Ak ide o peniaze, musíte vedieť, že viete

Vo viacerých článkoch som už spomínal, na internete. Z nich vyplýva, že stačí ponúknuť svoju službu a všetci sa za vami pohrnú. Žiaľ, uvedomil som si jeden problém. Články sú písané pre začínajúcich. Nespomenul som tam však jednu dôležitú vec: ak ide o , bude to vždy boj. Inými slovami:

  • buď vstupujete niekam, kde už je veľká tlačenica (konkurencia) a nebude ľahké presadiť sa
  • alebo ste našli oblasť kde nie je žiadna konkurencia, ale ona sa veľmi rýchlo objaví
  • výnimka: ak niekde nie je konkurencia, dosť často to znamená že v danej oblasti nie sú peniaze :-)

Takže hneď príklady.

  • Najčastejšie sa rozhodneme ponúknuť podobnú službu, akú ponúkajú aj iní. Napríklad ak chcete predávať fotografie, zaradíte sa medzi desaťtisíce iných fotografov. Nebude ľahké vyniknúť. Vaše príjmy môžu byť veľmi malé a dlho potrvá, kým vôbec začnú prichádzať. Ak vôbec začnú prichádzať.
  • Ak máte šťastie, môže sa stať že vstúpite na trh, ktorý ešte neexistuje. Napríklad ja som tak pred mnohými rokmi založil odborný web a dlho som bol s danou témou jediný. Internet len začínal… No časom prišla konkurencia a teraz už ten web je len jeden z mnohých. Ak máte šťastie na taký segment trhu, vaše príjmy budú najskôr vysoké a potom postupne klesnú. Výnimku by tvorilo, ak si udržíte dominantné postavenie na trhu. Prvý hráč na to má vždy veľké šance.
  • Nuž a príkladom trhu bez konkurencie môže byť napríklad predaj videokaziet. Tam by ste ľahko zaujali dominantné postavenie. Boli by ste totiž jediní – žiaľ, ani zákazníkov by ste nenašli, video už skončilo. Na príjmy zabudnite.

Takže po tomto úvode je dobré pozerať sa na veci tak, že ak sa z nejakej veci, služby, alebo nápadu dajú vyžmýkať peniaze, bude veľa pripravených skúsiť to. Po celom svete, napríklad, ponúkajú svoje služby grafici. Nájdete drahých aj lacných. Dobrých aj zlých. A nezáleží to len na cene, pretože dobrý grafik na Filipínach, či v Indii sa uspokojí s lakomou mzdou. Najmä keď začína.

Ak sa chcete zapojiť do predaja či nákupu práce a služieb, počítajte s tým, že

  • Ak to vyzerá jednoducho, bude to ťažké.
  • Ak to môže zarobiť, bude to chcieť trik.

Mám to z vlastnej skúsenosti. Neraz som niečo skúsil a ono to nefungovalo. Pritom som všetko spravil presne tak, ako som si myslel, že to má byť. Práve to bola chyba! Myslieť si, že niečo viem.

Dunning – Krugerov efekt

Tento pojem označuje situáciu kedy človek nevie, že nevie, že nevie. Je to jeden z dôvodov prokrastinácie, ale to je iná téma. Tento problém je vážny – týka sa totiž tých, ktorí nevedia, že sa ich vôbec niečo týka :-) Inými slovami dochádza ku skresleniu vnímania reality:

  • Myslím si, že viem, ako nejaká vec funguje.
  • Konám podľa tohto vedomia.
  • Neviem však, že sa mýlim a že v hre sú celkom iné pravidlá.
  • Čudujem sa, prečo to nefunguje. Veď som spravil všetko podľa toho, ako som si myslel, že som mal robiť.
  • Zanevriem na celú oblasť a označím to za podvod, alebo báchorku.

Takto neraz končí podnikanie na internete ešte skôr, než začalo.

Tvári sa to jednoducho, pravidlá môžu byť ale zložité

V mnohých návodoch na podnikanie na internete sa dočítate, že peniaze ležia na zemi a stačí ich len zdvihnúť. To je pravda, ale len

  • ak viete ako nájsť tie miesta, kde tie peniaze ležia
  • viete ich zdvihnúť
  • ste tam skôr ako iní zberatelia

(Podobnosť s hubárčením čiste náhodná!) Touto floskulou som chcel upozorniť na to, že čokoľvek chcete robiť, je dobré najskôr si overiť, ako veci vlastne fungujú. Našťastie, dnes už nám internet zvyčajne odpovie na všetky bežné otázky. Potom zistíte, že aj na prvý pohľad veľmi jednoduché veci majú často zložité a tak trocha skryté pravidlá.

