ak teda chcete reagovať, vždy sa zaujímajte o toho, kto zamestnanie ponúka. Normálna firma, či podnikateľ nemá problém v ponuke práce uviesť svoj názov a plný kontakt. Podozrivá ponuka práce sa od nej často líši tým, že z inzerátu nie je jasné o čo ide. Kontakt uvedený na P. O. Box, alebo len telefonický je vždy podozrivý.

Stačí ak sa vžijete do pozície nejakej firmy. Platia veľa za reklamu. Pri inzeráte s ponukou práce môžu mať uvedený svoj názov. To sa predsa hodí – čím známejšia firma, tým vyššia prestíž v nej robiť.

Ak si predsa len nie ste istí o akú firmu ide a z ponuky práce to nie je jasné, zaujímate sa o to. Keď sa to dozviete, skontrolujte si firmu na orsr.sk alebo na zrsr.sk  – to sú registre firiem a živnostníkov. Rýchlo zistíte, odkedy firma existuje a kde sídli.

V druhom kroku na internete dajte hľadať názov firmy. Čo z neho vypadne? Niekedy nájdete diskusie zamestnancov, alebo bývalých zamestnancov, ktorí môžu upozorniť napríklad na neplatenie. Takéto diskusie nie sú spoľahlivé, ale ako signál sa dajú použiť.

Nehľadajte zamestnanie, ale ponúkajte svoje služby

Z povahy veci sa predpokladá, že zamestnanec je skôr pasívny tvor. Ak je účtovník, predpokladá sa, že bude hľadať účtovnícke miesta. Vy môžete ísť ďalej. Ak viete veľa zaujímavých vecí, môžete zvážiť, že svoje služby ponúknete niektorej agentúre. Tí vám neraz môžu nájsť aj také príležitosti, ktoré sa bežne nezverejňujú. V niektorých