Kedy zanikne vaše pracovné miesto?

Najmä starší ľudia majú vo svojich hlavách slovné spojenie „istota zamestnania“. Mať dobré miesto sa v predstavách zamestnancov javí ako dobrý scenár. Politici dokonca na slove istota budujú svoje kariéry. Isté však je, že pravidlá sa menia každú chvíľu. Istota nie je reálna.

Skôr, než začnem s článkom, chcem upozorniť, že stále existujú pracovné miesta, ktoré sú výhodné, lukratívne a pomerne stabilné. Sú pracovné pozície v ktorých mnohí môžu stráviť dlhé roky veľmi spokojne. Ak takú pracovnú pozíciu máte, je to pre vás veľmi dobré a najlepšia rada asi znie: udržte si ju. V článku však každého nabádam na občasné zamyslenie. Niektoré pracovné miesta totiž budú miznúť. Je dobré z času na čas sa zamyslieť. Ak sa vás to totiž týka, bude užitočné, ak sa občas  poohliadnete. Po čom? Po nových pracovných príležitostiach. Možno aj po podnikaní.

Pohľad na pracovný trh v minulosti

Ak by sme sa na pracovný trh pozreli pred niekoľkými desiatkami rokov, boli to oveľa stojatejšie vody. Málo vecí sa menilo. Ak sa niečo osvedčilo, bolo to nadlho. Potom sa začali veci stále viac zrýchľovať. Stačí, ak porovnáte dva filmy, jeden z roku 1950 a jeden po roku 2000. Dej v starých filmoch je pomalý a nudný. Kto ste ale v tom čase žili, mali ste pocit, že filmy sú „strhujúce“ a akčné. Dnes by sme pri nich najskôr zaspali. Aj to je odraz, ako sa zmenila doba. So zmenami doby sa mení nielen náš život, ale aj trh práce.

  • S príchodom áut, vlakov a lietadiel sa však začalo všetko zrýchľovať. Niekedy v polovici minulého storočia to začalo byť citeľné. Koncom tisícročia už nie je problém presúvať tovar a ľudí po planéte takmer akokoľvek. Objednáte si trebárs pilník na nechty za euro či dve z Číny a oni vám ho zadarmo pošlú poštou. Cez pol planéty. Asi je to lacné a málo ekologické. Ale je to lacné.
  • Pribudli k tomu všadeprítomné počítače, tablety, mobily s pripojením na sieť prakticky odkiaľkoľvek. Môžete pracovať a presúvať sa pritom na iný kontinent. Môžete svoju prácu zadať asistentovi v Indii. Alebo vy môžete pracovať pre niekoho v USA.
  • Začínajú sa objavovať stroje s robotickými funkciami. Automaty na výdaj tovaru, zber fliaš. V električke kedysi cestoval sprievodca a cvakal lístky. Dnes sa robia pokusy s autami bez šoférov. Firmy testujú doručovanie tovaru bezpilotnými zariadeniami.
  • Ak sa pozriete na vývoj vo firmách, rýchlo zbadáte, že aj pracovná sila sa postupne presúva po planéte. Firma vyrábajúca, napríklad, telefóny má kovovú krabicu. Ak táto stojí v Číne, budú v nej pracovať mnohonásobne lacnejší robotníci. Prečo by teda mali tú kovovú búdu mať v USA?
  • S pomocou počítačových technológií sa dnes dá donedávna vysoko kvalifikovaná práca spraviť doma. Načo platiť profesionálneho fotografa? Reportér dostane digitálny foťák. Načo platiť grafika? Stačí siahnuť po hotovej šablóne, ktorá dobre poslúži. Načo platiť štúdio, ak sa pesnička dá nahrať aj v obývačke?

To všetko sú črepinky, z ktorých sa možno dá začať skladať mozaika obrazu budúcnosti.

Dá sa predpokladať, že rutinné činnosti skôr alebo neskôr budú robiť stroje a roboty. Nielen preto, že sú lacnejšie, ale aj preto že robia menej chýb.

Už sa pracuje na tom, aby lekára nahradili automatizované systémy. S využitím veľkých štatistických dát, rôznych vyšetrení, rodinnej a osobnej histórie sa dá určiť diagnóza inak, ako to spraví obvodný lekár za 30 sekúnd v ordinácii s preplnenou čakárňou. Ešte je to hudba budúcnosti, ale niektoré tóny z nej už doliehajú.

Tvorivá práca a talent pravdepodobne časom stratí na hodnote. Aspoň niektoré jej časti. Tu sa pozastavím. Ak v minulosti na tvorivú prácu bolo treba špecialistov, tí mali na to príslušné vzdelanie. Či už šlo o tlačiara, alebo výtvarníka, každý z nich mal značné znalosti o typografii, kompozícii, technológii. Iného by ani nepustili pracovať s vtedajšími strojmi. Tomu zodpovedal aj výsledok. Bežný občan nevedel nič o takom odbore a čo je dôležitejšie, nemal technické a technologické vybavenie, ako by si takú prácu mohol skúsiť doma. Dnes ale máme počítače.

Chcete vydať knihu? Potrebujete ilustrácie? Načo platiť drahého výtvarníka? Ak máte malý rozpočet, jeho pracovné miesto pokojne nahradíte.

Z bežnej fotografie sa použitím celkom primitívneho filtra dá vyrobiť grafika.

Nasadením počítačového programu (napríklad Virtual Painter za 40 eur) môžete za pár kliknutí a celkom bez akýchkoľvek znalostí vytvoriť ilúziu pastelovej kresby, či akvarelovej techniky.

Alebo máte chuť na niečo pastóznejšie? Navyše tak skvele znečitateľníte aj tvár a nemusíte zaplatiť ani človeku, ktorý bol na pôvodnej fotografii… Rýchle. Lacné. Robil som nejaký čas v reklamnej agentúre a tak viem, že klient si neraz vyberie najhorší návrh. Nemá vkus (ten klient) a tak v ňom zarezonuje aj nevkusná skica. A neras sú odborníci prekvapkaní, že to funguje. Pozrite si najpopulárnejšie webové služby. Zle sa ovládajú, škaredo vyzerajú a funguje im to.

Vráťme sa k ukážkovým fotkám. Ani v jednom prípade to nie je umenie a ani na jednu z týchto kresieb nepotrebujete umelca. Dnes bežne vidíme v knihách ilustrácie získané práve takto zúfalou technikou. No a? Koho to trápi? Možno zopár špičkových profesionálov. Čitateľovi to je fuk. Kúpi si bestseller a užije si ho aj s takýmito ilustráciami. Takže plánujete vydať knihu? Pokojne!

  • Text si napíše každý, kto si nájde čas a má trocha talentu skladať písmenká.
  • Prácu sadzača nahradil Word, alebo iný softvér.
  • Fotografie si dnes nafotíte aj kompaktným aparátom.
  • Prácu grafika nahradí filter alebo softvér.
  • Logo alebo obálku si za 5 dolárov objednáte na fiverr.com.
  • Prácu tlačiara nahradí kopírka – dnes sa kniha dá vydať jednotlivo aj bez tlačiarne. Ak sa nebude predávať, nič sa nestane.

Pred päťdesiatimi rokmi by toto nebolo možné. Ak ste chceli vtedy vydať knihu, zamestnalo to desiatky ľudí. Keďže šlo o odbornú prácu, museli to byť špecialisti. Dnes v tej práci pomáhajú šablóny a tak typografiu zhruba zvládne priemerná sekretárka.

Alebo práca tlmočníka. Ešte donedávna boli prekladatelia a tlmočníci dosť špecializovaní. Poznali zhruba svoje sily a podľa toho sa púšťali do menších či väčších projektov. Dnes ale máme automatizované prekladacie systémy. Spolu s malou znalosťou cudzieho jazyka sa dá svojpomocne preložiť dosť textov. Najmä na najnižšej úrovni v osobnej, či profesionálnej komunikácii. To ale berie prácu tým menším, alebo slabším prekladateľom, ktorí aby si našli robotu, ponúknu lacné služby aj agentúram s väčšími projektami. Tam, kde kvalita prekladu nie je rozhodujúca môžu uspieť. O to menej práce bude pre špecialistov.

Alebo výroba webu. Donedávna bolo nutné zaplatiť pomerne vysoké čiastky, pretože taká úloha zamestnala viacerých vysoko špecializovaných pracovníkov. Dnes sa dá postaviť fungujúci projekt takmer zadarmo s investíciou desiatok, alebo niekoľko málo stoviek eur. Ak niečo o tom viete, tak aj zadarmo. A ak vám nevadí, že budete pod „krídlami“ nejakej inej firmy, tak to ide zadarmo aj v prípade, že neviete nič. Šablóny, unifikované dotazníky. Stačí.

Iným príkladom môže byť svadobný fotograf, alebo filmár. Ešte donedávna nutnosť. Dnes na každej svadbe cvaká foťákom, alebo mobilom každý. Neraz aj priamo ženích, či nevesta. To stačí. Načo platiť fotografa, keď aké-také fotografie budú aj s využitím svojpomoci? Cudzí fotograf aj tak nevie, kto je v rodine dôležitým a kto je len zo slušnosti prizvaný kamarát švagrinej?

Načo platiť v hypermarkete štyroch pokladníkov? Stačí jeden nekvalifikovaný asistent, alebo ochrankár a 4 automatické pokladne.

Čo tieto trendy prinesú nám v pracovnom procese?

Výhody aj nevýhody. Len nie je celkom jasné v akom poradí a v ktorej oblasti. Určite je užitočné, ak si spravíte rýchly prehľad, čo sa deje v odbore, v ktorom pracujete.

  • Aký je trend a aké perspektívy odboru, alebo segmentu práce?
  • Kde a ako by sa dalo ušetriť? Aj za cenu absurdity.
  • Ako a čo by sa dalo automatizovať?
  • Čo sa dá po štatistickom spracovaní zjednodušiť?
  • Kde sa dá ubrať na kvalite alebo kumšte tak, že to nebude spotrebiteľovi príliš prekážať?

Podobné otázky vás môžu smerovať k tomu, ako sa môže váš odbor meniť. Váš zamestnávateľ možno nájde lacnejšiu pracovnú silu. Stačí ak predá jednu plechovú búdu a kúpi inú na Orave. Alebo na iný kontinent. To záleží na veľkosti trhu, pre ktorý dodáva. Možno zamestnávateľ ušetrí na menej podstatných veciach. Alebo trh pre ktorý dodávate práve zaniká…

Viem, čím ste väčší profík, tým viac vás môže trápiť, že kvalita mnohých produktov často ide „dole“ za cenu ušetrenia nákladov. Ak viete po Slovensky, vidíte ako veľa chýb je v novinách aj článkoch, akým je aj tento text. No a? Ak ste zvukár, viete, aké nekvalitné slúchadlá počúva 90% ľudí. No a? Ak ste architekt, vidíte v akých škaredých debničkách sú mnohí ľudia ochotní žiť. No a? A preto rovnaké otázky môžete položiť aj naopak.

  • Hľadajú ostatní úsporu na úkor kvality?
  • Hromadia sa niekde kvalifikovaní ľudia bez práce?
  • Nezostáva časť zákazníkov nespokojná potom, čo nevedia obsluhovať automatizované sytémy?
  • Viete nájsť segment, ktorý sa zatiaľ nedarí spracovať štatisticky?

Takýmito otázkami môžete nájsť nové oblasti, v ktorých môžete pôsobiť. Aj keď väčšinový trh je lukratívny, je na ňom tiež tá najväčšia ruvačka konkurentov. Je tu však stále aj menšia časť ľudí, ktorí stále ešte rozoznajú kvalitu a sú ochotní za ňu zaplatiť. Tí vám môžu dať prácu, ak ich dobre dokážete osloviť a zaujať. V nákupákoch naozaj nie je dostať ani zďaleka všetko, čo ľuďom treba.

Dnes je odlišnosť stále dôležitejšia

Ak ste rovnakí ako ostatní, je to výhoda, ale niekedy zároveň aj problém.

  • Iste – kým vám je fajn, je to dobré. Pre veľkú masu sa dá vyrábať lacno. Môžete využívať hromadné prostriedky na dopravu, zábavu aj jedlo.
  • Ak ale vám podobní ľudia začínajú mať stále vážnejšie problémy, je isté, že to príde aj na vás – ste predsa rovnakí! Ak polovica vašich spolužiakov (alebo kolegovia z iných firiem na vašej pozícii) začne hlásiť problémy, berte to ako červený poplach.

Pre rovnakých ľudí sa dá vytvoriť zábava aj pracovné miesta veľmi jednoducho. Stačí sa pozrieť na dnešnú spoločnosť. Zábava aj obchod je čoraz jednofarebnejšia. Kým masa ľudí kupuje videorekordéry, je to veľký trh. Keď ich kupovať prestanú, zanikajú státisíce pracovných miest. Nové vzniknú. No čoraz viac činností budú vo fabrikách vyrábať stroje, pretože sú lacnejšie a presnejšie.

Videorekordéry sú síce out, ale to len preto, že teraz je trend pozerať video online. Ak sa venujete práci s videom (strih, filmovnie, produkcia) je to cesta, ktorá môže fungovať.

Nie je jasné, čo budú robiť tí, čo majú najnižšiu kvalifikáciu a roboty ich vytlačili z trhu práce. Dá sa to však odhadnúť. Začnú sa núkať na iné pracovné pozície. Ponúknu prácu pod cenu, ale hlavne aby mali aspoň za čo žiť. To môže vytlačiť z trhu práce mierne kvalifikovaných pracovníkov. Aj tí môžu ponúknuť svoje služby pod cenu a s využitím rôznych technológií tak spravia viac kvalifikovanú prácu, než by zvládli bez techniky.

Výsledkom tohto tlaku môže byť, že firmy budú môcť s prehľadom prepustiť aj niektorých z najkvalitnejších ľudí. Načo platiť drahého profesionála, ak jeho prácu zvládne junior? Bude to možno s odretými ušami, ale v mnohých segmentoch to už vidíme dnes.

Preto je dobré myslieť na to, že aj ak ste prvotriedny profík vo svojom obore, nemusíte mať prácu istú. Práve tá prvotriednosť vám dáva právo luxusného platu. A ten môže byť najslabším miestom v reťazci, ktorý vás drží v zamestnaní – aj zamestnaného.

Ak teda máte trocha čas, vždy za zamýšľajte nad tým, čo sa okolo vás deje. Ak máte stratiť zamestnanie, je výhodnejšie, ak o takom riziku aspoň vopred tušíte. Potom ste aspoň zhruba pripravení na to, čo robiť ďalej.

Práve v prípade, že ste špecialista a veľký profík, máte výhodu. Už vopred hľadajte novovznikajúce trendy. Možno sa vám podarí zachytiť novo vznikajúcu vlnu, alebo trend. A uspejete v novej oblasti.