Ako motivovať kolegov na pracovisku

Už som písal, že motivovať niekoho je takmer nemožné. Spravidla platí, že motiváciu v sebe človek má, alebo nemá. V mnohom je tento stav závislý na stave neurotransmiterov v mozgu. Ak niekto necíti potrebu niečo skúšať, alebo robiť, nenapumpujete to doň.

Motiváciou sa často zaoberáme vtedy, keď sa nám niečo nechce. To sa týka najmä dlhodobých úloh. Cieľov, ktoré vyžadujú proaktívny prístup. Presuňme sa teraz na pracovisko.

Motivácia na pracovisku

U zamestnancov, je situácia trocha iná. Tí sú so zamestnávateľom dohodnutí. Budú vykonávať prácu a za to budú dostávať odmenu. Znie to logicky a malo by to fungovať. Zdá sa, že motivátorom sú peniaze. V praxi sa však ukazuje, že takto to nefunguje.

  • Peniaze môžu výraznejšie motivovať najmä pri manuálnej práci. Ak sa dohodnete s chlapmi, za koľko eur majú vykopať jamu, vykopú ju a nebudú veľmi skúmať, načo je dobrá.
  • Peniaze sú len čiastočnou motiváciou pri duševne náročnejšej práci. Môžete najať tím inžinierov, aby vám za odmenu navrhli stavbu. Ak však zistia, že ich návrh sa nebude nikdy realizovať, prestanú sa oň zaujímať.  Tí lepší vám z tímu odídu, aj keby ste platili kráľovsky.

Z týchto poznatkov potom môžete čerpať inšpiráciu, ako motivovať zamestnancov.

Zbytočná práca marí chuť pokračovať

Už dávnejšie psychológovia robili testy, ako budú ľudia pracovať. Ponúkli im určitú cenu za odvedenie práce. Skúmali, ako dlho vydrží pracovať človek, ktorý má pocit, že jeho práca má zmysel. Proti tomu porovnávali inú skupinu. Tá pracovala na rovnakom zadaní a za rovnaký peniaz. Rozdiel bol v tom, že akonáhle bola úloha splnená, výsledok výskumníci pred pracovníkom zničili a ani si prácu nepozreli. Zamestnaný tak videl, že jeho práca nemá zmysel, aj keď dostal zaplatené. Výkony druhej skupiny prudko klesali, zhruba na 60% výkonu prvej skupiny.

Z tohoto výskumu si vieme zobrať poučenie. Ak zamestnanec má pocit, že jeho práca nemá zmysel, začne to brutálne flákať a hlavne bude znechutený.

Práca bez znalosti výsledku

Najmä vo väčších firmách je bežné, že sa úloha rozdelí na menšie časti. Jednotliví zamestnanci potom majú za cieľ spraviť iba časť práce. Všimnite si, že ak ide o nejaký report, ktorého význam nie je veľmi jasný, nikomu sa do toho nechce.

Vždy, keď je to možné, postarajte sa o to, aby zamestnanci vedeli na čom pracujú. Aby mali pocit, že ich práca prispela k výsledku.

Nedostatočná spätná väzba vedenia

V dnešnom svete často vládne zmätok. Vedúci sú vyťažení a majú vážne úlohy. Neraz majú pocit, že nie je ich úlohou chodiť chváliť podriadených. To už skôr ich prídu spérovať za chyby a neporiadok. V tak nastavenej organizácii to s výkonom pôjde dolu vodou.

Zamestnanci si vytvoria opozíciu a na vedenie budú pozerať s opovrhnutím.

Nájdite spôsob, aby každému zamestnancovi aspoň priamy nadriadený pravidelne, alebo pri odovzdaní úloh, alebo v priebehu práce náhodne:

  1. Poďakoval za každú odovzdanú prácu.
  2. Uznal a ohodnotil jej kvalitu.
  3. Ocenil akýkoľvek osobný vklad zamestnanca. Napríklad ak je proaktívny, vedúci by to mal vedieť a dať zamestnancovi jasne vedieť, že si to všimol.
  4. Vyjadril uznanie a upozornil, že odvedená práca je zmysluplná a významná. Ideálne tak, aby zamestnanec vedel, že to čo spravil je užitočné.
  5. Ak sa dá, toto ocenenie by malo byť verejné. Vžite sa do myslenia zamestnanca. Ak by ho mali pochváliť, pred kým by mu to dobre padlo?

Viem, takéto body môžu v niektorých pozíciách vyznieť smiešne. Ale dá sa to spraviť aj v podobe jednej – dvoch viet. Napríklad ak vám zamestnanec odovzdá nejaký report a pripravil ho perfektne. Spravte to tak, že ho pred iným uznávaným nadriadeným, alebo pár kolegami na schôdzi oslovte. "Pán Novák, ďakujem vám za vypracovanie štvrťročného reportu. Pripravili ste ho perfektne. Všimol som si, že ste tam zapracovali aj dimenziu YXZ. Toto rozšírenie reportu ste vymysleli vy, myslíme si, že je to výborný nápad. Report už odišiel do tlače a v budúcom čísle firemného spravodaja pomôže ďalším kolegom pri plánovaní. Ešte raz vám ďakujem." Takýto minipríhovor sa dá povedať za 20 sekúnd. Ten, koho pochválite sa bude dobre cítiť. Ostatní budú vidieť, že vedenie si kvalitnú prácu vie všimnúť aj oceniť. Vytvoríte tak atmosféru zmysluplnej práce.

Nie je takéto oceňovanie ľudí manipulácia?

Je to manipulácia. Rovnako je manipulácia aj zamestnanecký pomer. Pomocou nástrojov (peňazí) ste zmanipulovali niekoho kto ich nemá, aby pre vás prišiel pracovať a opustil rodinu. Ak ho za to pochválite a vysvetlíte mu, že jeho práca nevyšla nazmar, bude z toho mať lepší pocit. Je to manipulácia pocitov. A je to manipulácia v ktorej vyhráva manipulátor aj manipulovaný.

Komentáre k článku: Ako motivovať kolegov na pracovisku

  1. Ivetka 2. januára 2015

    Dobrý deň
    Mám otázku.
    Ako toto dosiahnuť u svojich kolegov?
    Prosím poraďte.
    Máme len jednu kolegyňu, ktorá si zaslúži pochvalu každý deň.Na oddelení je nás spolu osem.

    Poďakoval za každú odovzdanú prácu.
    Uznal a ohodnotil jej kvalitu.
    Ocenil akýkoľvek osobný vklad zamestnanca. Napríklad ak je proaktívny, vedúci by to mal vedieť a dať zamestnancovi jasne vedieť, že si to všimol.
    Vyjadril uznanie a upozornil, že odvedená práca je zmysluplná a významná. Ideálne tak, aby zamestnanec vedel, že to čo spravil je užitočné.
    Ak sa dá, toto ocenenie by malo byť verejné. Vžite sa do myslenia zamestnanca. Ak by ho mali pochváliť, pred kým by mu to dobre padlo?

    Ďakujem a prajem pekný deň
    S pozdravom
    Ivka

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Meno alebo prezývka
Email (nezobrazí sa)