Právo na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci

Je jasné, že ak má na jednej strane zamestnanec na niečo právo, tak na strane druhej má zamestnávateľ povinnosť. Nie je tomu inak ani v prípade bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

Zamestnávateľ musí vytvárať jednak čo najbezpečnejšie pracovné prostredie a jednak musí zamestnanca vybaviť ochrannými pomôckami, ak je to nutné podľa charakteru vykonávaných činností. Isteže, nie každá pracovná pozícia vyžaduje ochranné prostriedky, ale niektoré sa bez nich skutočne nezaobídu. Zoberme si baníka – ten musí mať pracovný odev (montérky a aj zateplené), pevnú obuv, prilbu, pracovné rukavice, svietidlo. Ak niekto robí v prašnom prostredí musí byť vybavený respirátorom, ak pracuje v hluku musí mať chrániče sluchu, na prácu vonku potrebuje v zime teplé oblečenie a obutie, na prácu vo vlhkom prostredí vhodné oblečenie aj obutie. Zamestnanci pracujúci v exponovanejšom pracovnom prostredí sa musia podrobovať aj pravidelným lekárskym prehliadkam, aby sa zamedzilo vzniku choroby z povolania.

Zamestnávateľ má povinnosť pravidelne školiť a oboznamovať zamestnancov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, ako aj vykonávať kontroly pracovísk, či sa bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci dodržiava tak ako má.

Avšak aj sami zamestnanci musia dbať o svoju bezpečnosť a pridelené ochranné prostriedky pri práci aj používať. Často sa veru stáva, že z neznalosti, či z frajeriny prídu ľudia k úplne zbytočným úrazom, ba niekedy až k ohrozeniu života alebo k smrti. A len preto, že si trebárs nenasadili prilbu, ktorú mali.

Komentáre k článku: Právo na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci

  1. Frantisek 9. októbra 2010

    Cas straveny na skoleni BOZP musi zamestnavatel zaplatit ako pracovny cas ?

    Mal som skolenie BOZP a nemam to zaratane v mesacnom vykaze. Mozete mi prosim poradit. Co najskor prosim. Dakujem

  2. Marian 19. decembra 2014

    Pri nástupe do zamestnania som obdržal OOPP (montérky, košelu, topánky, šľapky (tieto som mal raz obuté). V skúšobnej dobe zamestnávateľ so mnou rozviazal pracovný pomer a vyčíslil mi zostatkovú hodnotu OOPP na 38 eur, ktoré mi pri najbližšom vyúčtovaní strhne zo mzdy. Má nato zamestnávateľ právo? Veď ja som nežiadal OOPP, mne boli pridelené.

  3. zuzanal 21. decembra 2014

    Marian, najjednoduchšie bude, ak sa skúsite dohodnúť, že pridelené OOPP vrátite. V prípade, že z hygienických dôvodov nie je prípustné už použité pomôcky prideliť ďalšiemu zamestnancovi, zrejme si ich budete musieť nechať. Bez Vášho súhlasu zamestnávateľ ale nemôže krátiť mzdu, mal by ju vyplatiť celú. Mohol by sa s Vami dohodnúť, že zostatkovú hodnotu uhradíte do pokladne, z

  4. Iveta 7. júna 2016

    Dobrý deň
    Mala som včera výstup so zákazníkom,ktorý ma hrubo slovne napadol bol tak hrubý a hlučný,že to počuli ľudia,ktorý práve nakupovali a priznám sa bála som sa,že ma napadne aj fyzicky.Samozrejme sa mi vyhrážal,že si ma vonku podá.Nedalo sa na to nereagovať on 150kg a ja dobrých 50kg,hrubo mi nadával.ale najsmutnejšie na tom celé je,že sa ma vedúci,ktorý bol svedkom nijako nezasiahol.Priznám sa,že som bola z toho zákazníka maximálne vystrašená,ale on neprestával.chytil ho taký amok,že z celého hrdla na mňa kričal a neprestával,šla som sa schovať do skladu,ale išiel za mnou ja som si potom zapchala uuši ale on neprestával s urážkami. Samozrejme to nenechám len tak.prosím Vás poraďte mi ako sa mám sťažovať u našej spoločnosti na tohoto zákazníka.A či to má vôbec víznam. Ďakujem Iveta

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Meno alebo prezývka
Email (nezobrazí sa)