Vtip je v tom, že ak sa na niečom dá zarobiť, rýchlo sa nájde niekto, kto objaví nejakú skratku, alebo spôsob, ako to spraviť efektívnejšie. Potom všetci ostatní začnú hľadať podobnú taktiku. Časom všetci skúsení pracujú vysoko efektívne – pomocou rôznych trikov, obchádzok. Ak do takého prostredia príde začiatočník, spravidla neuspeje, kým nezačne používať rovnaké stratégie, ako tí úspešní.

Preto je vhodné aby ste sa uistili, že ovládate aj teóriu. Pozrime sa teraz na niekoľko príkladov, ako sa v praxi dá táto skúsenosť využiť.

Fiverr

Toto trhovisko vám umožňuje predávať prácu. Z ponúknutej ceny vám niečo strhne samotná služba, niečo Paypal a tak z 5 dolárov možno uvidíte 3,80. Možno si poviete, že to nie je zlý peniaz. Najmä, ak by od vás nejakú službičku kúpili stovky ľudí a pre vás by to bolo ľahké – to je celkom reálne.

Zriadite si ponuku presne tak, ako určuje formulár a zistíte, že po nej nebrechne ani pes. Podobnú službu však iní predávajú po stovkách… Ako to?

Na tomto trhovisku (a aj iných) sú úspešní tí, ktorí vedia, ako veci fungujú. Vyskúšajú neraz desiatky, alebo stovky spôsobov, kým nájdu ten jeden, ktorý je úspešný. Ak si pozriete internetové fóra zistíte, že mnohí

  • Investujú do rôznych reklám a privádzajú tak návštevníkov na svoju ponuku.
  • Píšu spam na sociálnych sieťach a získavajú tak nejakých záujemcov.
  • Kupujú sami svoje vlastné služby z cudzích účtov (stratia asi 20% investovanej ceny) aby tak vytvorili zdanie, že už predali svoju prácu stovkám ľudí. Píšu si kladné hodnotenie aby im vzrástla reputácia.
  • Zakladajú si webstránky kde navnadia ľudí na svoj produkt a potom ich "pošlú" na fiverr kde si môže návštevník službu objednať.
  • Vytvárajú viaceré účty a ponúkajú svoje služby zdanlivo ako viacerí predavači. Niečo podobné, ako keď si niekto kúpi viac losov v lotérii aby mal väčšie šance.

Problémom takýchto služieb je to, že keď začínajú, dá sa tam nájsť kšeft o niečo ľahšie. Momentálne však je fiverr známa služba a pribúdajú tam tisícky ponúk denne. Nie je ľahké v takom množstve byť vidieť.

Potom stojí za úvahu skúsiť sa presadiť aj v iných službách podobného druhu, je ich veľa. Ak sa chcete týmto biznisom zaoberať, čítajte najskôr čo najviac o veci nájdete. Až keď porozumiete taktike úspešných predajcov, potom začnite vážnejšie ponúkať vlastnú prácu.

Fotobanky

Podobné je to aj vo fotobankách. Pred pár rokmi bolo relatívne málo fotografov schopných dodať kvalitu. Dnes sú ich mraky, je ťažké sa medzi nimi presadiť.

Aj vo fotobankách potom platí veľa pravidiel. Ich neznalosť spôsobí, že nepredáte nič.

  • Musíte pravidelne pridávať slušné obrázky. Potom je šanca, že si vás niekto všimne.
  • Musíte hľadať témy, ktoré môžu byť žiadané, ale nie sú ešte nikým spracované. Sú také témy a ak ich objavíte, predáte aj mizernú kvalitu. (Lebo nie je konkurencia.) Počítajte však s tým, že čoskoro si váš úspech konkurencia všimne…
  • Musíte predvídať, aké témy by mohli byť žiadané práve v čase, keď vašu fotografiu schvália. Ak sa blížia Vianoce, je dobré vyjsť s tematicky ladenou kolekciou vločiek, stromčekov a santaklausov. Žiaľ, to isté spraví aj konkurencia.
  • Môžete premyslieť čo sa ešte nestalo, ale mohlo by sa stať. Ak na to pripravíte tematické obrázky tak máte šancu.

Podobné stratégie musíte ovládať a na základe nich potom fotografovať. O krásne západy slnka dnes už nemá záujem asi nikto.

Písanie blogov

Znova – iste ste už počuli príbeh, ako si niekto založil blog. Náhle raketový úspech a teraz ho to uživí a ešte mu aj zostane. Také príbehy sa naozaj stávajú. Ak žijete vo Vrútkach, či v Trnave, môžete zriadiť web o svojom meste, alebo o komunite diania na vašom sídlisku.

U nás však často narazíte na problém malosti. Ak by ste chceli osloviť komunitu bratislavskej Petržalky, je to veľmi malé množstvo ľudí. Navyše s nízkou kúpyschopnosťou. Je malá pravdepodobnosť, že vďaka tomu nejako zarobíte. Keby ste žili v New Yorku, tam je iná koncentrácia obyvateľstva. Aj malá štvrť je značne početnejšia a môže zarobiť iné peniaze. Preto nie vždy bude fungovať ak prenesiete skvelý nápad zo zahraničia do našich pomerov.

K písaniu blogov nejdem dávať tipy, je to na samostatnú hrubú knihu. Internetový marketing si musíte naštudovať, inak sa zvyčajne neodlepíte od zeme. Nuž a poteším vás – pravidlá sa často menia. Posledná dramatická zmena bola v máji 2013… Mnoho roky platných a fungujúcich taktík prestalo platiť.

Iba občas sa môže stať, že budete mať šťastie a spravíte niečo mimoriadne žiadané (často z oblasti služieb, alebo zábavy) a potom môžete uspieť aj náhodne. Také príklady sú, ale sú výnimkou ktorá nie je pravidlom.

Ebay

Aj Ebay môže slúžiť ako príklad, kedy neznalosť bude veľmi drahá. Je skvelou ukážkou dunning – krugerrovho efektu v praxi. Ak prídete na ebay niečo kúpiť, pravidlá sú jasné. Je to prostá dražba. Do určitého času môže každý prihadzovať, koľko je ochotný zaplatiť. "Vyhrá" ten kto dá najvyššiu ponuku.

Začiatočník príde na ebay, vyberie si čo chce kúpiť a začne prihadzovať. Zvyčajne spolu s ním začnú prihadzovať aj iní záujemci a cena sa postupne šplhá hore. Nakoniec je to záverečná a čo to vidíme? V poslednej sekunde niekto stihol dať o 20 centov lepšiu ponuku? Na šľak trafenie.

V skutočnosti takto na ebay obchoduje mnoho ľudí – všetko začiatočníci.

Profesionál sa pozrie aký produkt by chcel kúpiť. Do príslušného softvéru napíše, akú maximálnu cenu je ochotný zaplatiť. O viac sa nestará. Tento softvér pošle ponuku niekoľko málo sekúnd pred ukončením aukcie. Taký akt sa ručne spravidla nedá spraviť. Podrobnejšie postupy si môžete nájsť na internete, nechcem vás tým teraz zdržiavať.

Je to len ilustrácia toho, že ak vec vyzerá na prvý pohľad jasne, nemusí tak aj v skutočnosti fungovať. Ak totiž profesionál ponúkne vysokú cenu len raz a to celkom na konci dražby, často získa svoj úlovok. Keby totiž priebežne pridával na cene, dostaví sa akási "dražobná horúčka". Keď druhí vidia, že niekto prihodil viac, stúpne tovar v ich očiach na hodnote. Aj oni prihodia. Neskôr sa to zmení na boj prestíže. Zbytočne sa minie veľa peňazí…

Súťaže na Facebooku

Ďalší z príkladov, kedy ide o peniaze. Firma vypíše súťaž na Facebooku, kde sľubuje vyhrať iPad. Lákavé. A ľudia zdieľajú jak blázni. V nádeji, že vyhrajú. No – nevyhrajú. Aj v tejto oblasti už dávno vznikla špecializovaná komunita. Spoločenstvo klikačov, ktorí sa zameriavajú len na výhry v súťažiach. Ak vy zoženiete sotva zopár lajkov, títo ľudia hravo získajú za chvíľu aj stovky. A vyhrajú.

  • Zbytočne strácate čas, ak sa nejako intenzívnejšie venujete súťažiam. Nádej je mizivá.

Jednoducho kdekoľvek pristavíte krmítko, objavia sa aj hladné krky. Ak ich bude priveľa, vznikajú často nové pravidlá prístupu ku krmítku.

