Podnikanie

Podnikanie, podnikateľ, podnik. Pod týmto slovom spravidla rozumieme aktivitu v zmysle vytvorenia niečoho čo nám prinesie nejaký zisk. V Slovenčine je aj slovo podniknime niečo. A toto slovo asi celkom presne vystihuje to, o čo v podnikaní ide. Ide o to niečo podniknúť a teda nezostať pasívny.

Väčšina ľudí zostane v tom myslení, aké nám nalinkoval školský systém. Vyuč sa a nájdi si dobré . Inými slovami nájdi si podnikateľa, ktorý ti zadá prácu. A ešte inými slovami „zostaň pasívny“. Zamestnanec je človek, ktorý chce robiť, ale nechce ísť do rizík. Nechce sa učiť nič viac, než mu dala škola. Ak je inžinier, chce si zainžinierovať, ale nechce si robiť reklamu, hľadať kšefty, rokovať s klientami o cene… Je pohodlnejšie zamestnať sa vo firme, ktorá prácu zjedná a nášmu inžinierovi zadá. Byť zamestnancom znamená, že zarobíte na svoje živobytie. Možno na celkom dobrý životný štýl. Ale spravidla nezarobíte tak dobre, aby ste po nejakom čase mohli prestať pracovať a byť ekonomicky sebestační.

Podnikanie je po tejto stránke presným opakom zamestnania. Podnikateľ je aktívny. Dostane nápad, čo by mohol spraviť a začne ho realizovať. Otvorí podnik, zamestná zamestnancov. No ak sa pozrieme na ciele podnikateľa a ciele zamestnancov, nájdeme veľké rozdiely.

  • Podnikanie: chcem vytvoriť zdroj pasívneho príjmu financií. Rozbehnúť projekt, ktorý čím skôr začne žiť vlastným životom a bude mi prinášať pravidelný zisk aj v čase, keď ja sa už venujem niečomu celkom inému.
  • Zamestnanie: Chcem si nájsť zdroj obživy. Som ochotný väčšinu dňa stráviť prácou pre niekoho, kto mi za to zaplatí toľko, aby som neumrel od hladu. Môj príjem bude nastavený tak, aby som neodišiel. Viac nezarobím. Keby som prácu stratil, musím si hľadať inú, inak som na dlažbe.

Podnikanie teda vychádza z celkom odlišnej myšlienkovej schémy.

  • Podnikaníe: Chcem pracovať čo najmenej, ale inteligentne. Chcem robiť inteligentne, nie tvrdo. Čo by bolo dobré spraviť, aby som mal príjem a nemusel nič robiť?
  • Zamestnanie: sa zarábajú v drine a pote, čím tvrdšie budem robiť, tým viac zarobím. Ak mám málo peňazí, musím robiť tvrdšie, alebo dlhšie.

Asi už tušíte, že zamestnanie je ako perpetuum mobille – nikdy nekončiaci príbeh. No a podnikanie je zas rizikové. Nemusí sa podariť a potom sa počítajú straty.

Napriek tomu považujeme podnikanie za bezpečnejší spôsob, ako si zaistiť životný štýl.

Viem, keď sa povie, že niekto je podnikateľ, pre mnohých ľudí to má príhanlivú príchuť. Médiá často v správach hovoria o podnikateľoch, ktorí kradli, zneužívali druhých, podvádzali. Tak vzniká dojem, že podnikanie je len pre vyžírky, sviniarov, grázlov. Tento obraz podnikania je však nereálny.

Jednou z hlavných čŕt podnikania je stabilita. Ak podnikáte, chcete podnikať aj o rok, aj o 10 rokov. Na to potrebujete dôveru. A to vyžaduje korektné vzťahy. Práve slušný človek má šancu, že sa mu podnikanie bude dariť.

Podnikanie chce nápad

Mnoho ľudí by sa na podnikanie aj dalo, ale chýba im nápad, v akej oblasti by mohli podnikať. A to naozaj je jedna z najdôležitejších vecí. Dá sa povedať, že v oblastiach

  • kde sa podniká ľahko
  • kde je o predmet podnikania masový záujem

je spravidla tak veľa konkurencie, že už sa v danej oblasti podniká príliš ťažko, alebo je masový záujem „rozdrobený“ konkurenciou natoľko, že by ste získali z toho trhu len omrvinky.

A potom sa čaká na nápad. Pretože rozbehnúť dnes podnikanie napríklad so žuvačkami, pracími práškami, alebo autami je extrémne náročné. Už to robia firmy, ktoré sú tak úspešné, že ich môže dohnať málokto. O to menej niekto, kto s podnikaním len začína…

Preto treba objaviť oblasť, ktorá by mala šancu. A to nie je ľahké.

Podnikanie chce odvahu

Ak už nájdete oblasť, v ktorej by ste robili radi, máte na to a mohlo by vás to živiť, chce to odvahu. Keď spúšťate svoje podnikanie, nikdy neviete, či to bude naozaj fungovať. Môže sa stať a aj sa to stáva, že sa podnikateľský zámer po nejakom čase ukáže, ako nefungujúci. A hotovo. Spadla klietka.

Navyše je tu aj riziko, že ak sa vám bude dariť, váš nápad si všimne konkurencia a môžu vás „prevalcovať“.

Jednoducho treba počítať s tým, že ak začnete podnikať, postupne možno budete musieť meniť stratégie a ciele biznisu aj niekoľko krát, kým sa vám začne dariť. Hovorí sa, že treba založiť niekedy postupne až 9 firiem aby tá posledná konečne fungovala, ako má. Aj tu platia štatistiky – väčšina firiem krachuje do roka a takmer všetky do 10 rokov. Avšak tí najúspešnejší potom majú zisk, o akom sa im možno nesnívalo ani v najdivokejších snoch.

Na podnikanie netreba vždy peniaze

Mať peniaze a to podľa možnosti fakt veľa, je príťažlivé. Veľa podnikateľských projektov vyžaduje investície takých čiastok, aké jednotlivec jednoducho nemôže dať dohromady možno ani za celý život. To mnohých odradí. Predstava, že si požičajú peniaze a firma skrachuje… To by znamenalo prísť o majetok a možno doživotne splácať dlhy.

No nie vždy to je tak zlé. S dobrým poradcom sa podnikanie dá spustiť aj bez rizika, že ohrozíte svoju existenciu. Dá sa nájsť investor, ktorý projektu bude veriť a podporí vás. Niekedy sa dá podnikať s peniazmi iných ľudí. Jednoducho ak ste finančne inteligentní a gramotní, nájdete spôsoby, ako sa dá spustiť podnikanie aj bez toho, že by ste ohrozili existenciu celej rodiny.

Navyše v dnešnej dobe je čoraz viac podnikateľských aktivít smerovaných do internetu. Tu aj tie najdrahšie projekty vyžadujú len zlomok investícií, ktoré by si vyžiadal „bežný svet“. Len si skúste spočítať, koľko by vás stálo otvoriť si predajňu s – napríklad – odevmi. Nájmy, vybavenie, energia, zamestnanci, skladové zásoby, reklama… A porovnajte si to s otvorením slušného internetového obchodu…

Pri podnikaní potrebujete podporu

Záverom tohto článku ešte jedna vec. Podnikanie berie veľa času a myšlienkovej energie. Je nepohodlné – hlavne v začiatkoch. Je dôležité, ak chcete podnikať, aby ste mali plnú podporu svojej rodiny.

Ak vám totiž budú aj najbližší dennodenne kuvikať, že podnikanie je zlé, rizikové, nič pre vás a podobne, časom sa im podarí rozleptať vaše odhodlanie. Začnete špekulovať, či to vôbec má zmysel pokúšať sa o niečo.

Je pohodlnejšie mať pokoj. Zamestnať sa a rodina vás prestane terorizovať. Toľko k úvahám o tom, čo to vlastne je podnikanie. Ale rád by som skončil optimisticky. Aj keď vytvoríte projekt, ktorý sa nevydarí, je to zaujímavý zážitok. Odrazu si uvedomíte, kde ste spravili chyby. Porozumiete tomu, ako biznis funguje. A dostanete chuť skúsiť to inak, lepšie. Ešte pár pokusov a ste stále bližšie k úspechu. Len neúspešní ľudia sa pri prvých problémov vzdajú. Ak vytrváte, šanca vášho úspechu je takmer istá. A to stojí za to.

Preto je podnikanie síce náročné, ale oplatí sa vytrvať.

Na faktúru alebo bez papiera?

Každý človek, či už z pozície predávajúceho alebo kupujúceho, chce minimalizovať svoje finančné výdavky, maximalizovať svoje príjmy a nemieni dávať štátu viac, než je nutné. Z toho dôvodu je možné stretnúť sa v praxi s tým, že obchodovanie s tovarom, výrobkami a službami sa realizuje bez dokladu. To znamená bez faktúry alebo pokladničného bloku. Každý vie, že ide o protizákonnú činnosť. Aké dôvody vedú ľudí k tomu, aby týmto spôsobom obchádzali zákony?

Človek ako obyčajný zákazník má k tomu jednoduchý dôvod – nižšiu cenu. Ak je ochotný kúpiť tovar bez odpovedajúceho dokladu, predávajúci je ochotný znížiť cenu. Pritom nejde o pár eur, ale o sumu, ktorej výška je hodná uváženia. Ľudia chcú predovšetkým ušetriť, takže sa vidinou nižšej ceny dajú ľahko zlákať.

Pre podnikateľa sú dôvodom na takúto činnosť finančné výhody, predovšetkým nepriznaný príjem a úspora na daniach.

Najjednoduchšie a najvýhodnejšie pre podnikateľa je bez dokladu poskytovať služby. Vtedy neexistuje žiadny doklad, že služba bola poskytnutá a keďže peniaze idú „z rúčky do rúčky“, jedná sa o jeho čistý príjem nezdanený daňou z príjmu.

Pri tovare a výrobkoch je to už zložitejšie, pretože jestvujú doklady napríklad o nákupe tovaru, materiálu a iné. Šikovná účtovníčka si s tým však vie poradiť. Tovar sa potom predáva zväčša za cenu zníženú o daň z pridanej hodnoty. Obe strany tak získajú a jediný, kto tratí je štát.

Avšak okrem výhod existujú vážne riziká, ktoré môžu obom stranám takéhoto obchodného vzťahu prinajmenšom skomplikovať život.

Pre obyčajného zákazníka je riziko zákonného postihu prakticky nulové. Príde, kúpi, odíde a to všetko dokonale anonymne. Riziká pre neho však vyvstávajú v situácii, keď potrebuje nakúpený tovar, výrobok, či službu reklamovať. Bez dokladu nemusí predajca reklamáciu akceptovať a zákazník nemá ako vymáhať svoje práva. A tak sa môže stať, že zákazník musí investovať ďalšie peniaze, aby dosiahol nápravu (napríklad nekvalitne vykonaných murárskych prác). V konečnom dôsledku neušetrí, ale prerobí.

Ešte horšia situácia nastane, keď vysvitne, že zo strany predávajúceho šlo o podvod. Napríklad obchodník tovar predával s tým, že ide o prvotriednu značku a zákazník neskoro zistí, že ide o nekvalitnú napodobeninu. Bez dokladu ako dôkazu kúpy sa nemá ako brániť.

Čo sa týka podnikateľa, jemu hrozia predovšetkým zákonné postihy. Kontroly zo strany štátu už vedia čo hľadať a ak na jeho daňové úniky prídu, vyčíslia mu veľké peňažné pokuty a v mimoriadnych prípadoch mu hrozí i väzenie. Taktiež tu pre neho existuje i riziko, že ho niekto udá.

Podnikať s niekým alebo radšej sám

Možno máte nápad, podnikateľský plán, ale máte obavy ísť do toho sami a tak uvažujete o tom, že by ste niekoho oslovili a požiadali ho o pomoc. Alebo azda máte opačný problém. S blízkym obchodným partnerom, najlepším priateľom či dokonca bratom ste sa zahĺbili do snov o podnikaní, ale keď prišlo na realizáciu máte náhle pochybnosti či bude spolupráca fungovať. Podnikať spoločne s niekým alebo radšej sám? Oboje má svoje pre i proti.

Vo dvojici sa to lepšie tiahne, aspoň tak hovorí stará múdrosť. Podnikať s niekým, mať rovnocenného spoločníka, alebo dokonca spoločníkov, má nepochybne veľkú výhodu v tom, že človek nie je na všetko sám. Že povinnosti neležia iba na jednom páre pliec, ale sú rovnomerne rozložené na dvoch, či väčšom počte ľudí.

Ďalšou veľkou výhodou je vzájomná pomoc a schopnosť zastupovania sa. Je veľmi príjemné mať možnosť niekoho požiadať o pomoc – s problémom alebo s úlohami, ktoré sa náhle nakopili. Taktiež to zlepšuje šance nájsť si čas na dovolenku a využiť práva na nemocenské.

Dobrý pocit prináša tiež spoločná zodpovednosť, väčšie možnosti napríklad čo sa týka kontaktov alebo skúseností, znalostí. Dvaja ľudia majú viac známych, môžu využiť väčšie množstvo rôznych známostí než jeden človek. Rovnako platí – viac hláv, viac rozumu. Čo nevie jeden, môže vedieť druhý, sú schopní sa vzájomne dopĺňať a byť profesionálmi vo viacerých oblastiach.

Avšak spolupráca prináša i množstvo nezanedbateľných nevýhod. Tie najvýraznejšie vyplývajú z ľudskej prirodzenosti – závisť, porovnávanie, pocit nespravodlivosti, nedocenenia, rozdielne názory, priania, nesúlad v zásadných otázkach, či iné. Medziľudské vzťahy bývajú zložité, v podnikaní nevynímajúc.

Každý človek je iný, má iný uhol pohľadu. Napríklad sa stáva, že jeden zo spoločníkom má dojem, že pracuje viac než druhý. Hnevá ho to a časom sa dožaduje, aby sa to prejavilo na jeho výplate. Jeho spoločník pravdaže ten dojem nezdieľa.

Prípadne jeden zo spoločníkov chce, aby sa uberalo ich podnikanie tým a tým smerom, ale druhý je presvedčený, že by sa malo uberať smerom úplne opačným. Nájsť kompromis je potom veľmi ťažké a aj keď sa nejaký nájde, môže zanechať v spoločníkoch pocit nespokojnosti, ktorý sa prejaví neskôr napríklad formou výčitiek, ak sa niečo nezdarí.

Ak sa ľudia rozhodnú začať podnikať spoločne, mali by si byť vedomí nielen výhod, ale i rizík a vyvarovať sa ich. Najlepšie je stanoviť si hneď na začiatku pravidlá, overiť si schopnosť hľadania vzájomných kompromisov a držať sa jej. Rovnako pomôže predvídavosť, plánovanie, otvorenosť v rozhovoroch i v konaní a včasné riešenie nezhôd.

Hovorí sa, že začať podnikať s priateľom znamená koniec priateľstva. Osobne sa musím priznať, že podľa mojich skúseností je v tom, žiaľ, kus pravdy.

Napísala MonYenn

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: