12 tipov pre špičkový výkon pri práci z domu

Ak pracujete doma, určite ste už narazili na klasické problémy, ktoré sa s týmto druhom zamestnania spájajú. Ľahko sa dá zabiť aj celý deň inými prácami! Na úlohe, ktorú máte splniť sa akosi nedarí zapracovať. Často je v pozadí prostá prokrastinácia. Inokedy lenivosť, alebo iné podnety. Sám často na tieto veci dodnes (!) narážam, aj keď pracujem z domu už od roku 1997. Akokoľvek je to niekedy ťažké ukočírovať, nikdy by som nemenil. To by muselo byť veľmi zle. Nechcel by som pracovať ani v kancelárii ani v open space prostredí.

V tomto článku vám dám pár tipov nielen z mojej praxe.

  • Ak o práci z domu ešte len uvažujete, berte to tak trochu aj ako varovanie. Nie každý človek sa dokáže donútiť začať pracovať, ak nad ním traja manažéri neplieskajú posolenými bičmi.
  • Ak už z domu pracujete, tak iste všetko poznáte, ale prezrite si aspoň názvy kapitoliek, možno vám príde niektorý motivačný tip vhod.

V článku sa budem venovať predovšetkým samotnému výkonu pracovnej činnosti, teda nie marketingu ako sa zháňa zákazka. Preto článok môže byť užitočný aj pre tých, čo môžu v rámci zamestnaneckého pomeru pracovať z bytu.

1. Spravte si pracovný plán a aj pracovný čas

Doma vás nikto nekontroluje a to je veľmi príjemné. Môžete pracovať ráno, alebo večer. Cez deň, alebo po nociach. Pocit slobody je príjemný, ale neraz sa pretaví do slobodného nakladania s časom. Prejde nejaký čas a možno zistíte, že celé dni aj noci vlastne robíte stále niečo iné, ale nepracujete. Jednoducho chýba tlak, ktorý by vám povedal, že musíte začať práve teraz.

To je typická a najčastejšia chyba. Mnoho ľudí by chcelo napísať knihu, alebo niečo vytvoriť. No po príchode z práce sú strhnutí kolotočom domácich udalostí (často aj televízora). Potom majú zrazu málo času – pretože ten čas vyplytvali na inú činnosť, než chceli.

Tejto nástrahe sa dá vyhnúť, ak siahnete k tomu najnepopulárnejšiemu opatreniu. Disciplína. Hnusná vec v dnešnej pohodlnej dobe plnej zábavy. Ale ak chcete mať výsledky, musíte byť prísni. Ak chcete mať výsledky vy, musíte byť prísni – na seba…

  • Stanovte si pracovný plán. Celkom presné body, čo ten deň plánujete spraviť. To je vaša prvá úloha ráno, alebo posledná úloha na konci práce.
  • Stanovte si pracovný čas. Úplne striktne. Budíček a hajde do práce. Nevadí, že to je meter od postele.

Kontrolujte produktivitu. Každú hodinu vám môže mobil zabrechať, alebo zakikiríkať. V tej chvíli prerušte prácu a na nejaký list si napíšte dve – tri slová. Čo ste vyrobili a čomu ste sa venovali.

Slovo vyrobili je dôležité. Musíte niečo produkovať, aj keby to bolo len vzdelávanie. Ale musíte vedieť čo konkrétne ste sa dozvedeli. Inak zabíjate čas.

Pracovný čas má mať prestávky (o tom neskôr) a musí mať aj koniec. Nerobte nadčasy. Len výnimočne. Inak rýchlo vyhoríte, alebo ochoriete.

Mať jasno v tom, že aj doma máte určitú pracovnú dobu je dôležité. Inak sa ľahko stane, že sa vám do pozornosti vlúdi pes a ani neviete ako, ste pol dňa s ním von. Nehovorím – pre zdravie je to veľmi dobrá správa. Ale nesmie vás to odkloniť od produkcie.

2. Do práce sa oblečte aj keď robíte doma

Tento bod neplatí pre každého. Mnohí domáci pracovníci môžu pokojne pracovať v pyžame, alebo v teplákoch. Ostatne ak robím doma, jedným z dôvodov je práve toto pohodlie, ktoré sa mi páči. Kým máte výsledky, je celkom ľahostajné, že v lete pracujete celkom nahí.

Ak ale zistíte, že doma stále k niečomu odbiehate, môžete vyskúšať tento tip.

Najmä žena môže často odbiehať od práce. Tu umyť riady, tam niečo hodiť variť. Ak je toho priveľa, práca trpí. V tej chvíli si stanovte nové pravidlá.

Pred začiatkom pracovného času si oblečte oblek, alebo kostým. Natvrdo, ako keby ste boli v zamestnaní. To vám nedovolí, aby ste namiesto analyzovania zákazníckych dát šli očistiť WC. Je to tiež dobrý signál pre ostatných členov domácnosti, aby videli, že sa doma len tak nepoflakujete, ale ste v práci!

Ak ste ešte doma nerobili, neverili by ste ako ťažko chápu niektorí členovia rodiny, že vás nemajú rušiť pri práci. Pre mnohých ľudí je zafixované, že ak ste doma, automaticky ste „poruke“ a dá sa vás každú chvíľu prísť niečo spýtať, niekam pozvať, alebo poslať.

3. Nemiešajte súkromie s prácou – používajte vypínač

Je dôležité, aby ste mali jasné, čo práve robíte. Nie je dobré, ak počas práce prepínate svoju pozornosť medzi rôznymi úlohami.

  • Raz niečo treba pre manželku, potom chvíľu robíte, potom nakukne švagor. To vás zničí a nič nespravíte pri vysokom stupni vyčerpania.
  • Platí to však aj obrátene. Je veľmi zlým nápadom, ak na prechádzke s manželkou v lese budete telefonovať do práce a dojednávať sa o podrobnostiach.

Nechcem byť striktný. Tu a tam sa miešať dá, alebo aj musí. Ale nesmie to byť normálny stav. Je ideálne, ak presne viete povedať niečo v tomto zmysle:

  • Teraz mám „pracovnú dobu“ a pracujem.
  • Teraz mám „voľno“ a venujem sa rodine.

Takto keď to oddelíte, budete účinnejšie plniť ako pracovné zadania, tak strávite s rodinou čas kvalitnejšie. Zlé odpovede by potom mohli byť napríklad:

  • Mám pracovnú dobu ale vybavujem čosi pre svokru.
  • Teraz večeriame, ale ťukám SMS správu aby si klient vyzdvihol prácu.

Nemiešajte prácu, súkromie a odpočinok.

4. Ideálne je ak máte dve sady počítačovej techniky

Uff. Už počujem ako mi teraz vynadáte. Že to netreba. A dávam vám zapravdu. Naozaj vám stačí „jedna“ technika. Kým pracujete a ste efektívni, je to v poriadku. Zo skúseností ale viem, že:

Ak pracujete s jedným počítačom pre domácu zábavu aj v práci, ľahko miešate úlohy. Zo zvedavosti nakúkate, čo sa deje na „súkromnom“ majli, alebo na sociálnych sieťach. Kým vám to nevadí pri práci, je to praktické mať spolu. Ale ak vás to odvádza od plnenia úloh, je lepšie mať dva počítače. Alebo aspoň jeden s viacerými užívateľskými účtami – jedným na prácu a jedným na domáce veci.

Pre oddelenie počítačov hovorí aj to, že ostatní členovia domácnosti sa môžu dožadovať prístupu k počítaču. K tomu domácemu je to normálne. Ale pracovný počítač neodporúčam dávať „k dispozícii“. Deťom, ani manželke. Prečo? Neviete, čo presne sa tam bude diať.

Nie raz som chodil po známych zachraňovať nechtiac zmazané dáta a nechtiac zavírusované počítače. Stačí pár sekúnd nepozornosti.

Zaheslujte si domáci stroj aj pre prípad, že si idete spraviť kávičku. Už som zažil všeličo.

Ak sa v tom čase bude po stole potĺkať mačka, stačí aby labkou stlačila klávesu del. Niečo náhodne zmaže. Ak to nezbadáte hneď, neskôr to už nemusíte nikdy zachrániť.

Pod pojmom 2 počítačové sady môžete rozumieť aj dva telefóny. Po skončení pracovnej doby si vypnite pracovný a zapnite súkromný. Chvíľu vám niektorí za to budú nadávať. Nech! Zvyknú si.

5. Nie ste kŕmna hus ani domáci maznáčik

Vráťme sa ešte k pohybu ostatných členov, najmä v multigeneračnej domácnosti. Ak v dome žijete s rodičmi, môže sa stať, že sa nudia. Každú chvíľu vás budú chodiť vyrušovať. Pod rôznymi zámienkami. Často je to núkanie jedla, alebo pokusy o konverzáciu.

Taký človek pozerá televízor a zaujme ho nejaký bulvárny klep. Vy v tom čase riešite ťažkú úlohu. Horia vám termíny. Zrazu sa otvoria dvere a vaša matka začne zvestovať – predstavte si – že v istej nemeckej rodine žije spolu v jednej domácnosti mačka a myš a majú sa radi. Vidíte, že má chuť poklebetiť si. (Tá mama, nie mačka.) Ale vy nemôžete…

Nudiaci sa členovia domácnosti jednoducho vnímajú vašu prítomnosť doma ako stav „je k dispozícii“. Ako keby ste boli domáci maznáčik, s ktorým je možné kedykoľvek sa začať hrať. Niekedy je veľmi neľahké tieto veci vysvetliť. Sú z toho inak nedorozumenia.

Niekedy môže pomôcť ak na dvere umiestnite nápis nerušiť. Brutálne, ale účinné.

Žiaľ, sú ľudia, ktorým to nestčí. Potrebujú pozornosť. Ak sa jej ich nedostane, začnú vymýšľať stále vážnejšie zámienky, aby ste si ich všimli.

6. Ak ste úspešní, nenechajte sa zahltiť prácou

Ďalší problém pri práci z domu je to, ak začnete mať úspech. Potom sa na vás začína obracať stále viac zákazníkov. Vy pritom možno nemáte nejako prísne stanovené, že trebárs o štvrtej končíte. Ak to tak nemáte, ľahko sa stane, že začnete robiť dlhšie. Do šiestej, do ôsmej.

Toto riziko je vážne preto, že si nemusíte ľahko a rýchlo uvedomiť, že málo odpočívate. Najmä ak nemáte veľkú rodinu (alebo žijete sami!) nemáte nikoho, kto by vám povedal „prestaň už pracovať“.

Počítajte si preto aspoň zhruba pracovné hodiny a nechoďte príliš nad nejaké rozumné čísla.

A znova – nevravím, že to je nutné dodržať striktne. Ak je nejaký významný zákazník, ktorý potrebuje pomôcť, je jasné, že to spravíte. Pár dní, pár týždňov. Ale NIE VIAC! A nie často.

Inak hrozí, že sa vaše zamestnanie začne pomaly meniť na problém, ktorý sa prejaví aj na zhoršenom zdraví. A to nestojí za žiadne peniaze.

7. Prerušujte prácu pravidelným cvičením

Tento tip je mimoriadne dôležitý a zároveň aj značne nepopulárny. Priznávam, mne sa nedarí ho vždy plniť. Ale aspoň to skúste – práve ak pracujete zo svojho domu to môžete spraviť, pretože sa na vás nikto nedíva ako na debila, že sedíte na fitlopte a výkazy že čítate z tabletu a ťaháte pritom strečing.

Niektorým počítačovým programom si pripomínajte, že už prebehla asi tak hodina a pol. Alebo dve hodiny.

