4 možnosti vašej účasti v MLM

Princíp tohto podnikania funguje tak, že môžete zaujať v zásade 4 rozličné pozície. Presnejšie jednu z nich, alebo niekoľko.

  1. Nezáujem. Možno vás biznis alebo produkty nezaujmú. Nevenujte tomu ďalej pozornosť.
  2. Zákazník. Ak sa vám produkty páčia a osvedčia, môžete ich kupovať od niektorého predajcu za maloobchodnú cenu.  Žiadne záväzky, žiadne povinnosti, žiadne podnikanie, školenia ani stretnutia. Bodka.
  3. Predajca. Môžete sa registrovať ako takzvaný vlastník podnikania. Môžete si kupovať produkty za veľkoobchodnú cenu, teda asi o 15 až 30% nižšiu, než bežní zákazníci. (Teda predávate ich len sami sebe.) Ak tu a tam niečo predáte napríklad aj susedovi, či ľuďom zo svojho okolia, môžete na tom zarobiť. Ak viete produkty prezentovať a baví vás to, tak už aj v takejto pozícii si môžete pri malej časovej investícii privyrobiť celkom zaujímavé . Vaše riziko je minimálne – ak by niektorý zákazník nebol spokojný, aj rozpoužívaný výrobok môže jednoducho vrátiť a dostane späť peniaze. V bežnom predaji sa také podmienky nevidia – viete si predstaviť, že po týždni používania zubnej pasty ju pôjdete vrátiť do drogérie, že sa vám nepáči? A pár takýchto reklamácií vášmu biznisu v MLM predaji len pomôže. Vytvorí vám to meno korektného a zaujímavého obchodného partnera o akom si vaši známi budú rozprávať s uznaním. A odvážnejšie objednávať ďalšie produkty. Je dosť ľudí, ktorí si takýmto priamym predajom popri zamestnaní za pár večerov v mesiaci zarobia oveľa viac, ako dostávajú vo svojom „hlavnom“ zamestnaní.
  4. Budovateľ siete. Tu už začínate hľadať ľudí, ktorí by tiež mali záujem o rovnakú obchodnú príležitosť, v akej práve ste. Ak máte spokojného zákazníka, ktorý si produkty kupuje, môžete mu navrhnúť, aby sa aj on zaregistroval a stal sa aktívnym predajcom. Tu už je prakticky nutné, aby ste sa napojili na vzdelávací program, aby ste dokázali presvedčivo prezentovať nielen produkty, ale aj výhody členstva. Aby ste vedeli ako sa buduje sieť. Časom sa asi presuniete do pozície budovateľ budovateľov siete. Znie to asi dosť nezvyklo, ale toto je najzaujímavejšia časť obchodnej príležitosti MLM. Môžete sa zamerať na to, že budete vychovávať ľudí, ktorí budú učiť ďalších ľudí ako sa robí tento biznis. Pomáhate vlastne skupine niekoľkých ľudí vzdelať sa. Začína tak vznikať skupina, ktorá okrem toho, že predáva výrobky, zároveň aktívne vyhľadáva ďalších záujemcov o predaj. Tento druh práce už vyžaduje väčšiu časovú investíciu. Pomáhate ľuďom vo svojej skupine rozvíjať sa, stávate sa líder. To vyžaduje aj od vás, aby ste boli napojení na vzdelávací systém. No ak budete úspešní, po zhruba roku až dvoch práce dosiahnete z tohto biznisu príjem značne prevyšujúci priemerné mzdy. Mimochodom tej práce zas nie je až tak veľa – dá sa zvládnuť aj popri zamestnaní.

Žiaľ, dostať sa v MLM biznise na vyššiu príjmovú úroveň to sa nepodarí každému. Poznám viacero ľudí, čo „naleteli“ – tak to nazývajú. Obchodnú príležitosť pochopili. No nebavilo ich furt chodiť na rôzne semináre, počúvať CD, čítať knihy. Pokúsili sa rýchlo obtelefonovať všetkých známych, či by nechceli kúpiť prací prášok, zubnú pastu či hrnce. Nikto nechcel. A tak im ostal iba zmiešaný pocit, že MLM aj tak nefunguje.

Ľudia často chcú robiť niečo, ale neskúmajú, či to vedia robiť.

Napríklad chcú predávať, ale nevedia, že nevedia predávať. Skúsia to, neuspejú. Ale neuvažujú o možnosti, že chyba je v nich. V ich neznalosti, neskúsenosti. Predpokladajú, že chybný je obchodný model MLM, že zlý je možno produkt, ktorý ponúkali. Alebo je zlá celá ponuka tých hnusných podvodníkov, ktorí vylákali ešte aj 9 euro zápisné… A vláda, ktorá dovolí tento marazmus. A… A… A všetci sú zlí, len Chrobák truhlík všetko vie. Poraďte sa s ním.

V našich končinách je ešte jedno špecifikum – odmietanie franšíz. Franšízou sa v podnikaní rozumie licencia na podnikanie. Najznámejším príkladom franšízy je McDonald's. Majú vypracovaný presný systém, čo musíte urobiť, aby ste otvorili úspešnú pobočku. Vy za to zaplatíte a dostanete licenciu. Splníte pokyny z „návodu“ a podnikáte. V návode sú presné kroky, čo treba spraviť, aby vaša pobočka bola rovnako úspešná ako tie v New Yorku, či kdekoľvek inde.

MLM biznis je niečo ako franšíza. Kúpite si licenciu s presným návodom, ako máte budovať sieť. Ak ho dodržíte dosiahnete vopred predvídateľné výsledky. Teda zisk a vzťahy.

A teraz sa vrátim k tvrdeniu z úvodu – ľudia často franšízu odmietajú.

Príklad: Firma má vypracovaný overený popis práce. Náš novopečený podnikateľ sa na tento model pozrie a povie si „to určite nebude fungovať“. Navrhne si vlastný model predaja a o pár týždňov zistí, že to naozaj nefunguje. Čo spraví? Označí MLM biznis za podvod a viac to neskúsi. Nie je ľahké vymyslieť účinný obchodný systém. MLM firmy ho majú. Stačí ho použiť. Ak ho zmeníte, zmenia sa aj vaše výsledky. Žiaľ, väčšinou k horšiemu.

Je pravda, že franšíza vám nedáva do rúk žiadnu tvorivosť. Ale na rovinu – viete vytovoriť dobrý obchodný systém? Potom sa nemusíte trápiť s MLM. Založte vlastnú firmu a prosperujte na vlastnom systéme. Ak ale dobrý obchodný systém neviete vytvoriť, prevezmite franšízu – hotový, desaťročiami overený obchodný model. Nepokúšajte sa ho vylepšovať, či zmeniť. Neuspejete! Proste ho využite.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: