Koučing – báchorka, alebo funkčná vec?

Pojem koučing bol v minulosti známy skôr zo športu. Tam to znamená tréner. Neskôr však prišiel na trh nový pojem, ktorý prináša koučovanie aj do iných oblastí života. Do podnikania, správy bežných životných úloh a podobne. Východisková úvaha dáva zmysel.

Kto podáva špičkové výsledky v športe?

Ak sa pozriete na ktorúkoľvek disciplínu, nájdete tam jednotlivcov aj skupiny, všetci však majú jednu vec vždy spoločnú: majú kouča, trénera. Niekoho, kto ich dokáže riadiť, viesť a povzbudzovať ku špičkovým výkonom a svetovým rekordom. Možno na prvý pohľad to nemá logiku. Ak je niekto schopný tvrdo trénovať, asi vie, čo má robiť, aby dosiahol výsledky aj bez toho, aby platil nejakého trénera. No len si to sami skúste. Zistíte, že bez prítomnosti trénera vaše výkony v posilňovni začnú rýchlo strácať na intenzite.

Tréner sa teda vie starať o veci, ktoré športovec nemá plne pod kontrolou. Vie odhadnúť, aký výkon je primeraný. Bráni v ulievaní sa. Povzbudí pri výsledkoch. Eviduje postup a plánuje ďalší. Jednoducho ukázalo sa, že na vrcholový výkon nestačí samotný športovec.

Kto podáva špičkový výkon v práci?

Ak sa pozriete na prácu manažéra, riaditeľa či mnohých predajcovských povolaní, narazíte na nečakane veľa podobností so športom. Aj podnikanie, či práca sú vysoko súťaživé oblasti, v ktorých sa na špičku prebojujú len najlepší.

Aj tu by sa zdalo, že manažér predsa vie najlepšie, akú zvoliť stratégiu, ako riadiť ľudí, ako plánovať a ako podávať trvale najlepší výkon. Áno, sú manažéri, ktorí takú prácu vedia robiť. Ale robia ju naplno? Obávam sa, že nie, pretože to by nevznikalo toľko návodov, ako prestať prokrastinovať, otáľať. Je to podobné, ako v telocvični. Vieme, čo by sa malo, ale nejdeme naplno. Inokedy to z prehnanej horlivosti prepálime a zhoríme. Potom sa stráca čas na regeneráciu. To je jeden z príkladov prokrastinácie.

Ukázalo sa, že ak manažér, alebo iný pracovník, má svojho kouča, môže dosiahnuť oveľa efektívnejšie výsledky.

Pritom – a to je zaujímavé – kouč vôbec nemusí presne vedieť, ako sa daná práca vlastne vykonáva, alebo má vykonávať. Tu vzniká paradoxne odlišná situácia, než pri poradenstve.

  • Poradca musí tému nielen ovládať. Mal by byť v danej činnosti aj expertom a to v zmysle už dosiahnutých výsledkov. Jednoducho ak chcete predávať, mal by vás školiť niekto, kto sa predajom už preukázateľne dobre živil. Neraz totiž radia o predaji špecialisti, ktorí nepredali nič a sotva dokážu predať svoje školenie tým, ktorí dúfajú, že si najmú experta…
  • V koučingu tento postup nemusí platiť. Profesionálny kouč nemusí ovládať odbor predajcu. Je to preto, že vám zvyčajne nebude dávať žiadne "rozumy". Kouč nie je na to, aby vás vzdelal, alebo vyškolil. Jeho úlohou je trénovať vás – vy konáte a vy viete, či ste sa zlepšili.

Za týchto okolností sa zdá, že koučom môže byť každý. Niečo na tom je. No skôr než sa s tým dá začať, je dobré vedieť veľa o psychológii a veľmi veľa o rôznych formách a technikách koučingu. Bez toho zvyčajne dosiahnete žalostné, alebo žiadne výsledky.

Dobrý kouč ako jeden z najdôležitejších nástrojov používa otázky. Otázkami sa koučovaného pýta, čo chce dosiachuť, či sa mu to darí, ak áno, vďaka čomu. Upozorňuje koučovaného na mnohé súvislosti. Koučovaný vďaka tomu zlepší výkon.

Napríklad predajca telefonuje klientovi a predá. Kouč sa ho začne vypytovať. Čo sa dá na takom telefonáte spraviť lepšie, alebo inak? Aké príčiny môžu byť v pozadí toho, že predaj prebehol úspešne? Čo z toho sa dá vyvodiť ako zásada do budúcnosti? Ktorá fáza rozhovoru asi bola zlomom, kedy sa klient rozhodol nakúpiť? A podobné otázky. Aj keď kouč nevie nič o technikách uzatvárania predaja, predajca si vďaka dobre voleným otázkam môže lepšie uvedomiť, čo funguje. Keďže v koučingu sa zvyčajne pracuje skôr s úspechmi, ako s kritikou, vzniká tak aj príjemná atmosféra, ktorá dodáva viac chuti do práce.

Tajomstvo pozitívnej motivácie

Práve to, že v koučingu sa sústreďuje pozornosť na úspechy a výsledky, je ich viac. Väčšina ľudí totiž bežne robí tú chybu, že ak sa niečo nedarí, začnú sa tomu venovať. Diskutujú o tom, prečo to nevyšlo a špekulujú, čo mali urobiť inak. To je ale zameranie sa na neúspech, na nevýsledky. Pritom vieme, že čomu dáme viac pozornosti, to budeme priamo posilňovať. Preto je výhodnejšie úplne ignorovať všetko, čo sa nepodarilo. Neúspech? Stane sa. Neriešte ho. Zamerajte sa na všetko, čo bolo správne. Aj keby to boli len maličkosti, ale dajte im pozornosť.

To isté platí na pracovisku.

  • Ak šéf chodí po dielni a každú chvíľu niekoho sprdne. Čo bude výsledkom? Zamestnanci, ktorí majú strach. Budú dávať pozor, aby prípadné problémy skryli pred šéfom. Budú čas míňať na ochranu, maskovanie. To nie je konštruktívne. A tak dielňa bude dosahovať len také výsledky, aby sa šéf nerozčúlil. To stačí, na to je sústredená pozornosť.
  • Čo by sa ale stalo, keby šéf chodil po dielni a podchvíľou niekoho pochválil? Nikoho, kto nepodáva ideálny výkon by si nevšímal. Ak niekto robí zle, takisto – ako by tam nebol. Čo bude výsledkom? Každý, kto je pochválený sa dobre cíti. Rád pre tento príjemný pocit navýši svoj pracovný výkon aj nabudúce. Tí priemerní by si rýchlo uvedomili, že tu je záujem o špičkovú produkciu. Ľudia sa správajú stádovito. Prípadne by tým slabším niekto pomohol. Alebo by boli prepustení, či poodchádzali. Každopádne, takto riadená dielňa by prosperovala.

Jedným z tajomstiev koučingu je práve znalosť mechanizmov, ako z ľudí dostať viac, než si sami myslia, že dokážu. Dobrý kouč pomôže zamestnancovi odhaliť jeho silné stránky a zlepší ich využitie.

Ceny koučingu

Asi najmrzutejšou vecou celej tejto témy sú ceny. Keď nepripravený človek zistí, koľko stojí koučing, často mu to vyrazí dych. Tí lepší kouči sa v hodinovej sadzbe vyrovnajú právnikom.

  • Ak sa na to dívame pohľadom kouča, dá sa to vysvetliť. Deň má obmedzené množstvo hodín. Počas nich kouč musí podávať špičkový výkon. Nemôže pracovať príliš dlho, alebo "do úmoru". To by veľmi rýchlo vyhorel. K tomu musí trvale študovať. A tak mu na vlastný akt koučovania zostane často len niekoľko málo hodín. V nich musí zaistiť príjem, ktorý mu umožní, aby prežil a to zas asi nie celkom ako žobrák. Preto je sadzba za hodinu koučingu tak vysoká.
  • Na cenu za koučing sa môžeme pozerať aj z pohľadu koučovaného. Osobná a profesionálna situácia kouča ho nemá prečo zaujímať. Chce čo najlepšiu cenu. Tí, čo radšej siahnu po lacnom trénerovi často dosť rýchlo zistia, že proces spáli viac času a v konečnom dôsledku môže byť aj drahší. Iste – neplatí to vždy. Len upozorňujem, že špičkoví profesionáli vedia riešiť problémy efektívne. Pokiaľ po pár hodinách vidíte výsledky, môžete rýchlo vyrátať aj ROI (návratnosť investície).

Je jasné, že menšie firmy či živnostníci bez veľkého kapitálu si drahého kouča často nemôžu dovoliť. No ak máte nejaké prostriedky, ktoré si môžete dovoliť investovať, určite zvážte aj možnosť investovať to do optimalizácie vášho výkonu a osobného rastu.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: