12 tipov ako zladiť kariéru a voľný čas

Aj vo vašej firme už nastavili ten skvelý trend, že už ani ochorieť sa nesmie? Máte vy, alebo váš šéf pocit že ste nenahraditeľní? Je pre vás kariéra dôležitou oblasťou života? Potom vítajte na ceste ku vážnym životným problémom. Smerujete totiž k stavu, kedy budete mať viac . Bude však vhodné spísať si závet. Aby ste určili, kto si tie dukáty potom užije.

Výrazný pracovný zhon a nenahraditeľnosť je totiž zvyčajne zbytočný. Je skôr odrazom zlej organizácie práce, nekvalifikovaného personálu, alebo nedostatku ľudí. No nie je to vaša chyba. Ak nemusíte, nezúčastňujte sa takej práce, kde sa nedá normálne dýchať. Zdravotné následky stresu a frustrácie sú totiž veľmi nepríjemné. Prichádzajú plazivo a nenápadne. Človek trápený stresom rýchlejšie starne. Teraz nemyslím len vzhľad. Ale aj telesné funkcie a celkovú výkonnosť. Predčasne sa ozvú rôzne choroby, najčastejšie srdcovocievne a onkologické.

Spomínam si, ako mi raz ponúkali miesto šéfredaktora jedného periodika. Platové podmienky boli príťažlivé. Nie že by mi ponuka bola vyrazila dych (človek by čakal viac), ale aj tak by to bol fajn . Zároveň s tým ma však upozornili, že súčasťou pracovných povinností je zaistiť chod redakcie. Ako? Prísť prvý a zvyčajne sa robí do desiatej večer. Pred uzávierkou čísla pár dní aj cez noc. Ďakujem pekne. Nevzal som to. Spravil by som si síce „meno“ a napchal bankový účet. Ale kde by zostal život?

Takéto uvažovanie nie je vždy ľahké. Najmä ak človek potrebuje súrnejšie. Rôzne rýchle pôžičky potom môžu byť riešením, ktoré pomôže. Ale môže aj ohroziť. To sa v rodine stáva často. Stačí spraviť pár chybných rozhodnutí. Pár takých ľudí poznám. Na celkom slušných manažérskych pozíciách sa dajú robiť zaujímavé rozhodnutia. Kúpia si dom na hypotéku a každý má svoje auto na lízing. V čase kým je práca je to bez problémov. No stačí, že v roku 2008 začala kríza a nastala zmena. Tí čo majú sa musia často viac snažiť. Pritom ledva zvládnu splatiť záväzky.

To je len jeden z príkladov, ako sa môže zmeniť situácia. To potom vyvolá tlak na zamestnanca, ktorý nadobudne pocit, že musí pracovať tak, ako zamestnávateľ píska. Odrazu sa robí celý deň. 10 hodín je normálny pracovný čas a po príchode domov ešte musí byť na linke, keby mu niekto volal. To je celkom jasne nezvládnutý manažment toho, čo sa volá work-life balance. Teda zladenie práce a života.

Prečítajte si preto teraz 5 zásad, ako lepšie zvládnuť vyváženie kariéry / rodiny/ voľného času a odpočinku.

1. Určite si ciele v práci aj v osobnom živote

Je pravdepodobné, že váš zamestnávateľ má jasné ciele, aké chce dosiahnuť. V zamestnaní teda máte nastavené, aké ciele máte splniť. Väčšinou ľudia práve tu skončia s plánovaním. Všetko ostatné sa dostane do režimu „uvidí sa“, alebo „ak zvýši čas“. To je veľmi zlý nápad.

Prídete totiž potom domov a zavolá vám známy, že niečo potrebuje. Idete a to na úkor svojho voľného času, alebo času určeného pre rodinu.

Plánovanie voľného času, alebo času určeného na rodinu je preto rovnako dôležité, ako plánovanie pracovných povinností.

2. Vyškrtnite činnosti, ktoré smerujú inde, než chcete ísť

Spravte si rýchly prehľad toho, čomu sa cez deň venujete. Možno objavíte, že sú ľudia, ktorí vás tlačia ísť iným smerom, než ste plánovali. V práci je to na šľaktrafenie, pretože často sa tomu nedá vyhnúť. (Iba výpoveďou….) V domácich podmienkach je to často tiež zlé. Stačí

  • príbuzný alebo príbuzná, ktorí si robia nárok na to rozhodovať o tom, čo máte robiť
  • rozmaznaný pes, ktorý riadi procesy v byte
  • zlá poloha bydliska a práce, takže veľa hodín denne miniete v aute

Hľadajte takéto problémové miesta a upravte ich. Nepodliehajte tlaku vydierania, manipulácie. „Malo by sa“ neznamená „musíme“. Ak nepodľahnete manipulátorom, budete zlí – v ich očiach. Ale vám sa riadne uľaví.

3. Zoznámte sa s pracovnou zmluvou a neplňte povinnosti za iných

Pokiaľ trčíte v práci viac, než treba, občas si pozrite, čo presne máte spísané v pracovnej zmluve. Často sa stane, že schopný človek zaskakuje za kolegov, hasí požiare, rieši problémy. Nemá to v popise práce, ale všetci sa naň začnú spoliehať. Pozor na to, aby ste nerobili prácu za troch špičkových manažérov a nebrali plat za jedného podriadeného!

Často ľudia majú strach pracovať menej, alebo robiť „len“ svoju prácu. Boja sa, že ich vyhodia. Myslite aj na to že ak ste schopní, tak ak vás vykopnú z firmy kde vás nedocenili, v inej môžete uspieť lepšie. Najmä ak máte tú vzácnu vlastnosť riešiť problémy, hasiť požiare a dosahovať výsledky.

4. Voľný čas si plánujte vopred

Tento dobrý trik môžete použiť napríklad ak si chcete do života zaradiť šport. Väčšinou na to nie je čas. (Viem väčšina z väčšiny je to výhovorka.) Raz práca, inokedy svokra, ale nedá sa. Jednoducho plánujte si svoj voľný čas v kalendári. Musí mať pre vás rovnakú „váhu“, ako naplánované obchodné rokovanie.

Možno máte raz za mesiac dôležitý míting v práci. Šli by ste namiesto toho na ryby, keby vás zavolal sused? To vám ani nenapadne. Ani jemu. Rovnakú váhu teda priraďte voľnému času. Ak si naplánujete 3 krát do týždňa 3 hodiny na tréning pre zdravie (aj s cestou je to reálne číslo) tak to dodržte. Keby niekto od vás niečo potreboval, tak v tom čase jednoducho nemôžete rovnako, ako keby ste mali schôdzku s dôležitým klientom. To by ste tiež „nemali čas“.

My totiž nemáme voľný, alebo obsadený čas. Človek má len životný čas. Sám rozhoduje kedy kam a prečo pôjde. Ak niečo robíte,

  • asi to pre vás je dôležité
  • alebo vás k tomu niekto, alebo niečo prinútilo
  • alebo vás to „len“ baví

Preto si plánujte najmä ten voľný čas, o ktorý vás zvyčajne niekto chce pripraviť. A potom nepopustite!

5. Pracujte na tom, v čom sa vyznáte

V práci vzniká často problém, ak musíte zaskakovať za druhých a robiť prácu, ktorá vám nesedí. Potom ste oveľa menej výkonní. Zároveň ste viac otrávení, pretože taká „kariéra“ vás nebaví.

Nenechajte sa stresovať. Ak vás nútia robiť niečo čo vám nejde, máte možnosť buď si to rýchlo doštudovať a osvojiť, alebo také zadania odmietnuť.

6. Nenechajte sa vyrušovať

Častým zdrojom problémov v práci je vyrušovanie. Ak sa s vami každú chvíľu niekto radí, možno vám to imponuje. Ale brzdí vás to. Možno práve preto potom musíte zostať dlhšie, aby ste zvládli svoje úlohy. V takej situácii sa poraďte s nadriadenými. Ak totiž naozaj za vami chodia ľudia pre radu (teda nie klebetiť), ste nezvyčajne cenný zamestnanec! Ľudia, ktorí vedia riešiť problémy (radiť) sú vzácni a najlepšie platení.

Je možné, že máte talent a viete pomáhať druhým. Potom si z toho po porade s vedením spravte svoju hlavnú náplň práce. Aby ste sa nemuseli stále vracať k práci, ktorú by zvládol aj niekto, kto nemá vaše schopnosti.

7. Začnite používať slovo nie

Odmietnuť niekoho alebo odmietnuť niečo je často nepríjemné. To, že je to nepríjemné je často aj trocha manipulácia zo strany toho, čo od nás niečo chce. Kto už by rád druhým kazil radosť? Niektorí ľudia však tento fakt využívajú pre svoje záujmy. Vedia, ako nepríjemné je nám hovoriť nie. Preto skúšajú, čo všetko si môžu dovoliť.

Ak si nedáte pozor, budete druhým robiť rôzne láskavosti. Je to fajn a je to od vás pekné. Od istej chvíle to ale vám môže začať robiť problémy. Potom je potrebné začať hovoriť nie.

„Nie“ môže mať aj menej tvrdú formu. Spravte si, napríklad, poradovník. Ak vás niekto požiada o láskavosť povedzte, že to môžete riešiť až… A pozrite si do diára. Napozajtra podvečer. Uvidíte, ako veľa vecí vám odpadne. Mnoho zbytočných úloh je totiž typu buď teraz, alebo nič. A keď nič tak sa často nič nestane. Tak načo sa trápiť?

Najmä nemajte ten zlý pocit, že by ste mali pomôcť. V prvom rade si zaistite svoj život. Keď to bude, potom môžete začať pomáhať aj iným. Ale s mierou.

Tip: v elektronickej komunikácii vám neuveriteľne pomôže ak budete všetku komunikáciu riešiť s miernym omeškaním. Sú na to dokonca aj nástroje. Odpoviete síce na e-mail hneď, ale systém to automaticky uloží a v skutočnosti to pošle až o niekoľko hodín neskôr. Trebárs až o 24 hodín. Len takáto jednoduchá maličkosť vám zruší 80% neproduktívnej komunikácie. Vyskúšaná vec… Na „druhej strane“ totiž často sedí grafoman, ktorý si chce „pokecať“ písomne. To si potom pingáte každých pár minút majl a do nemoty.

Tip2: Úplne vypnite všetky on-line komunikátory ako je Skype, či rôzne chatovacie služby. Vyžadujú vašu okamžitú reakciu a pozornosť. To veľmi brzdí. Pritom sú zvyčajne vysoko neproduktívne – sedíte a čakáte (!) kým niekto na druhej strane vyťuká niečo, čo vám chce napísať.

8. Chráňte si svoj súkromný čas

Je vhodné, ak si svoje súkromie celkom oddelíte od kariéry. Stačí na to často len taká maličkosť, že budete používať iný telefón v súkromí a iný doma.

Viem, existujú klienti, ktorí majú pocit, že ste tu pre nich a zavolajú vám s prehľadom aj v nedeľu popoludní. No takýmto spôsobom si rozvrátite svoj život. Ak máte pracovať v nedeľu, čo tak zavolať v stredu do práce, že si beriete voľno namiesto nedele? To by si trúfol málokto.

Voľný čas potrebujete na regeneráciu. Je to dôležité nielen pre vaše zdravie, ale aj pre rodinu.

Nehovorím, že ak zamestnávateľ potrebuje, že nemáte pomôcť cezčasom, alebo cez víkend. Občas. Prečo nie? Dohliadnite však na to, že aj zamestnávateľ vám potom inokedy pridá nejaké voľno, trebárs dňom voľna vám príjemne predĺži víkend. V tom prípade je veľmi dobrým nápadom ak si takto dynamicky navzájom pomôžete.

Väčšinou sa však očakáva dynamika a flexibilita od zamestnancov, ale zamestnávateľ nič. Dá lakomý dukát navyše a nabudúce bude chcieť ešte viac.

9. Spravte si denný zápis produktov

Ak začnete mať pocit, že nič nestíhate a voľno nemáte, spravte si zápis, čo presne vyprodukujete za deň. Trebárs nech vám mobil pípne raz za pol hodinu a vždy si zapíšte čo práve teraz robíte + čo už máte vyprodukované od posledného zápisu.

Tak sa večer lepšie zorientujete. Zvyčajne tak odhalíte, že ste v chaotickom a neusporiadanom režime viac menej zabili deň. Nervák a nič z toho. Potom máte aspoň motív, aby ste si premysleli čo vlastne máte v práci robiť. Pretože väčšinou ste platení za produkciu nejakého výstupu. Tým výstupom ale nie je chaos.

10. Nedovoľte aby vám technika riadila život

Dnešné možnosti sú skvelé. Opatrne však s využívaním služieb, ktoré odsávajú vašu pozornosť. Chcete ten správny nervák, kedy budete celý deň makať a nič nespravíte? Stačí

  • aby vám každých pár minút niekto cinkol na mobil
  • každú chvíľu pípla SMS
  • podchvíľou zabzučala notifikácia o bankovom prevode
  • tu a tam brnkla nová správa z Facebooku

Ak si takéto impulzy pustíte do života, budú na vás útočiť v nepravidelných intervaloch, trvalo budete rozptýlení. Nič nespravíte, pretože hlavou ste inde, aj keď možno nejdete hneď pozrieť čo kto píše. Ale držíte to kdesi, že sa treba pozrieť.

Jednoducho: vypnite notifikácie. Ak nie ste platení za to, že ste stále on-line, tak nebuďte.

11. Poznajte a rešpektujte svoje limity

Pracovný chaos často vzniká aj z toho, že človek neodhadne, čo reálne zvládne. Iste to súvisí aj s množstvom požiadaviek. Potom máme tendenciu sľúbiť viac, než sa dá stihnúť. Alebo sľúbime termín, ktorý by platil len v prípade, že sa nič nestane. Ale ono sa stane. Vždy. Raz nás zabrzdí zápcha, inokedy blbne počítač…

Pred rokmi som sa venoval správe počítačov. Aj keď nainštalovanie a základné nastavenie bežného počítača je pomerne jednoduchá a rýchla práca, je tu jeden problém – prekážky. Každý počítač je iný. Vždy sa niečo niekde zasekne, niečo nejde tak ako by malo. Z hodinovej práce tak automaticky vznikne dvoj až trojhodinová aféra. K ďalšiemu zákazníkovi idete s riadnym sklzom a uňho to bude rovnaké. Preto je lepšie vopred počítať s tým, že asi budú problémy. Aj preto som tú prácu prestal robiť – nebavilo ma stále klientom vysvetľovať, ako sa niečo nedá. A nie – nedá sa z dvoch pokazených starých počítačov zadarmo spraviť jeden mimoriadne rýchly a spoľahlivý.

12. Ak máte problém to dodržať, skočte na cintorín

Pre tých, ktorí máte (máme) pocit nenahraditeľnosti mám niekoľko surových tipov. Možno postačí, ak si ich len predstavíte. Ale ak to nestačí, tak si to skúste naživo.

  • Skočte sa pozrieť do niektorej nemocnice alebo na polikliniku. Kardiológia, trebárs. Sadnite si tam, akože čakáte. Uvidíte, koľko ľudí tam trávi svoj čas. Verte tomu, že keby mohli, radi by radšej boli v práci. Všimnite si, ako veľa z nich je obéznych. Nie je to náhoda. Je to dôsledok životného štýlu a vy tak nežite.
  • Všimnite si cintoríny. Leží tam veľmi veľa schopných a nenahraditeľných ľudí. Ak podceníte životosprávu a work-life balance, máte problém. Môžete umrieť oveľa skôr, než by ste museli. Boli by ste prekvapení, ako rýchlo sa vaše nenahraditeľné pracovné miesto obsadí a všetci zabudnú! Len vy celkom zbytočne prídete o nejakých tých 20 rokov života. Stojí vám tak krátka kariéra za to?
  • Keby vám to naozaj nestačilo, tak skočte do lekárne. Kúpte si preháňadlo a užite ho pred dôležitým pracovným dňom. Uvidíte, ako smiešne málo stačí na to, aby ste MOHLI opustiť pracovisko, poradu, či rokovanie. Stačí, že vám treba kakať… Vnímajte telo ako vyšší princíp, než svojho šéfa zo zamestnania.

Zamestnanie nie je to najdôležitejšie, čo musíte v živote strážiť. Možno si myslíte, že zamestnanie potrebujete, lebo vás živí. To ale nie je pravda! Vás živí vaše zdravie, vaše telo a váš mozog. Ak tieto tri vecičky budú v poriadku, môžete sa zamestnať a pre niekoho pracovať. Alebo môžete podnikať. Alebo môžete začať mať pocit, že ste nenahraditeľní. Keď potom to zdravie stratíte, stanete sa nahraditeľní.

Stačí málo. Malá porucha zdravia a s vašou prácou a nenahraditeľnosťou je koniec. Myslite na to. Strážte si svoj voľný čas. Žite v pohode. Chránite tým svoje zdravie.

Komentáre k článku: 12 tipov ako zladiť kariéru a voľný čas

  1. janka 6. decembra 2013

    wau… a au…
    trošku som sa našla skoro vo všetkých bodoch – super, že ponúkaš aj manuály na opravu – niekde v hĺbke duše a z mojich doterajších skúseností viem, že máš pravdu…
    …ukladám si článok ako povinné „čítanie“ – asi si začnem odškrtávať jednotlivé body – ak by sa podaril aspoň jeden cieľ za týždeň, mám celý kvartál čo „robiť“… :)
    Ahoj, nech sa Ti aj ďalej darí… J.

  2. Miro Veselý 6. decembra 2013

    janka ďakujem. žiaľ dnes je asi taký trend že sa naliehavé veci stávajú zdanlivo aj dôležitými a dôležité to vytlačí kamsi preč…

  3. MisterP 8. decembra 2013

    Máš odo mňa jedničku s hviezdičkou za tento článok, ktorý mi otvoril opäť oči… Napíšem sem svoju vlastnú skúsenosť:
    Od detstva som chorľavý, mám bronchiálnu astmu a alergie na roztoče, pele, prach atď… V detstve som bol veľmi často chorý a ešte častejšie som bol v nemocnici. Ako malý som to ťažko znášal, veď vieš aké sú deti závislé na rodičoch. Počas ZŠ ročníky 5-9 som si to zase užíval, s radosťou som chodil na PN-ky aby som sa mohol flákať :-) Ako som „dospieval“, tak som prestal robiť blbosti a tak ďalej. Počas SŠ som sa poctivo učil, bola zo mňa „bifla“, takže počas štyroch rokov čo som bol viackrát chorý, ani raz som nešiel na PN-ku, namiesto toho som žral voľne predajné lieky atď. Výsledok? Mesiac a pol pred stužkovou slávnosťou som ochorel, začal som kašlať.. Lekárka nevedela prísť na to čo je so mnou, nevládal som, prešiel som pár metrov a bol som udýchaný. Mesiac som bol doma, neskôr som už nemal ani hlas. Celý deň som mal horúčky až do 40 stupňov, na večer to išlo dole, iróniou bolo to, že kým som mal tie vysoké teploty, tak som sa absolútne necítil chorý, akonáhle to začalo klesať, tak som začal slabnúť atď. Až rentgen pľúc odhalil, že mám niečo s pľúcami – samé fľaky tam boli. Mal som zničené pľúca z nevyležaných chorôb… Dali mi potom nato silnejšie antibiotiká a konečne som sa z toho dostal (bol to liek Sumamed). Dodnes si pamätám, ako som ešte počas stužkovej furt pokašľával – akurát nedávno sme s priateľkou pozerali dvd zo stužkovej – na záberoch vždy kašľem… Nasledovalo obdobie kedy som bol zamestnaný v jednej SBS-ske rok a pol. Vždy keď som bol chorý, tak som chodil do roboty, bál som sa, že o ňu prídem, lebo šéf nemal rád ľudí čo chodia na PN-ky. Takže, či bol vonku sneh, dážď, proste som bol v práci. Potom v ďalšej robote som v tomto trende pokračoval ďalej, až kým som kvôli nepreležaným chorobám dostal zápal hrdla či hrtana a rozšírilo sa to na moje ucho. Vtedy som si povedal dosť a odvtedy keď som chorý, idem rovno k lekárovi a na PN-ku. Pamätám, sa na rok 2011, ten som si užil, 3x som bol PN, a to som sa 3x dva týždne hral na xboxe :-D, ale aspoň som ležal a liečil sa :-p Tento rok v novej robote som opäť podľahol trendu – nesmieš ochorieť a v októbri som nevyležal ďalšie prechladnutie a tri týždne som chodil do roboty chorý – akože už som sa necítil chorý, ale v kuse som kašľal.. Asi tak od polovičky novembra ma začalo bolieť pod pravou lopatkou, akoby ma niekto ihlou pichal – viackrát za deň (asi tak 5x za hodinu), bol som s tým za lekárom – možno nerv, alebo zápal, dostal som na to 2 druhy liekov, mám to vybrať a keď sa to nenapraví, tak sa mám ukázať na kontrolu (tá kontrola bude zajtra). Teraz ma to už neboli tak často za deň, už iba tak do 5x, ale zase cítim iný druh bolesti – silné pálenie v tom istom mieste. Rozmýšľam, či to nemám z toho, že som v októbri nešiel radšej na PN-ku a neliečil sa poriadne. A aby toho nebolo málo, tak od piatku večera ma bolí hrdlo, dnes ráno som ledva prehĺtal, takže zajtra pekne pôjdem za svojou lekárkou a hurá na PN-ku, aspoň sa dám do poriadku a budem oddychovať.
    K tej obezite – potvrdzujem, vďaka zhonu v práci a nedostatku času na seba sa mi podarilo pribrať na 100kg – opakovane až 3x, ale vďaka tvojej stránke http://www.chudnutie-ako.sk, sa mi to podarilo dať dole. Aktuálne sa moja váha pohybuje medzi 78-80kg a už takmer rok som zástancom zdravého životného štýlu. Takže veľká vďaka smeruje k tebe.
    Ešte by som sa mohol vyjadriť aj k ostatným bodom tohto článku, ale to už by bolo aj na samostatný článok, aj tak som sa už dosť rozpísal :-D, snáď to nevadí ;-)

  4. Miro Veselý 8. decembra 2013

    Ďakujem za milé slová a zaujímavý komentár. Držím palce!

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: