Čo je to multi level marketing?
Veľa napovedia rôzne názvy, aké sa na označenie tohto druhu podnikania bežne používajú:
- Multi level marketing.
- Skrátený variant: MLM
- Sieťový marketing.
- Alternatívy sieťový marketing.
- Referenčný marketing
- Viacúrovňový marketing.
- Network marketing.
- MLM business.
- MLM obchodovanie.
Najskôr si to preložme.
- Multi znamená viac.
- Level znamená úroveň.
- Marketing si narýchlo preložme ako stratégiu a taktiku predaja tovaru.
V preklade teda ide o viacúrovňovú stratégiu predaja. Inými slovami: tvorbu siete. Začnime teda od konca.
V konečnom dôsledku ide o predaj tovaru. No ľudia, ktorí v network marketingu sú, nemusia nutne predávať tovar.
Network marketing je sieť spotrebiteľov
Ak je spotrebiteľ spokojný, informuje o svojej spokojnosti ďalších známych. Oni sa potom tiež môžu stať spotrebiteľmi. Viem, na prvé počutie to znie divne, ale postupne si to preberieme.
Niekto vám ponúkne nejaký produkt. Ak sa vám páči, ponúknete ho aj vy niekomu. A tak sa vytvára sieť predajcov a používateľov určitého produktu. Preto sa používa pojem sieťový marketing. Nuž a keďže má zlé meno, mnohí jeho zástancovia hľadajú iné, „lepšie“ a „krajšie“ znejúce názvy. V princípe však ide stále o to isté – o kúpu a predaj produktov.
Niekto v úrovni „nado mnou“ ma osloví a ponúkne mi nejaký výrobok. Ja si ho kúpim. Zapáči sa mi. Rozhodnem sa tiež predávať tento výrobok svojim známym. A tak predám výrobok svojmu známemu, ktorý je na úrovni „podo mnou“. Skúsme teda nakresliť veľmi zjednodušenú schému:
Tým, že „pod vami“ sa budú vytvárať štruktúry, nemusíte predávať a dodávať tovar každému, kto je „pod vami“. No systém odmeňuje aktívnych budovateľov siete. Ak je skupina „pod vami“ aktívna, všetci dostanú bonus – vrátane vás. Systém je nastavený tak, aby podporoval aktívnych. Čím viac sa činíte, tým väčší zisk dosiahnete. A naopak. Ak ste pasívni, nezarobíte vôbec nič.
Princíp predaja network marketingu je taký, že ľudia si navzájom odporúčajú produkty alebo služby, s ktorými boli spokojní. Toto je podstatný bod. Ak chcete vstúpiť do MLM biznisu, mali by ste hľadať také príležitosti, ktoré ponúkajú dlhodobo fungujúci biznis. To znamená také produkty, alebo služby, ktoré sú naozaj kvalitné. Keby ste sa pokúšali predávať šmejdy, sieť sa vám veľmi rýchlo rozpadne – ľudia nie sú hlúpi. Môžete im raz predať nekvalitný, alebo nezmyselne predražený prací prášok. Ale ak s ním nebudú spokojní, viackrát si ho už nekúpia. A váš biznis tým rýchlo skončí. Práve preto sa pri výbere network marketingovej spoločnosti oplatí skúmať, či sa im na trhu darí dostatočne dlho. Ak áno, produkty zrejme budú v poriadku cenou i kvalitou.
Mimoriadnu opatrnosť radím venovať najmä začínajúcim network marketingovým firmám. Viem, znie to lákavo, že možno budete na vrchole „pyramídy“. Ale začínajúca firma môže skrachovať rýchlejšie, než sa nazdáte. Radšej budujte svoj biznis pri prosperujúcej, známej spoločnosti, u ktorej sa dajú očakávať trvalé výsledky. Nebojte sa toho, že budete v hierarchii „príliš nízko“. Network marketing biznis naozaj nefunguje ako pyramída. Vždy ste platení na základe vašich osobných výsledkov a nie na základe vašej pozície v štruktúre network marketingu.
Všetko je na predaj
Teraz si možno znechutení kladiete otázku, prečo by ste vôbec mali niekomu predávať nejaké výrobky. Nie je to ponižujúce? Mnoho ľuďom sa nepáči predstava, že by niečo predávali. Ale je to len pocit. Vždy predávate. Bez ohľadu na to v akej firme, či v akom systéme pracujete a žijete. Predávate svoje služby, nápady, nálady, túžby.
- Možno ste zamestnaní ako predavač. Predávate tovar.
- Ak sa živíte ako architekt, predávate svoje nápady. Svoj čas, svoju pozornosť klientovi.
- Možno chcete partnera zlákať na dovolenku. Predávate mu svoj názor, lákate ho.
Vždy je to predaj.
Predaj je len tam, kde je kúpa. A pozrime sa preto na opačnú stranu, na kupujúcich. Ľudia kupujú určité druhy výrobkov. Pracie prášky, zubné pasty, šampóny… Ak nedostanú inú ponuku, kúpia tovar na základe toho, čo videli v televízore. Alebo si vyberú podľa toho, čo nájdu v obchode. Alebo podľa rady susedy.
Ak máte podnikateľského ducha, môžete ľuďom vo vašom okolí rozšíriť výber tovaru. Môžete im ponúknuť prací prášok, či mydlo, ktoré predávate vy. Ako bonus im dáte možnosť kedykoľvek vrátiť tovar a vrátite im celú sumu, ktorú vám zaplatili. Je to korektná ponuka. Nikomu nič nevnucujete – to by nemalo zmysel.
Potiaľto ide o prostý priamy predaj.
- Vy vystupujete ako predavač, váš známy ako zákazník.
- Vy za to dostanete percento z predaného tovaru, zákazník dostane kvalitný tovar. Navyše výrobca, ktorého tovar dodávate vám „drží chrbát“ – poskytuje záruku kvality, čiže vrátil by peniaze, ak by niekto tovar chcel vrátiť.
Takto môžete nejaký čas fungovať a predávať výrobky niekoľkým známym. Títo známi si časom uvedomia, že by pre nich bolo asi výhodnejšie, keby tie výrobky nekupovali od vás, ale priamo od network marketing firmy. Ušetrili by. A tak sa zaregistrujú a získajú tým vlastnú licenciu. Ďalej budú kupovať výrobky priamo. Vy už v tej veci nemusíte spraviť nič. No na účet vám príde malá provízia za každý nákup, ktorý vykonal niekto, komu ste odporúčali, aby sa registroval.
Aj vaši známi si po čase uvedomia, že majú známych, ktorí by mohli použiť tieto výrobky. Na tom zarobia aj oni a možno trocha aj vy – ak ste v systéme aktívni a budujete ho.
Takže predstavme si, že už predávate niekoľkým známym. Čo sa stane?
Rodiny ktorým predávate sú spokojné a preto si začnú u vás objednávať „odvážnejšie“. Povedia si: ak je prací prášok dobrý, možno by som mohol skúsiť aj iné výrobky z katalógu. A tak si kúpia viac tovaru. U vás. Je to rovnaký tovar, aký by išli kúpiť do mesta. Zubnú pastu, zubnú niť, krém na ruky, šampón, utierky, detergent na riady… Ak toto spraví niekoľko rodín, tak váš zárobok príjemne stúpne.
Čo sa zmení? Niekoľko rodín si vytvára nový návyk: Tovar sa dá kúpiť v pohodlí. Cez internet, alebo od známeho. Netreba sa ísť strkať do obchodu a stáť v nepriateľskom rade pri pokladni. Už prekonali strach.
Jeden z vašich odoberateľov si asi jedného dňa zráta, že ak od vás kupuje tovar zhruba raz za mesiac, mohol by ušetriť, ak by sám získal „status“ predajcu. A rozhodne sa vstúpiť do siete predajcov. Po vstupe si už môžu objednávať tovar priamo od network marketing firmy zhruba o 30% lacnejšie, než ho mal doteraz od vás. No a vy už nemusíte robiť „predavača“.
Čo sa zmenilo? Váš známy má tovar lacnejšie a vám odpadla starosť s tým, aby ste preň tovar objednávali a donášali mu ho. Avšak vždy, keď si váš známy kúpi nejaký tovar, dostanete za to malú odmenu od network marketing firmy. Táto odmena nie je veľká. Ale prichádza bez toho, aby ste čokoľvek spravili. Máte voľný čas a v ňom môžete, napríklad, ísť hľadať ďalšieho človeka, ktorému by ste predávali tieto výrobky.