Následne vstaňte a aspoň 5 minút si zacvičte. Čokoľvek.

  • Vyjdite pár poschodí po schodoch a späť.
  • Spravte nejaké drepy.
  • Dvihnite nejaké činky, alebo potiahnite terabandové pásy.
  • Dobré je aj nejaké očné cvičenie, kedy preostrujete oči z bližšej na vzdialenejšiu vec.
  • Môžete doplniť krátky strečing a pitný režim.
  • Časť pracovnej doby seďte na fitlopte a nie v kresle.
  • Ak pri práci môžete stáť, pracujte tak, že striedate často polohy.

Týmto spôsobom si zaistíte, že nebudete pri sedavej práci doma veľmi priberať. Navyše tým aspoň trocha chránite aj chrbticu a oči. Nie je to pohodlné, viem. Ale dôležité. Aj keby ste po práci šli do telocvične na dve hodiny – čo je skvelý nápad – nenahradíte tým pravidelný krátky pohyb v práci.

Ono totiž sedieť dlhodobo pri počítači je značne nezdravá záležitosť. Fakt.

8. Nestrácajte kontakt s tímom, alebo dianím

Pokiaľ pracujete z domu a ste v zamestnaní, zrejme ste v nejakej forme kontaktu s tímom. Tam problém nie je.

Horšie je to u živnostníkov, ktorí sú takpovediac vlci – samotári. Ak máte malý sociálny kontakt, môže to neskôr privodiť rôzne problémy. Prinajmenej vám bude klesať pestrosť nápadov.

Túto skúsenosť tiež mám aj z vlastnej praxe – ak dlhšie nič s nikým nekonzultujem, je to spravidla vidieť. Preto je dobré zostať v kontakte s kolegami, alebo kamarátmi. To že pracujete z bytu je síce pohodlné, ale človek je tvor spoločenský. Na lepšiu inšpiráciu potrebujete pestrejšiu sociálnu interakciu.

Ak nemáte poruke nikoho, „konzultujte“ svoje problémy aspoň v diskusných fórach. A dajte si to pekne ako jednu z pracovných úloh.

9. Zákaz sociálnych sietí

Na sociálnych sieťach tak, ako ich dnes chápeme (Facebook) sa v podstatne nič dôležité zvyčajne nedeje. Majú obrovské množstvo používateľov a z toho vyplýva istá bulvarizácia. Ak ste na facebooku a máte na ňom zopár známych, denne je to aj niekoľko sto „správ“, ktoré by ste mali absorbovať. Samozrejme, Facebook filtruje mnoho z týchto „správ“. K vám preniknú zvyčajne tie, ktoré môžu byť niečím efektné, alebo zaujímavé. Facebook predsa chce, aby vás zaujal.

Ak vás ale klebetenie zaujme, vlastne strácate čas. Ak to robíte vo voľnom čase, je to vaša vec. Ale v čase určenom pre prácu si jednoducho sociálne siete zakážte. Striktne.

Tip: ak chcete počúvať cvrkot, používajte radšej Twitter. Sledujte výhradne ľudí, ktorí sa venujú vašej profesii. Získate dobrý prehľad čo sa deje a nie je tam toľko balastu. Aj iné sociálne siete sa dajú síce filtrovať, ale nie som si istý, či potrebujete odsávať pozornosť pohľadmi na psov z útulkov a pozvánkami na hranie hier.

Viem, namietnete možno, že tieto služby využívate na marketing a komunikáciu s klientmi. Ruku na srdce. Naozaj? Ak naozaj, potom je to OK, a je to váš pracovný nástroj. Skôr však si skúste spraviť kalkuláciu ROI. Teda kalkuláciu návratnosti investície. Stojí vám ten čas, ktorý pumpujete do sociálnej siete za to? Veľmi často totiž zistíte, že nie. Sú segmenty, kde sociálne siete slúžia skvele a ešte sa dá aj zarobiť. No je väčšia časť podnikania, kde tieto pokusy akurát odsávajú energiu a čas.

Zvážte, kde sa vám oplatí budovať obsah. Či pridávať obsah na vlastnú webstránku, alebo pre svojich klientov, alebo podporíte sociálnu sieť, ktorá na tom vie zarobiť a vaše príspevky možno skrýva pred 90% vašich priateľov? (To totiž trebárs Facebook robí.)

10. Kontrola produktivity práce z domu

Možno vám príde vhod aj tip, že môžete kontrolovať samých seba. Počas práce na počítači môžete nechať zapnutý program, ktorý trvale monitoruje vašu činnosť. Neskôr si môžete dať zrátať, koľko času ste sa venovali akej činnosti.

V článku o tom kam sa stráca čas som už dávnejšie popisoval programy, ktorými môžete pomerne presne zistiť, čo sa dialo. Môžete byť vďaka tomu prekvapení, ako veľa času zaberú činnosti, ktoré často vykonávame s pocitom, že to je len „momentík“.

Keď som tieto programy nasadil, zistil som, že napísanie jedného e-mailu zaberie bežne aj 10 minút. Často sa so mnou ľudia radia o rôznych problémoch. Zistil som, že to zaberie aj niekoľko hodín denne. To by samo o sebe neprekážalo, robil som to rád. Ale keďže ide o prácu, ktorú som poskytoval zadarmo, zrušil som túto radovánku. O efektívnom spracovaní e-majlovej komunikácie som už písal. Teraz síce tiež odpovedám aj cudzím ľuďom, ale oveľa stručnejšie. Predsa len, v potravinách u nás mi ešte stále nechcú darovať chlieb ani po predložení dôkazu, že som dobre a zadarmo poradil dvom ľuďom za hodinu.

Najnepríjemnejšie sú asi rôzne on-line rozhovorové a telefonické nástroje. Ostatní sa v zamestnaní často nudia a tak volajú a vypisujú. Niekedy to nemá konca kraja a práve monitoring využitia času pri počítači vás môže upozorniť, kde časom plytváte neefektívne.

11. Minútka

Predposledný tip je využívanie takého toho vajíčka, alebo čajníčka, ktorý možno máte v kuchyni.

Používa sa pri varení knedle. Alebo na pripomenutie iného termínu. Je jedno, či použijete mechanický pripomínač, alebo mobil, alebo počítačové pripomínatko. Vychádza to z techniky ktorá je poctivejšie popísaná tu a môžete ju využiť.

Hodí sa, ak máte rozličné úlohy. Chcete napríklad niečo napísať, niečo nakresliť a niečo upratať. Tak si natiahnete budíček a robíte prvú z činností. Najlepšie tú najmenej príjemnú. Keď zazvoní, dajte si pauzu, trocha sa pretiahnite. Následne natiahnite znova budíček a znova pracujte na ďalšej úlohe.

Viem, človek má chuť veci dokončiť. Píšete článok a pred koncom zazvoní budík. Dopíšte, kým máte niť, ale potom poslúchnite a robte niečo iné.

Prečo? Pretože ak túto taktiku nepoužívate, často vás zadusí prokrastinácia. Ak máme veľa úloh, prekladáme veci z kopy na kopu a nakoniec nič nespravíme. Preto je lepšie začať čokoľvek, ale začať! Ak denne budete, napríklad, písať 15 minút namiesto správ, za rok môžete mať knihu. Ono sa to nezdá, ale aj v pomerne krátkych časových porciách sa dá spraviť nečakane veľa práce.

Navyše striedanie druhu a témy práce je výhodné. Netrpíte stereotypom. Ideálne, ak striedate práce tak, že pri jednej stojíte, pri inej sedíte a podobne.

12. Investujte do poriadnej techniky, sedenia, státia a zálohovania

Ak vám zamestnávateľ neposkytol potrebné vybavenie, je to mrzuté. Ale určite vám odporúčam niekoľko vecí:

  • Zaistite, aby ste mali prvotriedne osvetlenie na pracovisku. Mne sa veľmi osvedčili svietidlá simulujúce denné svetlo. Do bežných objímok stačí vložiť niektoré lepšie trubice, napríklad MASTER TL-D 90 Graphica. Znížia vašu únavu. Ak pracujete s farbou, tak sa bez normálneho svetla nepohnete.
  • Zaistite si, aby ste pri práci mali optimálnu polohu. Ideálne, ak môžete pri práci striedať státie a sedenie. Písal som o tom pred časom.
  • Používajte primerane výkonný počítač. Ak treba, tak počítače. Podľa charakteru práce používajte radšej niekoľko monitorov. Málo výjkonný počítač vás len oberá o čas a o nervy.
  • Ak to potrebujete ku práci, používajte aj tablet. Niektoré podklady sa dajú doštudovať na ňom a aspoň pritom nemusíte sedieť.
  • Nájdite spôsob, ako všetky dáta ktoré máte budete zálohovať. Použite vhodné šifrovanie, napríklad program TrueCrypt. Ak totiž máte zákazníkov, často máte prístup aj k citlivým údajom tretích strán. Nemôžete riskovať že sa niečo stane.
  • Nuž a mimochodom – máte poriadnu stoličku? Alebo kreslo. Videl som v nejednej rodine pracovať ľudí na notebooku z gauča. Predklon a počítač na konferenčnom stolíku 20 centimetrov nad zemou. Alebo počítač v lone. To sa dá, ak máte odpovedať na jeden e-mail. Ale pracovať v takej polohe dlhodobo je extrémne nezdravé.

Záver

Možno vám niektoré z týchto tipov prišli vhod. Pracovať doma považujem za veľmi príjemné. Ak dokážete udržať pracovnú produktivitu, úspora je veľká.

  • Vy pracujete v pohodlí a zamestnávateľ nemusí pre vás platiť kanceláriu.
  • Vy ušetríte čas na cesty do práce a zamestnávateľ nemusí riešiť trebárs konflikty na pracovisku. Proste dostane výsledky…

Ak máte možnosť týmto spôsobom pracovať, určite si to aspoň skúste. Podľa mňa to stojí za to.

Komentáre k článku: 12 tipov pre špičkový výkon pri práci z domu

  1. Alena 5. februára 2014

    Dobrý článok. Ludia sú zaujímavý. Je to psychológia. Keď majú oddychovať tak sa nudia a chcú pracovať. Keď majú pracovať tak sa chcú zabávať. Je dobré keď majú nejaký systém. Ludia chcú najviac to čo nemajú všeliake produkty, potom sú rozmaznaný. Potom chcú niečo iné. Cvičenie je dobré.

  2. Alena 7. februára 2014

    Chápem prečo Vám viacej vyhovuje podnikanie než zamestnanie. Tiež by sa dalo povedať že v práci je tých drbov omnoho viac ako doma. Ludia viacej klebetia o celebritách a kolegoch, pritom sa vedia sústrediť na prácu. Zrejme tá práca nie je taká zaujímavá. Pri podnikaní nie je čas na drby, je to zaujmavejšie. Je dobré keď je práca ako hobbym môže sa zlepšovať.

  3. Mišo 8. februára 2014

    Dobrý článok a hlavne pravdivý.Pôvodne som si len chcel zistiť informáciu,ktorú som včera nestihol.Pritom som sa dostal na tieto stránky a strávil 1,5 hod. čítaním článkov,takže práca mi „stála“.Ale aspoň som sa dozvedel pár zaujímavých vecí,preto ĎAKUJEM autorovi a nech sa Ti darí.Majte sa,idem makať

  4. Miro Veselý 8. februára 2014

    Mišo ďakujem za milé slová aj keď mi je ľúto, že stránka prispela k prokrastinácii :-)))

  5. Marian Kohn 13. mája 2014

    Ste skvely a Vase clanky mi dali viac ako vsetci motivatori dokopy. :-)

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Meno alebo prezývka
Email (nezobrazí sa)