Paradoxy hospodárskej krízy

Keď je reč o hospodárskej kríze padajú v rozhovore slovné spojenia ako „ceny klesajú“, „nedostatok zákazníkov“, „sklady plné tovaru“, „niet pre koho vyrábať“, „kto má peniaze, tomu sa teraz kupuje!“ a podobne.

Každé toto tvrdenie pôsobí logicky a vyplýva z dôsledkov hospodárskej krízy. Avšak predpoklady a realita bývajú často dve rozdielne veci.

Hovorí sa, že kvôli kríze sa nakupuje oveľa menej, nie je odbyt, v dôsledku čoho sa tovar hromadí v skladoch. Tovaru je údajne dostatok, všetci by radi vyrábali, ale, žiaľ, nie je pre koho. Potom prídete do obchodu a prekvapivo zistíte, že je to naopak. Zákazníci by aj boli, ale nie je tovaru.

Máte záujem o kúpu konkrétnej domácej pekárne avšak narazíte na problém – nielenže je v obchodoch vypredaná, ale ani výrobca ju nie je schopný dodať, pretože ju sám nemá na sklade. Chcete si kúpiť jedálenské stoličky a nielenže sa bežne stretávate s tým, že vystavený tovar nie je na sklade, ale dokonca i tovar uvedený v reklamnom letáku platnom od nasledujúceho dňa je dokonale nedostupný. Dôvod? Nik, vrátane výrobcu, ho nemá na sklade. Chcete si stoličky objednať a čakať mesiace na dodanie? Fajn, ale to potom si tých stoličiek musíte vziať minimálne 30.

Ďalším, často skloňovaným dôsledkom hospodárskej krízy je znižovanie cien. Zákazníci šetria, dopyt klesá, každý utráca s rozmyslom a preto, aby podniky prebili konkurenciu a pritiahli k sebe čo najviac zákazníkov, sú údajne nútené ísť s cenami dole. Ale čo hovorí realita?

Z banky vám príde oznámenie, že vám zvýšili poplatky za služby alebo vám neposkytnú kontokorentný účet, napriek tomu, že už ho niekoľko rokov bez problémov využívate a banka s vami nikdy nemala najmenší problém. Dáte si opätovne naceniť projekt rodinného domu v rovnakých firmách ako pred krízou a napodiv vám vyrátajú rovnakú sumu. Plánujete svadbu a ceny svadobných fotografov vám rastú pred očami.

Môže sa zdať, že podnik radšej skrachuje, ako by mal znížiť ceny. Že človek bude radšej sedieť na zadku, ako by mal robiť za menej.

Ide iba o ojedinelé prípady, ktoré nehovoria nič o celkovej situácii na trhu? Alebo sa jedná o fenomén vyskytujúci sa iba na Slovensku? A či nebodaj ide o celosvetový trend a chyba je niekde v logike?

Možno sme len nepoučiteľní…

Napísala MonYenn

Komentáre k článku: Paradoxy hospodárskej krízy

  1. Jano 10. augusta 2011

    Ten, kto toto napísal je asi blb. Totčo tu je napísaé nemá nič spoločné s krízou. Krízu vystihuje len jedno slovo NIE SU PENIAZE (alebo nemajú hodnotu) – niet čo kupit alebo neni za co kupit

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Meno alebo prezývka
Email (nezobrazí sa)