Ako využiť sociálne siete pri hľadaní práce?

O tom, že sociálne siete na internete sú v dnešnej digitálnej dobe pri hľadaní práce veľmi efektívnym komunikačným kanálom, pochybuje už snáď málokto. Neznamená to síce, že bez profilu na Facebooku či Twitteri si prácu nenájdete, avšak ak túto časť internetovej komunikácie neberiete na vedomie, ochudobňujete sa o šance na lepšie zviditeľnenie svojho profesionálneho profilu.

Na štandardnom trhu s tovarom a službami spolu zvádzajú rôzne firmy a spoločnosti neľútostný boj o priazeň zákazníka. Analogická je aj situácia na trhu práce: tu si však navzájom konkurujú uchádzači o zamestnanie a preťahujú sa o priazeň potenciálneho zamestnávateľa.

Aby firmy uspeli na trhu, vo väčšine prípadov musia časť svojich investovať do reklamy. Aj tu sa dá nájsť paralela s uchádzačmi o prácu: ak chcú uspieť a nájsť si vhodnú prácu, je dobré, ak o sebe dajú vedieť! A na to môžu byť neodškriepiteľným pomocníkom práve sociálne siete, bez ohľadu na to, či ich odmietate alebo nie. Ak ich správne používate, máte vyššiu šancu predať sa! A o to vlastne na trhu práce ide (koniec koncov, preto sa aj nazýva trhom): predávate svoje schopnosti a kvalifikáciu potenciálnemu zamestnávateľovi, ktorý si vás, ak ho presvedčíte „kúpi“. Inými slovami, zamestná vás a za prácu, v ktorej tieto svoje znalosti, schopnosti a zručnosti využijete v jeho prospech, vám zaplatí adekvátnu mzdu.

Personalisti a HR manažéri oceňujú, keď kandidát figuruje aj na sociálnych sieťach a nie je ničím mimoriadnym, že tieto kanály využívajú aj na predbežné hodnotenie (ne)vhodnosti kandidáta na otváranú pracovnú pozíciu.

Nie je to, pochopiteľne, ich hlavný pracovný nástroj, ale uľahčuje im to prvotnú selekciu uchádzačov a je tu teda evidentný priamy vplyv na rozhodovanie o pozvaní na . A ten predstavuje nie zanedbateľných 50 percent úspechu!

Čo teda robiť, aby ste náležite a racionálne využili potenciál sociálnych sietí, ale vyhli sa pritom chybám, ktoré by vám, naopak, mohli skôr poškodiť dobré renomé a pokaziť vašu reputáciu v očiach vášho budúceho chlebodarcu?

Základné pravidlá, ktoré platia všeobecne pre všetky sociálne médiá, sú:

  • Zvážte, ktoré informácie sú vhodné na verejné publikovanie a ktoré je lepšie nechať otvorené len úzkej skupine užívateľov.
  • Pravidelne aktualizujte informácie o sebe na všetkých sieťach a dbajte na to, aby boli konzistentné – čiže, aby si navzájom neodporovali. Znižuje to totiž vašu dôveryhodnosť a kredibilitu.

Tipy pre LinkedIN:

  • Čoraz viac náborárov a zamestnávateľov využíva túto profesijne zameranú sociálnu sieť na vyhľadávanie vhodných kandidátov na práve otvárané pracovné pozície. Netreba si pred tým zatvárať oči a zamerať sa na vytvorenie a udržiavanie dôveryhodného a presvedčivého LinkedIn profilu. Je to plne vaša voľba, ale prax ukazuje, že vám to oproti menej „aktívnym“ uchádzačom zabezpečí nie celkom zanedbateľnú konkurenčnú výhodu.
  • Dobrým ťahom je venovať tomu svoj čas a nezabudnúť uviesť čo najviac informácií do svojho profilu. Nestačia len tie základné!
  • Pravidelne si kontrolujte, či sú vo vašom profile uvedené aktuálne informácie a ak nie, aktualizujte ich!
  • Profil bez fotografie je ako názov firmy bez loga! Dbajte o to, aby ste mali vo svojom profile vždy čo najaktuálnejšiu fotografiu, ktorá zachytáva profesionálne orientovanú stránku vašej osobnosti (veľkou chybou sú súkromné, civilné fotografie). Prieskumy hovoria jasnou rečou: recruiteri neradi oslovujú kandidátov, pri ktorých si nemôžu spojiť odborné znalosti a zručnosti uvedené v profile s konkrétnou tvárou!
  • Pohrajte sa so slovíčkami a venujte dostatok času a kreativity napísaniu krátkeho, ľahko čitateľného, ale na druhej strane vyčerpávajúceho summa sumarum, v ktorom zvýrazníte svoje úspechy konkretizujete príležitosti, ktoré hľadáte (konkrétny typ práce, na ktorú by ste sa radi posunuli).
  • Zúčastňujte sa „diania“ na sieti LinkedIn a predovšetkým aktívne participujte na odborných fórach. Demonštrujte svoje odborné znalosti a vytvárajte si zaujímavé spojenia s ľuďmi z vašej brandže tým, že odpovedáte na položené otázky.

Tipy pre Facebook:

  • Ak už na tejto najviac používanej sociálnej sieti máte svoj profil, ktorý využívate na to, aby ste zostali v kontakte s priateľmi a širokou rodinou, mali by ste zvážiť jeho použitie aj na tzv. profesionálny networking.
  • V takom prípade však musíte spraviť kompletnú revíziu svojho profilu, aby bol vhodný na budovanie vašej „osobnej značky“. To v praxi znamená hlavne „vyčistiť“ ho od nevhodných komentov a fotografií, ktoré by nemuseli na vášho zamestnávateľa veľmi pozitívne zapôsobiť.
  • Facebook je v tomto smere skutočne dvojsečná zbraň, takže tu dvojnásobne platí zásada „dvakrát meraj a raz strihaj“. Ak po dôkladnom zvážení dospejete k tomu, že váš facebookovský profil nie je najlepším nástrojom na profesionálnu sebaprezentáciu, rozhodne netlačte na pílu a radšej si poriadne nastavte súkromie svojho účtu, aby sa zamestnávatelia nemohli dostať k informáciám, ktoré síce nemajú žiadny súvis s vašou kariérou, ale aj tak by mohli „presvedčiť“ nadmieru zvedavého personalistu o tom, že nie ste vhodný kandidát.
  • Ak Facebook nechcete ako svoj „marketingový“ kanál vynechať, snažte sa spojiť s čo najväčším okruhom ľudí z vašej brandže. Nech už sú to bývalí kolegovia, ale tiež spolužiaci z rokov štúdií na strednej či vysokej škole, ktorí môžu byť pre vás výbornou smerovkou k ďalším z pohľadu vašej profesie zaujímavým osobnostiam.
  • Staňte sa fanúšikom spoločností, ktoré sú pre vás z profesionálneho hľadiska zaujímavé, a o ktorých si myslíte, že by sa mohli stať vašimi eventuálnymi budúcimi zamestnávateľmi. Dnes mnoho, predovšetkým medzinárodných, spoločností používa práve Facebook na kontaktovanie vhodných kandidátov na svoje otvárajúce sa pozície. Vždy však majte na pamäti, že „lajknutá“ spoločnosť má potom prístup k vášmu osobnému profilu (v takom prípade pamätajte na jeho spomenutú revíziu).

Tipy pre Twitter:

  • Twitter je nielen výborný networkingový nástroj, ale aj cenný informačný zdroj oficiálnych, ale aj „kuloárnych“ informácií o spoločnostiach, ktoré tvoria predmet vášho záujmu. Ak sa chcete dostať k tým prvým, stačí vám sledovať aktualizácie ich oficiálnych twitterovských profilov.
  • Druhou možnosťou je nadviazanie spojenia so zamestnancami konkrétnej vami vytipovanej spoločnosti, prípadne s jej personálnymi manažérmi.
  • Hľadanie vplyvných ľudí na Twitteri pôsobiacich vo vašej brandži vám môžu uľahčiť nástroje ako Exectweets, JustTweetIt, WeFollow alebo Twellow.
  • Ak máte LinkedIn profil alebo online portfólio na vlastnej webovej stránke, nezabudnite na váš twitterovský profil zavesiť príslušné na ne odkazujúce linky, aby mali užívatelia možnosť sa o vás dozvedieť viac.
  • Pomocou Twittera sa niekedy dá natrafiť aj na zaujímavé ponuky práce jednoducho tým, že z času na čas zadáte do Twitter vyhľadávača heslo s názvom vami požadovanej alebo želanej pracovnej pozície.
  • Aj v prípade Twitteru však platí, že nie vždy je váš osobný profil vhodný ako nástroj na prezentáciu pre potenciálnych zamestnávateľov. Niekedy je vhodnejšie urobiť si dva profily – jeden súkromný, ktorý je určený iba pozvaným užívateľom a jeden profesijný, ktorý môže zostať verejný.
  • Dajte si záležať, aby ste boli na svojom profesijnom twitteri aktívni a z vašich tweetov a komentov bolo evidentné, že ste odborníkom vo svojej oblasti.
  • O čom je vhodné tweetovať? Odkazujte na weby, blogy, videá, knihy, ďalších užívateľov, retweetujte zaujímavé komenty a linky a ak máte svoju vlastnú profesijne orientovanú stránku či blog, určite nezabudnite o nich prinášať pravidelné tweety. Nezabudnite sa ani pýtať na to, čo vás v profesijnej oblasti zaujíma a dajte vedieť, čo hľadáte.

Rastislav Teplánský

Facebook a hľadanie práce

Facebook je fenoménom doby. Nebude tu natrvalo, za nejaký čas táto módna vlna zrejme celkom zanikne. Do tej doby je veľmi užitočné myslieť na to, že Facebook môže výrazným spôsobom ovplyvniť, či vôbec prácu dostanete, alebo nie. Znie to možno čudne, ale Facebook dnes začína byť samozrejmosť. A mení naše správanie sa. To, čo ešte donedávna boli veci dôverné, tajné, či rodinné, Facebook mení na poloverejné.

Nie, nestáva sa to rýchlo. Ak ste na Facebooku nejaký čas, zvyknete si, že nie je problém zdieľať aj veci, ktoré možno nemuseli ísť na verejnosť. Raz si povzdychnete, že včera ste sa príliš opili. Inokedy napíšete status, že ste v práci a je tam nuda. A zas inokedy napíšete niečo proti kolegom. Takto pomaly vzniká vo vašej časovej osi záznam vašich postojov, akcí a záujmov. Dávate na Facebook zdieľať rôzne videá, vtipy. Občas príde fotografia z oslavy, či žúru.

Takéto informácie sa predsa na Facebook dávajú celkom bežne. Robia to všetci. A ako plynú mesiace, prestávate uvažovať o tom, že niektoré statusy z minulosti (kto by sa k nej už vracal?) sú možno také, aké by nemal vidieť celkom hocikto.

A potom príde ten deň a vy potrebujete získať novú prácu. Váš budúci zamestnávateľ si dá čas na rozmyslenie. V pohovoroch ste možno vyšli ako vcelku nádejný kandidát. Ale potom sa pozrie na facebook. Možno sa ku vám pridá ako neznámy anonymný kamarát. A to už má plný prístup ku vašej histórii. Čo na nej nájde?

  • Zistí, že v zamestnaní ste si našli spôsob, ako písať (statusy posielané v pracovnej dobe). Asi nepatríte k ľuďom, ktorí v práci idú naplno. Chceli by ste zamestnanca, ktorého viac baví klebetenie na Facebooku namiesto plnenia pracovných úloh? Ja nie.
  • Zistí, že vaše záujmy sú možno orientované celkom iným smerom, než je vaša pracovná pozícia. Ak ste členom niekoľkých zábavných stránok, ale žiadnej odbornej… Viem, nevadí. Ale je to signál.
  • Môže skúmať, čo dávate zdieľať. To často odráža aj okruh toho, s čím sympatizujete, čo zodpovedá rozmerom vášho IQ. Často sa dajú ľahko prečítať politické a záujmové postoje. Nuž a hlavne vkus!
  • Výborne sa dá odhadnúť aktivita / kreativita daného človeka. Ak zamestnávateľ hľadá lídra do tímu, potrebuje človeka, ktorý druhých ťahá. Taký na Facebooku bude mať asi viac vlastných príspevkov (zaujímavé statusy, fotky, videá) než zdieľaných a popreberaných.
  • Môže skúmať vašich priateľov – hlavne ak ich nie je veľa. Potom sa dá z toho veľa usúdiť. Ľudia sú rovnakí, s akými ľuďmi sa stretávajú. Ak je aj vaša časová os vcelku „v poriadku“ ale vaši kamaráti sa predháňajú v zdieľaní trebárs rasistických vtipov… Bolo by len pochopiteľné, ak by si váš zamestnávateľ povedal, že s tým asi sympatizujete.

Facebook je teda akési zrkadlo, ktorým sa dá vidieť aj tam, kde si myslíte, že nie je nič vidieť. Zákerný je práve tým, že naň priebežne posielate rôzne dáta, vytvárate si časovú os. Ako čas plynie, je to čoraz zložitejšie. Ak máte veľa statusov (často stovky až tisícky) potom nastáva problém podobný, ako majú ľudia s dlhými vlasmi. Dlhé vlasy rastú dlho a to z nich robí niečo jedinečné. Aj by ste už možno skúsili krátky športový účes, ale to musíte zahodiť tie roky rastu…

Takisto Facebook si plníte pomaly. Po nejakom čase je už ťažké zrazu to celé zmazať. Je ťažké vypnúť to, ale aj prečistiť. A tak sa s tým akosi zmierite, zvyknete si na to. No Facebook môže neskôr hrať značne vo váš neprospech, ak budete hľadať prácu. Nemusí – to záleží na tom, aké statusy píšete, čo zdieľate.

No a ešte jedna drobnosť. Je to na polemiku, ale schopný človek na Facebooku veľa nepobudne. Zvyčajne nemá čas na strácanie. A tak vaša časová os na Facebooku prezradí ešte aj to, koľko času zo dňa ste ochotní premármiť vo väčšine prípadov len jalovým klikaním. Sú ľudia, ktorí sú na Facebooku takmer trvale. Tam sa už dá začať uvažovať o tom, či nejde o závislosť. Čo takému človeku chýba v reálnom živote, že sa uspokojí s počítačom? Uniká pred niečím?

Takže Facebook považujte vždy za nástroj, ktorým sa dá o vás zistiť veľa informácií. Tie informácie vám v budúcej kariére môžu otvoriť dvere. Ale aj zatvoriť.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Meno alebo prezývka
Email (nezobrazí sa)