Ako vyťažiť maximum z veľtrhov práce?

Ako vyťažiť maximum z veľtrhov práce?

Nech už je súčasná doba akokoľvek individualistická, takmer vo všetkom platí zásada, že bez kontaktov a známostí sa ďaleko dostať nedá. Asi vám neprezradíme žiadne extrémne ukrývané tajomstvo, keď napíšeme, že toto pravidlo má mnohonásobnú platnosť predovšetkým v dvoch oblastiach života – v podnikaní a pri hľadaní práce.

Na našich stránkach riešime aj otázky podnikania či živnosti, no na nasledujúcich riadkoch necháme vlastný biznis bokom a zameriame sa na hľadanie závislej práce.

Ako je to teda s budovaním siete kontaktov pri hľadaní adekvátneho pracovného uplatnenia pre ešte vhodnejšieho zamestnávateľa? Odpoveď opäť zdupľujeme: kontakty sú nesmierne dôležité!

Job fair nie je fér? Ale je, len treba zmeniť očakávania!

Jednou z možností, ako sa k nim dopracovať a využiť ich vo svoj prospech sú aj známe veľtrhy práce. Názory zo strany ľudí hľadajúcich pracovné uplatnenie – či už ide o študentov alebo ľudí s viacročnou praxou vo svojom odbore – sa rôznia.

Medzi nimi sa ozývajú aj kuvičie hlasy, že ide o dopredu stratený čas, keďže firmy sa síce prezentujú ako „otvorení“ zamestnávatelia, no v konečnom dôsledku si skôr robia reklamu a potenciálnych kandidátov z radov návštevníkov veľtrhov zvyčajne vôbec nekontaktujú!

Ak náhodou takto uvažujete, skúste sa na chvíľu stopnúť! Uvoľnite sa a choďte na najbližší job fair (alebo akýkoľvek iný názov bude niesť) preladení na pohodovejšiu frekvenciu! Ak na veľtrhy práce chodíte len s cieľom zaistiť si čo najviac pracovných pohovorov, nie je to práve najideálnejšia cesta!

Skúste sa na to pozrieť trochu inak: zavítajte na pracovný veľtrh skôr so zámerom stretnúť sa so zaujímavými ľuďmi a získať od nich nevtieravou formou dôležité kontakty. Z nich sa môže vďaka vášmu aktívnemu prístupu a schopnosti predať sa nakoniec vykľuť oficiálne pozvanie zo strany vašej vysnívanej spoločnosti.

Nepodceňujte prípravu na veľtrh práce

Ešte pred veľtrhom si vyhraďte dostatok času na to, aby ste boli počas dní jeho konania riadne pripravení na svoju misiu za prácou svojich snov. V prvom rade si zistite, aké spoločnosti sa na ňom budú prezentovať a následne si z nich vyberte tie, ktoré vás zaujali a práca v nich spĺňa vaše predstavy o budúcej kariére.

Pre týchto potenciálnych zamestnávateľov si pripravte niečo ako ponukový list. Zámerne neuvádzame slovné spojenie „žiadosť o zamestnanie“, pretože ak chcete zvýšiť svoje šance umiestniť sa na dobrej pozícii, nemali by ste nikoho žiadať, aby vás zamestnal.

Práve naopak: zamestnávateľovi musíte prezentovať a ponúknuť svoje znalosti, schopnosti a prípadnú prax. A v ideálnom prípade by to mala byť ponuka, ktorá sa neodmieta!

V našich zemepisných šírkach stále pretrváva tento dosť nešťastný „folklór“ okolo „žiadostí o zamestnanie“, hoci v skutočnosti ide skôr o relikt z komunistických čias.

Vtedy ste skutočne mohli žiadať o to, aby vás zamestnali. A ak vašej žiadosti nevyhovel prvý či druhý zamestnávateľ, ten posledný nakoniec musel, pretože nikto zo zákona nemohol byť bez práce.

Dnes už takáto deformácia na pracovnom trhu neexistuje. Platí jednoduchý zákon: subjekty navzájom súťažia a zvíťazí ten, ktorý sa vie najlepšie predať. Nič viac, nič menej.

Takže: nežiadajte, ale ponúkajte! S dobre pripraveným ponukovým listom (môžete ho napísať napríklad ako „ponuku spolupráce“, ale vašej kreativite sa medze nekladú), ktorý chytrým spôsobom preukáže vaše predpoklady naplniť potreby a plány vami vybraných spoločností, sa potom môžete smelo vybrať na najbližší veľtrh práce.

Na veľtrhu buďte cielene aktívni

Keď sa už teda budete prechádzať medzi stánkami jednotlivých zamestnávateľov, predpokladajme, že už máte svoje „ponukové listy“ vo svojej aktovke či taške. Je, samozrejme, dobré mať pripravené aj viaceré kópie vášho profesionálneho životopisu. Pre prípad, že by oň zamestnávateľ prejavil záujem.

Teraz však prichádza to najdôležitejšie: namiesto obchádzania stánkov a podávania svojho životopisu sa radšej pristavte na dlhší čas pri tých, ktorých máte vybraných ako svojich favoritov.

A následne komunikujte. Profesionálne, ale – ak to čo i len trochu pôjde – aj uvoľnene a pokiaľ možno nezáväzne. Ukážte svoj záujem o spoločnosť, o pozície, ktoré ponúka, a pýtajte sa na všetko, čo vás zaujíma.

Vaše otázky by mali byť cielené a prezradiť, že ste si našli čas zozbierať všetky dôležité informácie o zamestnávateľovi.

Ak môžete, veďte rozhovor s čo najviac zástupcami spoločnosti, ktorí sa na veľtrhu prezentujú. Dajte im najavo, že by ste mali záujem v spoločnosti v budúcnosti pracovať a stručne a nenásilnou formou odprezentujte, čo by ste mohli ako zamestnanec ponúknuť.

Môžete tak urobiť slovne, ale niekedy stačí podať do rúk spomínaný „ponukový list“. Ten môže personalistu, či manažéra zaujať ďaleko viac ako suchopárne CV-čko.

A to sa už dostávame k ďalšiemu dôležitému kroku: ak je reprezentant spoločnosti, s ktorým práve hovoríte len radový zamestnanec, popýtajte si kontakt na niekoho, kto má moc rozhodovať o výbere vhodných kandidátov na pozíciu, o ktorú máte záujem. Kontakty si, samozrejme, pýtajte pokiaľ možno od všetkých, nikdy neviete, kedy sa vám zídu!

Rozlúčte sa vždy s poďakovaním za čas, ktorí vám všetci zúčastnení venovali a nezabudnite sa spýtať, či a kedy by ste sa mohli znovu ozvať.

A ešte jedna rada: o všetkom si robte poctivé krátke poznámky! Verte, či neverte, bez nich by sa vám mohol na konci hektického veľtrhového dňa veľmi ľahko urobiť v hlave poriadny galimatiáš! A pokračovať v ťahu na bránku bez toho, aby ste vedeli, s kým všetkým ste vlastne hovorili, nemá žiadnu cenu…

Po veľtrhu nezostaňte sedieť v rohu

Napriek tomu, že ste sa poďakovali osobne na tvári miesta, nič nepokazíte, ba práve naopak, keď pošlete reprezentantom spoločnosti aj krátky ďakovný e-mail.

Následne pozrite do svojho notesa s poznámkami, aby ste zistili, kto mal záujem o ďalší kontakt s vami. Plus kto je v pozícii „decision makera“ a vaša „ponuka spolupráce“ spolu s bezchybne napísaným životopisom by ho mohla zaujať.

A potom už posielajte podľa hore uvedenej postupnosti: prioritne tým, čo o vás prejavili záujem už na veľtrhu, následne „veľkým rybám“, ktoré o vás ešte nevedia, ale vy ste presvedčení, že ich posadíte do stoličky a… Nakoniec to skúste naslepo aj so spoločnosťami, na ktoré vám na veľtrhu nezostal čas.

Nezabudnite: zasielajte predovšetkým svoju „ponuku“, až následne životopis. Zabudnite na staromódnu „žiadosť o prijatie do zamestnania“ a nerobte ani tú chybu, že pošlete len svoje CV!

Ponúkajte sa zaujímavo a možno budete prekvapení, koľko dverí sa pred vami otvorí. Veľa šťastia!

Ako napísať dobrú ponuku?

Skúste ju napísať tak, aby odpovedala na tieto dôležité otázky vášho potenciálneho zamestnávateľa:

  • Prečo by som mal investovať čas na bližší rozhovor s vami?
  • Akú pridanú hodnotu môžete ponúknuť našej spoločnosti?
  • Viete, s akými výzvami v súčasnosti bojuje naša spoločnosť?
  • Viete, aké máme plány do budúcnosti?
  • Ako nám môžete konkrétne vy pomôcť čeliť výzvam a napĺňať plány?
  • Čím ste osobitý, čím sa odlišujete od iných kandidátov na spoluprácu?

Ďalšie tipy:

  • Používajte krátke vety a text prehľadne čleňte do krátkych odsekov.
  • Píšte konverzačným tónom a zaujímavo, aby ste udržali pozornosť čítajúceho.
  • Uveďte aj konkrétne dôkazy vašich slov, ktoré zvýšia vašu kredibilitu.
  • Text by nemal byť dlhší ako 150 slov.

Rastislav Teplánský

Tento web prevádzkuje © Miro Veselý.
Kontakt: mv@mix.sk | miro-vesely.sk | facebook | google+ instagram | twitter
Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačné e-maily

10 inšpiratívnych tipov pre vás posielam e-mailom.

  • Inšpiratívne témy o práci a podnikaní.
  • Námety o tom, ako si zvýšiť príjem.
  • Tipy ako lepšie komunikovať.
Close this popup

Vložte svoj e-mail

Pripravuje Miro Veselý, služba je bezplatná.