Ak sa budete takto činiť, za niekoľko mesiacov bude „pod vami“ samostatne nakupovať tovar možno niekoľko desiatok ľudí. Mnohí to už budú robiť celkom nezávisle na vás – ani nebudete vedieť, že si tí ľudia niečo stále kupujú. No všetci títo ľudia sú ľudia z „vašej skupiny“. A z toho, čo si nakúpia (prípadne čo kúpia pre známych) dostanete ten malý bonus aj vy. Prečo? Pretože to je princíp network marketingového podnikania. Akurát s tým rozdielom, že veľakrát malý bonus znamená veľký bonus. Inými slovami – ste odmeňovaní za prácu, ktorú ste spravili raz. Je to podobné, ako keď spevák nahrá pesničku. Potom dostáva peniaze za predané nosiče, za to, že ju hrávajú v rádiách. Aj tu raz privediete zákazníka a potom už dostávate províziu na základe obratu, ktorý tento človek vytvorí. Ak tento človek neskôr vykoná rovnakú prácu ako ste spravili vy, privedie aj on pár ľudí, ktorí budú vytvárať obrat. A aj z tejto práce dostanete províziu.
Ak máte v skupine niekoľko ľudí – napríklad 5 až 10 a každý z nich si mesačne kúpi nejaký tovar, tak zarobíte mesačne niekoľko desiatok euro. Viem, to nie sú veľké peniaze. Ale majú jednu zaujímavú vlastnosť – tento zárobok nie je závislý na tom, čo presne robíte vy. Vy ste už svoju prácu spravili: naučili ste tých ľudí používať výrobky.
Posuňme sa v čase.
Ešte pred pár mesiacmi ste mali malú skupinu. Nejakých 10 ľudí pod vami už kupovalo tovar. No vy ste nezaháľali. Príležitosť ste predstavili každý týždeň dvom – trom novým ľuďom. V sieti „pod vami“ je už teraz možno aj 100 ľudí. Niekoľkí už majú „pod sebou“ možno 10 ľudí. Niekoľkí sú celkom pasívni a už ani nič nekupujú. (Takých bude asi 70% celkom bežne.) Niektorí si len kupujú tovar pre svoju rodinu a pre pár známych. A váš mesačný príjem sa v tejto fáze stúpol na niekoľko sto euro. Znova by som rád zdôraznil, že hovoríme o príjme, ktorý ste pomaly vybudovali popri svojej bežnej práci. Je to príjem pasívny, takže ak sa po roku práce rozhodnete ísť na mesačnú dovolenku, tak aj za ten mesiac dosiahnete podobné číslo. Nie ste totiž platení len za prácu, ktorú vykonávate vy sami. Ste platení za to, že ste úspešne vytvorili skupinu, ktorá generuje zaujímavý obrat.
Je kapitalizmus. Každý má možnosť využiť príležitosť ako vie. Ak chcete, kupujte ďalej pracie prášky v hypermarkete. Možno sa tam stretnete aj so susedmi, známymi, rodinou. Všetci tak podporíte výborný biznis s pracími práškami. Podporíte ho z vlastných peňaženiek.
Alebo sa napojte na iný obchodný reťazec. Volá sa multi level marketing. Výrobca pracieho prostriedku je iný, koncový spotrebiteľ zostáva rovnaký. Vy osobne nahradíte reklamu a hypermarket. A za to dostanete zaplatené. Predáte tovar? Zaplatia vám za to. Predáte veľa tovaru? Zaplatia vám viac. Nepredáte? Nedostanete nič. Je to rovnaký obchod. Rozdiel je v len tom, kto zarobí pár percent z trhu s pracími prostriedkami. Vy? Vaši známi? Alebo hypermarket. Rozhodnutie je na každom z nás.
Výrobky network marketing firiem určite nie sú tým najlacnejším, čo nájdete na trhu. To mnohých odrádza. No stratégia kupovať tie najlacnejšie veci sa niekedy nemusí oplatiť. V cene produktov network marketing firiem je započítaná aj príležitosť.
- Príležitosť využiť kvalitné výrobky.
- Príležitosť zarobiť si ich predajom.
- Príležitosť zvýšiť si príjem.
- Príležitosť umožniť zvýšiť príjem svojim známym.
Často si ľudia nevedia predstaviť, ako by to vyzeralo, keby oni sami niekomu ponúkali nejaký tovar. „Čo by si o mne susedia a známi asi tak pomysleli?“ A tak sa radšej vzdajú šance. Je to pohodlnejšie, než skúsiť niečo, čo sme ešte neskúsili. Je pohodlné neprevziať na seba zodpovednosť. Otázka však znie: komu tým pomôžete a komu ublížite.
Čo vás do toho, čo si kto o vás pomyslí? Tí ľudia vám nezaplatia účet za vodu ani za chlieb.