Problém kritickej masy

Každá úspešná služba je závislá na tom, aby sa o nej dozvedelo, alebo ju využilo určité množstvo ľudí. V marketingu tomu hovoria kritická masa. Príkladom môže byť inzertný, či zoznamovací web. Nie je dnes problémom taký web vyrobiť. Problémom je dostať naň ľudí v potrebnom, kritickom množstve.

Ak totiž prídete na inzertný server, kam chodí málo návštevníkov, neoplatí sa vám inzerovať. Je mizivá šanca že predáte.

Ak sa teda na trhu objaví služba, kde je možné reálne zarobiť peniaze, spravidla sa čoskoro stane populárnou. V prvej vlne potrebuje onu kritickú masu kupujúcich návštevníkov, aby sa uživila. Od istej chvíle však môže počet predávajúcich byť až tak veľký, že

  • nie je jednoduché presadiť sa v takej tlačenici ak predávate
  • nie je jednoduché nájsť kvalitu, ak kupujete.

V tej chvíli vzniká problém. Priveľa predávajúcich totiž spravidla znamená, že medzi nimi bude

  • veľa začiatočníkov,
  • amatérov, ktorí ponúkajú mizernú kvalitu.
  • tu a tam podvodník
  • mŕtve kontá, ktoré niekto ponúkol a zabudol na ne, lebo nefungovali

V takom prostredí sa zákazníci naštvú a začnú sa sťahovať na iné miesto.

Treba vedieť, nie myslieť si, že viete

Ak teda chcete podnikať na internete, skúmajte, v akej oblasti to má byť. Riadiť sa tým, čo fungovalo doteraz môže byť dobrá stratégia, ale nie vždy. Každý produkt, služba, ale aj život človeka či kvetiny má totiž jedno spoločné. Mení sa v čase. V marketingu teda používame pojem životný cyklus produktu.

Vyzerá nejako takto. V prvej fáze životného cyklu produkt nikto nepozná. Ak ide o niečo úspešné, pomocou reklamy a PR sa podarí rýchlo "vystreliť" záujem "hore". Produkt sa stane populárny a úspešný. V tejto chvíli zvyčajne firma začína byť zisková – dovtedy bola v strate. Tu už je v hre aj fenomén kritickej masy. Ak veľa ľudí tento výrobok skúsi a páči sa im, budú si ho navzájom odporúčať. Firma môže postupne povypínať aj reklamy, pretože ono to funguje.

Nasleduje obdobie úspechu. Vtedy produkt výborne zarába a netreba nič investovať. Preto sa toto obdobie volá aj "dojná krava".

Nuž a postupne sa bude záujem o produkt strácať, zmenšovať, klesať. Buď preto, že väčšina ho už má, alebo preto, že vyšiel z módy, alebo konkurencia prinesie niečo lepšie.

Podobné je to aj u živých tvorov. Sila nám v mladosti rastie, potom na staré kolená slabneme.

Ak sa pokúsite podnikať v oblasti, ktorá je už na zostupnej fáze, nie je veľká šanca uspieť. Ak, tak nakrátko. Je lepšie hľadať príležitosti, ktoré začínajú. Nie tie, ktoré končia.

Kontrola správnosti: keď to funguje

Podnikanie na internete je teda tak trocha umenie a tak trocha veda.

  • Umenie je to preto, že výsledky záležia na náhode, šťastí, vašom talente ale aj znalostiach. Veľa určí ako sa vám podarí balansovať. V umení neviete predvídať, či sa výsledok podarí, alebo nie.
  • Veda je to preto, že existuje veľa zákonitostí, ktoré keď splníte, máte veľkú šancu uspieť. Ak ide o niečo "vedecké" má to vždy jednu spoločnú vlastnosť – viete predvídať výsledok.

V podnikaní na internete teda budete balansovať medzi odbornými znalosťami a tvorivým skúšaním šťastia. Vďaka hlbším znalostiam budete vedieť vysvetliť, prečo a ako niečo funguje. Ak to dokážete, potom ste pripravení pustiť sa do práce. Nie, odborné znalosti vám nedajú istotu úspechu. Ale významne vám k nemu môžu napomôcť. Bez nich je to len strieľanie naslepo.

  • Strieľaním naslepo môžete trafiť aj presne do stredu terča.
  • Rovnako však môžete naslepo streliť do vášho obľúbeného prasiatka do ktorého ste si roky ukladali mince.

Niektorí autori radia najskôr strieľať, potom mieriť. Ja radím strieľať síce rýchlo, ale aspoň trocha mierte.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: