Čo je to multi level marketing?

Veľa napovedia rôzne názvy, aké sa na označenie tohto druhu podnikania bežne používajú:

  • Multi level marketing.
  • Skrátený variant: MLM
  • Sieťový marketing.
  • Alternatívy sieťový marketing.
  • Referenčný marketing
  • Viacúrovňový marketing.
  • Network marketing.
  • MLM business.
  • MLM obchodovanie.

Najskôr si to preložme.

  • Multi znamená viac.
  • Level znamená úroveň.
  • Marketing si narýchlo preložme ako stratégiu a taktiku predaja tovaru.

V preklade teda ide o viacúrovňovú stratégiu predaja. Inými slovami: tvorbu siete. Začnime teda od konca.

V konečnom dôsledku ide o predaj tovaru. No ľudia, ktorí v network marketingu sú, nemusia nutne predávať tovar.

Network marketing je sieť spotrebiteľov

Ak je spotrebiteľ spokojný, informuje o svojej spokojnosti ďalších známych. Oni sa potom tiež môžu stať spotrebiteľmi. Viem, na prvé počutie to znie divne, ale postupne si to preberieme.

Niekto vám ponúkne nejaký produkt. Ak sa vám páči, ponúknete ho aj vy niekomu. A tak sa vytvára sieť predajcov a používateľov určitého produktu. Preto sa používa pojem sieťový marketing. Nuž a keďže má zlé meno, mnohí jeho zástancovia hľadajú iné, „lepšie“ a „krajšie“ znejúce názvy. V princípe však ide stále o to isté – o kúpu a predaj produktov.

Niekto v úrovni „nado mnou“ ma osloví a ponúkne mi nejaký výrobok. Ja si ho kúpim. Zapáči sa mi. Rozhodnem sa tiež predávať tento výrobok svojim známym. A tak predám výrobok svojmu známemu, ktorý je na úrovni „podo mnou“. Skúsme teda nakresliť veľmi zjednodušenú schému:

Tým, že „pod vami“ sa budú vytvárať štruktúry, nemusíte predávať a dodávať tovar každému, kto je „pod vami“. No systém odmeňuje aktívnych budovateľov siete. Ak je skupina „pod vami“ aktívna, všetci dostanú bonus – vrátane vás. Systém je nastavený tak, aby podporoval aktívnych. Čím viac sa činíte, tým väčší zisk dosiahnete. A naopak. Ak ste pasívni, nezarobíte vôbec nič.

Princíp predaja network marketingu je taký, že ľudia si navzájom odporúčajú produkty alebo služby, s ktorými boli spokojní. Toto je podstatný bod. Ak chcete vstúpiť do biznisu, mali by ste hľadať také príležitosti, ktoré ponúkajú dlhodobo fungujúci biznis. To znamená také produkty, alebo služby, ktoré sú naozaj kvalitné. Keby ste sa pokúšali predávať šmejdy, sieť sa vám veľmi rýchlo rozpadne – ľudia nie sú hlúpi. Môžete im raz predať nekvalitný, alebo nezmyselne predražený prací prášok. Ale ak s ním nebudú spokojní, viackrát si ho už nekúpia. A váš biznis tým rýchlo skončí. Práve preto sa pri výbere network marketingovej spoločnosti oplatí skúmať, či sa im na trhu darí dostatočne dlho. Ak áno, produkty zrejme budú v poriadku cenou i kvalitou.

Mimoriadnu opatrnosť radím venovať najmä začínajúcim network marketingovým firmám. Viem, znie to lákavo, že možno budete na vrchole „pyramídy“. Ale začínajúca firma môže skrachovať rýchlejšie, než sa nazdáte. Radšej budujte svoj biznis pri prosperujúcej, známej spoločnosti, u ktorej sa dajú očakávať trvalé výsledky. Nebojte sa toho, že budete v hierarchii „príliš nízko“. Network marketing biznis naozaj nefunguje ako pyramída. Vždy ste platení na základe vašich osobných výsledkov a nie na základe vašej pozície v štruktúre network marketingu.

Všetko je na predaj

Teraz si možno znechutení kladiete otázku, prečo by ste vôbec mali niekomu predávať nejaké výrobky. Nie je to ponižujúce? Mnoho ľuďom sa nepáči predstava, že by niečo predávali. Ale je to len pocit. Vždy predávate. Bez ohľadu na to v akej firme, či v akom systéme pracujete a žijete. Predávate svoje služby, nápady, nálady, túžby.

  • Možno ste zamestnaní ako predavač. Predávate tovar.
  • Ak sa živíte ako architekt, predávate svoje nápady. Svoj čas, svoju pozornosť klientovi.
  • Možno chcete partnera zlákať na dovolenku. Predávate mu svoj názor, lákate ho.

Vždy je to predaj.

Predaj je len tam, kde je kúpa. A pozrime sa preto na opačnú stranu, na kupujúcich. Ľudia kupujú určité druhy výrobkov. Pracie prášky, zubné pasty, šampóny… Ak nedostanú inú ponuku, kúpia tovar na základe toho, čo videli v televízore. Alebo si vyberú podľa toho, čo nájdu v obchode. Alebo podľa rady susedy.

Ak máte podnikateľského ducha, môžete ľuďom vo vašom okolí rozšíriť výber tovaru. Môžete im ponúknuť prací prášok, či mydlo, ktoré predávate vy. Ako bonus im dáte možnosť kedykoľvek vrátiť tovar a vrátite im celú sumu, ktorú vám zaplatili. Je to korektná ponuka. Nikomu nič nevnucujete – to by nemalo zmysel.

Potiaľto ide o prostý priamy predaj.

  • Vy vystupujete ako predavač, váš známy ako zákazník.
  • Vy za to dostanete percento z predaného tovaru, zákazník dostane kvalitný tovar. Navyše výrobca, ktorého tovar dodávate vám „drží chrbát“ – poskytuje záruku kvality, čiže vrátil by , ak by niekto tovar chcel vrátiť.

Takto môžete nejaký čas fungovať a predávať výrobky niekoľkým známym. Títo známi si časom uvedomia, že by pre nich bolo asi výhodnejšie, keby tie výrobky nekupovali od vás, ale priamo od network marketing firmy. Ušetrili by. A tak sa zaregistrujú a získajú tým vlastnú licenciu. Ďalej budú kupovať výrobky priamo. Vy už v tej veci nemusíte spraviť nič. No na účet vám príde malá provízia za každý nákup, ktorý vykonal niekto, komu ste odporúčali, aby sa registroval.

Aj vaši známi si po čase uvedomia, že majú známych, ktorí by mohli použiť tieto výrobky. Na tom zarobia aj oni a možno trocha aj vy – ak ste v systéme aktívni a budujete ho.

Takže predstavme si, že už predávate niekoľkým známym. Čo sa stane?

Rodiny ktorým predávate sú spokojné a preto si začnú u vás objednávať „odvážnejšie“. Povedia si: ak je prací prášok dobrý, možno by som mohol skúsiť aj iné výrobky z katalógu. A tak si kúpia viac tovaru. U vás. Je to rovnaký tovar, aký by išli kúpiť do mesta. Zubnú pastu, zubnú niť, krém na ruky, šampón, utierky, detergent na riady… Ak toto spraví niekoľko rodín, tak váš zárobok príjemne stúpne.

Čo sa zmení? Niekoľko rodín si vytvára nový návyk: Tovar sa dá kúpiť v pohodlí. Cez internet, alebo od známeho. Netreba sa ísť strkať do obchodu a stáť v nepriateľskom rade pri pokladni. Už prekonali strach.

Jeden z vašich odoberateľov si asi jedného dňa zráta, že ak od vás kupuje tovar zhruba raz za mesiac, mohol by ušetriť, ak by sám získal „status“ predajcu. A rozhodne sa vstúpiť do siete predajcov. Po vstupe si už môžu objednávať tovar priamo od network marketing firmy zhruba o 30% lacnejšie, než ho mal doteraz od vás. No a vy už nemusíte robiť „predavača“.

Čo sa zmenilo? Váš známy má tovar lacnejšie a vám odpadla starosť s tým, aby ste preň tovar objednávali a donášali mu ho. Avšak vždy, keď si váš známy kúpi nejaký tovar, dostanete za to malú odmenu od network marketing firmy. Táto odmena nie je veľká. Ale prichádza bez toho, aby ste čokoľvek spravili. Máte voľný čas a v ňom môžete, napríklad, ísť hľadať ďalšieho človeka, ktorému by ste predávali tieto výrobky.

Ak sa budete takto činiť, za niekoľko mesiacov bude „pod vami“ samostatne nakupovať tovar možno niekoľko desiatok ľudí. Mnohí to už budú robiť celkom nezávisle na vás – ani nebudete vedieť, že si tí ľudia niečo stále kupujú. No všetci títo ľudia sú ľudia z „vašej skupiny“. A z toho, čo si nakúpia (prípadne čo kúpia pre známych) dostanete ten malý bonus aj vy. Prečo? Pretože to je princíp network marketingového podnikania. Akurát s tým rozdielom, že veľakrát malý bonus znamená veľký bonus. Inými slovami – ste odmeňovaní za prácu, ktorú ste spravili raz. Je to podobné, ako keď spevák nahrá pesničku. Potom dostáva peniaze za predané nosiče, za to, že ju hrávajú v rádiách. Aj tu raz privediete zákazníka a potom už dostávate províziu na základe obratu, ktorý tento človek vytvorí. Ak tento človek neskôr vykoná rovnakú prácu ako ste spravili vy, privedie aj on pár ľudí, ktorí budú vytvárať obrat. A aj z tejto práce dostanete províziu.

Ak máte v skupine niekoľko ľudí – napríklad 5 až 10 a každý z nich si mesačne kúpi nejaký tovar, tak zarobíte mesačne niekoľko desiatok euro. Viem, to nie sú veľké peniaze. Ale majú jednu zaujímavú vlastnosť – tento zárobok nie je závislý na tom, čo presne robíte vy. Vy ste už svoju prácu spravili: naučili ste tých ľudí používať výrobky.

Posuňme sa v čase.

Ešte pred pár mesiacmi ste mali malú skupinu. Nejakých 10 ľudí pod vami už kupovalo tovar. No vy ste nezaháľali. Príležitosť ste predstavili každý týždeň dvom – trom novým ľuďom. V sieti „pod vami“ je už teraz možno aj 100 ľudí. Niekoľkí už majú „pod sebou“ možno 10 ľudí. Niekoľkí sú celkom pasívni a už ani nič nekupujú. (Takých bude asi 70% celkom bežne.) Niektorí si len kupujú tovar pre svoju rodinu a pre pár známych. A váš mesačný príjem sa v tejto fáze stúpol na niekoľko sto euro. Znova by som rád zdôraznil, že hovoríme o príjme, ktorý ste pomaly vybudovali popri svojej bežnej práci. Je to príjem pasívny, takže ak sa po roku práce rozhodnete ísť na mesačnú dovolenku, tak aj za ten mesiac dosiahnete podobné číslo. Nie ste totiž platení len za prácu, ktorú vykonávate vy sami. Ste platení za to, že ste úspešne vytvorili skupinu, ktorá generuje zaujímavý obrat.

Je kapitalizmus. Každý má možnosť využiť príležitosť ako vie. Ak chcete, kupujte ďalej pracie prášky v hypermarkete. Možno sa tam stretnete aj so susedmi, známymi, rodinou. Všetci tak podporíte výborný biznis s pracími práškami. Podporíte ho z vlastných peňaženiek.

Alebo sa napojte na iný obchodný reťazec. Volá sa . Výrobca pracieho prostriedku je iný, koncový spotrebiteľ zostáva rovnaký. Vy osobne nahradíte reklamu a hypermarket. A za to dostanete zaplatené. Predáte tovar? Zaplatia vám za to. Predáte veľa tovaru? Zaplatia vám viac. Nepredáte? Nedostanete nič. Je to rovnaký obchod. Rozdiel je v len tom, kto zarobí pár percent z trhu s pracími prostriedkami. Vy? Vaši známi? Alebo hypermarket. Rozhodnutie je na každom z nás.

Výrobky network marketing firiem určite nie sú tým najlacnejším, čo nájdete na trhu. To mnohých odrádza. No stratégia kupovať tie najlacnejšie veci sa niekedy nemusí oplatiť. V cene produktov network marketing firiem je započítaná aj príležitosť.

  • Príležitosť využiť kvalitné výrobky.
  • Príležitosť zarobiť si ich predajom.
  • Príležitosť zvýšiť si príjem.
  • Príležitosť umožniť zvýšiť príjem svojim známym.

Často si ľudia nevedia predstaviť, ako by to vyzeralo, keby oni sami niekomu ponúkali nejaký tovar. „Čo by si o mne susedia a známi asi tak pomysleli?“ A tak sa radšej vzdajú šance. Je to pohodlnejšie, než skúsiť niečo, čo sme ešte neskúsili. Je pohodlné neprevziať na seba zodpovednosť. Otázka však znie: komu tým pomôžete a komu ublížite.

Čo vás do toho, čo si kto o vás pomyslí? Tí ľudia vám nezaplatia účet za vodu ani za chlieb.

Komentáre k článku: Čo je to multi level marketing?

  1. Matej 10. októbra 2009

    Velmi pekne a logicky popisany princip. Zacal som nedavno robit MLM a uz len za tu skusenost to stoji. Velmi sa mi paci cely system a to ako je nastaveny. Bodaj by viac ludi zacalo pouzivat mozog a predtym ako nieco zacnu zhadzovat by si mohli radsej o tom nieco viac do podrobna zistit (nie z anonymnych kydov na diskusnych forach !!!).

  2. Miro 11. októbra 2009

    Matej ja som o tej práci dlho uvažoval a na internete je skoro všetko, čo sa dá nájsť jednoznačne proti MLM. Až agresívne. Potom som si skúsil pár produktov a stretol pár ľudí a vidím, že je to celkom iný svet, než ako je kreslený v diskusiách. Nuž čo, život je taký.

  3. Matej 12. októbra 2009

    Ano, na internete je v kazdej diskusii o MLM milion mudrlantov, ktori vsetko vedia, vsade boli dvakrat a maju od vsetkeho kluce. Opakuju sa dokolecka ako obohrata platna a ked sa ich spytas na to, ci maju nejake dokazy pre svoje tvrdenia, tak sa tvaria, ze to necitali a opakuju stale kydy. Dalej milujem tych, co tam zacnu pisat ake nehorazne skusenosti osobne s MLM maju a aky strasny podvod je to. No a perlickou su ti, ktori ti povedia, ze oni vybudovali nejaku vlastnu firmu a teraz maju 7 ciferny plat a ze MLM je podvod aj ked tie vyrobky su kvalitne (zavana mi to ako oxymoron) … Vies, kedysi ma to rozculovalo, ale dnes viem, ze to nema vyznam. Mne to vela dalo a som presvedceny, ze mi to este vela da a nech si hovoria negaci co len chcu. Ponukam ludom biznis a ked niekto nema zaujem, tak proste nema. Je to obchod, o ktory musia mat zaujem obe strany, pre mna je zbytocne niekoho prehovarat.

  4. dawe 4. februára 2011

    Je to asi fakt prvá stránka na ktorej čítam niečo pozitívne o MLM . . . tiež si myslím že je to geniálny nápad ten system . . . pracoval som asi pol roka v BA v niečom takom ale chyba podla mna bola v tom že som nijako karierne nerástol teda mohol som ale bol to dost zlozitý proces aby som postupil nemohol som si budovat vlastnu siet vnucoval mi ju moj “manager” a to sa mi nepacilo rpeto som odisiel i ekd som doteraz od neho hodnotený ako zbabelec . . . a aj po tejto relativne zlej skusenosti verim tomu ze MLM je super systém a preto sa do toho pustam taktiez . . . v prípade ze by niekto zdielal názor . . . prípadne mi chcekl nieco poradit za co by som velmi podakoval

  5. Maťa 27. mája 2014

    ja som sa zapojila do najväčšieho biznisu sveta v rámci MLM a je to perfektné :) odporúčam každému :)

  6. Peter 28. septembra 2014

    Naozaj konecne stranka kde nepisu dezinformovani ludia.. Otazka je, koho pocuvat? tych co chodia do prace a stazuju sa denno denne ako ich krajina okrada a ze malo zarobia za ten cas straveny v praci a su stale na tom istom ALEBO tych,ktori svoj cas vedia trosku inak vyuzit a nasleduju ludi, ktori su uspesni? S kym si, taky si… Otvorit oci, ist si svoje, nenechat sa ovplyvnit druhymi… Vemma 4ever :)

  7. Erik 11. januára 2015

    Dobrý deň, veľmi ma to zaujalo a myslím si, že či už tu s komentármi, alebo celkovo s článkom sa dá súhlasiť a mal by som otázku (ak by teda niekto chcel pomôcť a poslal mi e-mail s odpoveďou)

    pokiaľ chce človek začať v MLM aký by mal spraviť ten prvý krok ? Viem, že na nete je všetko ako sa hovorí, ale viete o nejakej knižke o tomto alebo nejakých meetingoch ? Kde by sa človek dozvedel viac ?

    Vopred ďakujem a zostávam s pozdravom

  8. Miro Veselý 11. januára 2015

    Erik knižiek je viacero. Aby sa v MLM sieťach predávali, sú to zvyčajne kniny značne pozitívne naladené. Najlepšie ak si spravíte prehľad v okolí, či niekto zo známych je zapojený v niektorom systéme. Ak áno, či je reálne úspešný. Potom sa môžete pozrieť čo robí a či by vás taká práca aj bavila. MLM spoločností je veľmi veľa, len upozorňujem, že je to práca dosť náročná. Tí čo vás budú ku tomuto podnikaniu lákať to postavia ako rýchlu a jednoduchú cestu k miliónom. Počítajte ale s tým, že v skutorčnosti to nemusí fungovať vôbec. Takže prinajmenej si dobre držte peňaženku.

  9. Daša 10. februára 2016

    Ahojte,veľmi ma potešilo, že niekde čítam o MLM aj dobré veci ;)

    Často sa stretávam s ľuďmi,ktorí sa pridali k novej spoločnosti,ktorá pred rokom-dvoma začala existovať a ako oni vždy tvrdia: “teraz má veľký nárast lebo je nová” … Ako dlho bude ten nárast mať, mi už nikto z nich nepovie.
    Tiež robím MLM a je to to najlepšie rozhodnutie,ktoré som kedy urobila. Hlavne v dnešnej dobe,keď vieme využiť silu sociálnych sietí a klienti ťa oslovujú sami :) dôležité je vždy sa vzdelávať…
    Často sa ma ľudia pýtajú koľko stojí lístok na také a také podujatie a kto im to preplatí..ľudia,toto je podnikanie – nie zamestnanie…takze si to platíme každý Zo Svojho Vrecka ;) a dostávame za to oveľa viac,ako to stojí…myslím si,že hovorím za viacerých hrdých budovateľov ;)

    Takze Erik,kníh je veľa,každá kvalitná MLM spoločnosť ma vzdelávací systém na mesačnej úrovni,odtiaľ sa dostaneš k vela kvalitným knihám :)
    Prečítaj si napríklad knihy od Roberta Kyiosakiho to je asi taký všeobecný základ,kde vôbec prídeš na to,či MLM je aj pre teba ;) a meetingy sú už asi v každom väčšom meste…osobne odporúčam ísť na čo najväčšie podujatie,aké daná spoločnosť ponúka,lebo tam získaš víziu o tom,či to práve v tej spoločnosti je aj tvoja budúcnosť :)

    Ja osobne tam, kde pracujem máme nie len systém MLM, vlastníme k tomu mikro-frenčízu…takže sa im podarilo spojiť dva super systémy do jedného ;)

    Držím palce a teším sa na ten moment,keď väčšina našich známych pochopí,že zaspali dobu a budú sa sami chcieť pridať :) je to len otázka času…

    Príjemný deň všetkým ;)

  10. Róbert 11. februára 2016

    Sieťový marketing je najgeniálnejšia príležitosť s akou som sa doteraz stretol. Ale nie je pre každého. Uspejú len tí, ktorí sa neboja odmietnutia a majú silnú víziu svojej buducnosti. Všetko sa dá naučiť a treba počúvať svojho mentora. Je to najkrajšie podnikanie na svete!

  11. Miloslav 27. júna 2016

    Ahojte zapojil som sa do market.siete spoločnosťi [reklama], financie Rakuska firma ale veľmi ťažko sa rozbieha na Poľskom trhu, ľudia neveria nie sú informovaný a pod. mám záujem o tuto prácu ale iné produkty napr. oceľ,oceľové produkty a podobne mám perfektné kontakty na všetky Poľské hute cca.20 rokov som s nimi spolupracoval,tu som doma, poradťe, ponúknite v tomto smere prácu, rád cestujem,obchodujem,jednám, vybavujem dohodneme stretnutie porozprávame. Ďakujem.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: